افشای یک رسوایی در آموزش و پرورش ، زد و بند پنهانی در مدارس چیست

طی سالهای اخیر معلمان، دانش آموزان را مجبور به خرید کتاب های کمک آموزشی می کنند. کتاب‌هایی که قیمت‌ آنها بالاست و برخی خانواده ها توانایی تهیه آن را ندارند. حالا یک عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش می گوید بین انتشاراتی‌ها و معلمان روابط پنهان مالی برقرار است.

افشای یک رسوایی در آموزش و پرورش ، زد و بند پنهانی در مدارس چیست

همشهری نوشت سال تحصیلی که شروع می‌شود، معلمان لیست بلندبالایی از کتاب‌های کمک‌آموزشی در اختیار دانش‌آموزان می‌گذارند که باید آن را تهیه کنند. در مقطع ابتدایی و متوسطه اول، تقریبا مابازای هر کتاب درسی، یک کتاب کمک‌آموزشی و در مقطع متوسطه دوم در برخی دروس به ۲ تا ۳ کتاب کمک‌آموزشی می‌رسد. در این میان پای «اجبار» و «تحمیل» هم وسط است و اختیاری برای اینکه آن کتاب خریده نشود، وجود ندارد. داستان وقتی عجیب‌تر می‌شود که اکثرمعلمان فقط کتاب‌های کمک‌آموزشی از یک انتشارات خاص را معرفی می‌کنند و بر تهیه آن اصرار دارند.

اشرف‌السادات شکرباغانی، عضو هیأت علمی (دانشیار) پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش: «اکثر انتشاراتی‌های فعال در بخش تولید و انتشار کتاب‌های کمک درسی، با شناسایی معلمان پایه‌های مختلف درسی در شهرها و مدارس مختلف، برای آنها پیام می‌فرستند، آدرس می‌گیرند و نسخه‌ای از کتاب کمک درسی مرتبط با پایه درسی معلم موردنظر را به‌طور رایگان برای او می‌فرستند. در مرحله بعد، راجع به آن کتاب صحبت و هماهنگی می‌کنند تا دانش‌آموزان کلاس، کتاب را تهیه کنند و معلم هم در موفقیت مادی کتاب سهیم باشد. به این طریق، کتاب‌های کمک درسی نامرغوب وارد مدارس می‌شود. درحالی‌که باید این کتاب‌ها در مراکز تخصصی ارزیابی و استانداردسازی شود.»

واکنش آموزش و پرورش به این اتفاق

دفتر ساماندهی منابع مکتوب دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، وبگاه «سامان کتاب» را به‌عنوان محلی برای معرفی کتاب‌های مناسب آموزشی و تربیتی راه‌اندازی کرده است.

شکرباغانی می‌گوید: «در این وبگاه، کتاب‌های مختلف کمک‌درسی توسط متخصصان این حوزه ارزیابی می‌شود و آثار مورد تأیید روی سایت قرار داده می‌شود تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها با خیال راحت از این منابع کمک‌درسی استفاده کنند. در هر دوره بین ۱۰ تا ۲۰ عنوان کتاب مورد تأیید در این بخش معرفی می‌شود. روی این کتاب‌ها مهر تأیید دفتر ساماندهی منابع مکتوب خورده و قابل تشخیص است.»

منبع: همشهری آنلاین

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 156345

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر