نامه نمایندگان مجلس به قالیباف درباره استخدام ۴۷ هزار سرایدار مدرسه

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه ۴۷ هزار مدرسه سرایدار ندارد از ورود مجلس به سوءمدیریت در این‌ رابطه و درخواست نمایندگان از قالیباف برای ورود مجلس به این موضوع خبر داد.

نامه نمایندگان مجلس به قالیباف درباره استخدام ۴۷ هزار سرایدار مدرسه

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه ۴۷ هزار مدرسه سرایدار ندارد از ورود مجلس به سوءمدیریت در این‌ رابطه و درخواست نمایندگان از قالیباف برای ورود مجلس به این موضوع خبر داد.

به گزارش عرشه آنلاین؛حسینعلی حاجی دلیگانی، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه ۴۷ هزار مدرسه فاقد خدمتگزار و سرایدار است، گفت: متاسفانه این مشکل و مسئله‌ای است که برای همه خانواده‌ها ایجاد دردسر کرده است.

وی با بیان اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان امور استخدامی و وزیر آموزش و پرورش باید فکری برای این مسئله کنند، افزود: مجلس از بعد نظارتی و با استفاده از ظرفیت ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی به موضوع ۴۷۰۰۰ مدرسه‌ای که خدمتگزار ندارد ورود کرده است.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: بر اساس ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس موارد و اشکالاتی که در اجرای قانون بوده بررسی و گزارش آن به صحن مجلس داده می‌شود و مواردی از اجرای قانون که جنبه مجرمانه داشته باشد به قوه قضائیه ارسال و بخش‌هایی هم که نیاز به اصلاح قانون است و خلا قانونی دارد به صحن پیشنهاد می‌شود تا موارد بر‌طرف شود.

نامه درخواست نمایندگان از رئیس مجلس برای ورود به نبود سرایدار در این ۴۷ هزار مدرسه به شرح ذیل است:

هیأت رئیسه محترم

خواهشمند است در اجرای تبصره یک ماده ٤٥ آیین نامه مجلس شورای اسلامی درخواست اینجانبان در خصوص رسیدگی به سوء مدیریت در کمبود سرایدار خدمتگذار و انباردار در مدارس را جهت بررسی در کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید.

*شرح کمبود سرایدار خدمتگذار و انباردار در مدارس

همانگونه که مستحضرید در حال حاضر حدود یکصد و دوازده هزار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد و علاوه بر آموزش و پرورش یکی از امور مهم مدارس رعایت نظافت و ارائه خدمات لازم می‌باشد که این مهم بر نحوه آموزش و پرورش دانشآموزان اثر مستقیم می‌گذارد، در صورتی که نظافت و ارائه خدمات برای معلمان و دانش‌آموزان به نحو مطلوب نباشد هم سلامت معلمان و دانشآموزان را به خطر می‌اندازد و هم کیفیت آموزش و پرورش پایین می‌آید.

گزارشهای واصله به نمایندگان بیانگر آن است که بسیاری مدارس تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش فاقد نیروی سرایدار خدمتگذار است و نظافت و ارائه خدمات به معلمان و دانشآموزان به نحو شایسته نیست و بعضاً امر نظافت کلاسها به عهده دانشآموزان گذارده میشود، همچنین نبود سرایدار خدمتگذار موجب شده است که اموال این مدارس سرقت می‌شود و ساختمان این مدارس به دلیل عدم حفاظت و نگهداری به موقع آسیب می‌بین؛همچنین در بسیاری از هنرستانها به دلیل نبود نیروی انباردار تجهیزات کارگاههای مفقود شده و به دلیل عدم نگهداری مناسب آسیب دیده و غیر قابل استفاده می‌شوند و این عدم نگهداری به موقع و مناسب هزینه گزافی برای آموزش و پرورش به دنبال دارد.

آمار واصله به دفتر نمایندگان بیانگر آن است که در وزارت آموزش و پرورش کمبود حدود چهل و هفت هزار نیروی سرایدار خدمتگذار وجود دارد و حدود پنج هزار انباردار نیز برای نگهداری اموال هنرستانها و مدارس کمبود دارد، این کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش آسیبهای زیادی به کیفیت آموزش و پرورش و تجهیزات و ساختمان مدارس وارد می‌کند و با گذشت زمان این آسیبها تشدید شده و ممکن است آموزش برخی از مدارس به سطح بسیار نامطلوبی تنزل نموده و برخی از مدارس غیر قابل استفاده و بهره برداری شوند.

به نظر می‌رسد لازم و ضروری است مطابق تبصره (۱) ماده (٤٥) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی این مسأله مهم با حضور وزیر آموزش و پرورش رؤسای سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور در کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس در محورهای زیر مورد بررسی قرار گیرد و گزارش آن به صحن علنی مجلس ارائه شود.

۱ .ارائه خدمات مطلوب از جمله نظافت و سایر خدمات به معلمان و دانش آموزان چه تاثیری در کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی دارد؟ آثار نامطلوب عدم ارائه خدمات مطلوب چیست؟

۲ .در وزارت آموزش و پرورش چه میزان کمبود -سرایدار خدمتگذار و انباردار وجود دارد؟

.۳موانع جذب سرایدار خدمتگذار و انباردار در وزارت آموزش و پرورش کدامند؟

٤. راهکارهای حل مشکل کمبود -سرایدار خدمتگذار و انباردار کدامند؟

۵. خلاهای قانونی در این خصوص کدامند و چه پیشنهاد تقنینی و نظارتی برای مرتفع نمودن این خلاها ارائه می شود؟

به گزارش تسنیم، طبق تبصره یک ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های تخصصی رأساً یا با تقاضای حداقل ده نفر از نمایندگان می‌توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات یا سوء مدیریت، با دعوت از مسئولان ذی‌ربط موضوع را بررسی نموده و گزارش آن را به هیأت رئیسه ارائه نمایند. در صورتی که درخواست بررسی از سوی نمایندگان باشد حداکثر پنج نفر از آنها می‌توانند در تهیه گزارش با کمیسیون مشارکت نمایند. هیأت رئیسه می‌تواند گزارش مذکور را در دستور کار مجلس قراردهد. در این‌صورت سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت هرکدام به میزان پانزده دقیقه و شش‌ نفر از نمایندگان به قید قرعه از بین متقاضیان هرکدام به میزان پنج دقیقه، نظرات خود را بیان می‌نمایند.

هرگاه کمیسیون همراه با گزارش پیشنهادهایی برای تصویب به مجلس ارائه نماید با رعایت مفاد آیین‌نامه داخلی در دستور حداکثر دو هفته بعد مجلس قرار خواهد گرفت و مطابق آیین‌نامه داخلی رسیدگی می‌شود. نمایندگان می‌توانند پیشنهادهای خود را تا چهل و هشت ساعت پس از پایان قرائت گزارش به کمیسیون تحویل نمایند. کمیسیون تا یک هفته گزارش نهائی خود را به مجلس ارائه می‌دهد. درصورتی ‌که کمیسیون در گزارش خود، در مورد ناکارآمدی مسئول ذی‌ربط دلایلی ارائه نماید، مراتب توسط هیأت رئیسه به بالاترین مقام مسئول مذکور برای اقدام مقتضی اعلام می‌گردد.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 157600

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر