پیش‌بینی ترسناک هواشناسی از پائیز جهنمی

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به تاثیرات احتمالی لانینا بر ایران، گفت:پاییز کم‌بارشی را برای امسال پیش‌بینی می‌کنیم.

پیش‌بینی ترسناک هواشناسی از پائیز جهنمی

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به تاثیرات احتمالی لانینا بر ایران، گفت:پاییز کم‌بارشی را برای امسال پیش‌بینی می‌کنیم.وی یادآور شد: ال‌نینو و لانینا پدیده‌های تکرار شونده و نوسانی هستند.

وی توضیح داد: آبهای اقیانوس آرام به خصوص در بخش هاره‌ای حوالی خط استوا از غرب سواحل قاره آمریکا تا استرالیا و جنوب شرق آسیا (عرض اقیانوس آرام) در نظرم بگیریم منطقه حاره‌ای است.

وی ادامه داد: در این منطقه طی یک فرآیندهایی دمای آب تغییر می‌کند یا گرم‌تر، سردتر شده یا خنث است. درواقع یا دما گرم‌تر از نرمال، سردتر از نرمال یا شرایط نرمالی دارد. اگر سه ماه متوسط دمای آب بالاتر از نرمال به اصطلاح می‌گویند شرایط ال‌نینو یا فاز گرم است. چنانچه متوسط ما سه‌ماهه این منطقه کمتر از نرمال باشد می‌گوید لانینا و اگر تغییر نکند شرایط خنثی است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی با طرح این پرسش که اهمیت این تغییر دما برای چیست، اضافه کرد: اقیانوس و جو با همدیگر در تعامل هستند یعنی با هم ارتباط دارند. اما می‌دانیم دما آب اقیانوس به کُندی تغییر می‌کند و مانند هوا نیست که افت و خیز دما سریع باشد. دمای هوا در عرض ۲۴ ساعت ۱۰ تا ۱۵ درجه در یک نقطه تغییر می‌کند.

وظیفه تاکید کرد: تغییرات دما آب خیلی کُند است،‌به‌خصوص این‌که در مناطق استوایی تغییرات سالانه زیادی ندارد. بنابراین وقتی دما آب تغییر می‌کند روی الگوهای گردشی روی آب تاثیر می‌گذارد. به این‌صورت که اگر گرم شود یک الگویی خواهد داشت و اگر سرد شود الگو تغییر کرده و جهت جریان‌ها، مقدار فشار هوا تغییر می‌کند. بر این اساس ال‌نینو و لانینا یا همان گرم شدن و سرد شدن دما آب اقیانوس نسبت به نرمال، تغییراتی را در آب و هوا در اقسا نقاط کره زمین ایجاد می‌کند و به همین دلیل اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: از آنجاکه تغییرات به آرامی صورت می‌گیرد یک پیش‌نشانگر برای پیش‌بینی اقلیمی و فصلی است. حالا شاید بخواهیم هوای یک روزه را پیش‌کنیم کاری به ال‌نینو یا لانینا نداریم. اما اگر بخواهیم پیش‌بینی فصلی ارائه کنیم ال‌نینو و لانینا مهم می شود و در مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی برای فصل و چند ماه آینده این دو پدیده وارد می‌شود.

وی با بیان این‌که سال قبل، سال ال‌نینو بود، گفت: به‌طور آماری در سال‌های ال‌نینو وضعیت بارندگی ایران خوب است. یعنی مشخصا در سال‌های ال‌نینو روی می‌دهد آمار نشان می‌دهند قالبا بارندگی‌های کشور در حد نرمال و در برخی سال‌های بالاتر از نرمال بوده است. دمای هوا در سال‌های ال‌نینو معمولا سردتر بوده و شدت سرمای قابل توجهی داریم.

وی افزود: البته همیشه این‌گونه نیست؛ سال قبل ال‌نینو در کشور داشتیم، اما در عین حال زمستان خیلی گرمی را تجربه کردم. از این رو ال‌نینو و لانینا یک به یک ندارد. منتها در برخی از مناطق دنیا مانند استرالیا، فیلیپین، اندونزی، کشورهای جنوب شرق آسیا و ... رفتار این پدیده‌ها مشخص است. یا مثلا در جنوب آمریکای جنوبی کشور مکزیک به‌خوبی با شرایط ال‌نینو و لانینا مچ هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی تصریح کرد: به‌عبارتی در مکزیک اگر سال ال‌نینو باشد می‌دانند سال خوبی از نظر بارندگی دارند و دما زمستانی نیز سرد است. لانینا باشد انتظار خشکسالی را دارند.

وظیفه با بیان این‌که امسال سازمان ملل برای شرق آفریقا هشدار خشکسالی و قحطی صادر کرده است، اظهار کرد: برای ایران این‌گونه نیست؛ یعنی از ال‌نینو و لانینا اثر می‌گیریم و تنها اثر تعیین کننده نیست. بلکه عوامل دیگری در اب و هوا و اقلیم کشورمان موثر هستند.

وی گفت: بنابراین برای پاییز ۱۴۰۳ خروجی اکثر مدل‌ها نشان می‌دهد فصل پاییز به نسبت گرم‌تر از نرمال خواهیم داشت. همچنین بارش‌ها نیز کمتر از نرمال خواهد بود و پاییز خوبی برای کشور پیش‌بینی نشده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 154413

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر