نیروهای احمدی نژاد در راه وزارت بازنشستگان و کارگران| چه کسی وزیر کار و رفاه می شود؟

پیش بینی می شود که سید ابراهیم رئیسی این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند .

نیروهای احمدی نژاد در راه وزارت بازنشستگان و کارگران| چه کسی وزیر کار و رفاه می شود؟

پیش بینی می شود که سید ابراهیم رئیسی این هفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند .

حجت عبدالملکی وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جوان ترین وزیر کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی روز ۲۴ خرداد سال جاری استعفای خود را به رئیس جمهور اعلام کرد. عبدالملکی دلیل استعفای خود را «افزایش هماهنگی در دولت» عنوان کرده بود. کم تجربگی در مدیریت وزارتخانه مهم تعاون، نارضایتی کارگران و بازنشستگان از شرایط معیشتی و حقوق خود، احتمالا ناهماهنگی‌ها تیم اقتصادی دولت و حتی نارضایتی کارکنان وزارت تعاون مهمترین چالش های پیش روی عبدالملکی بود.

در همان روز استعفای عبدالملکی، «محمدهادی زاهدی وفا» به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی رئیس جمهور انتخاب شد. او پیش از این معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور بود. مهمترین چالش حال حاضر زاهدی وفا هم پاسخ به مطالبات بازنشستگان برای افزایش حقوق آنهاست بویژه که ۲۹ تیر قالیباف رئیس مجلس در نامه ای به رییس جمهوری، دو مصوبه دولت درباره «تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱» و «کمک هزینه مسکن کارگران در سال ۱۴۰۱» را مغایر قانون بیان کرد.

اما مهمترین پرسش این روزها این است که چه کسی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی می شود ؟

مهمترین شنیده حکایت از این دارد که مهرداد بذرپاش مشاور جوان محمود احمدی نژاد و رئیس فعلی دیوان محاسبات مجلس برای تصدّی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس  معرفی خواهد شد .بذر پاش فردی استکه از مدیر عاملی سایپا تا ریاست سازمان ملی جوانان و نمایندگی مجلس را هم در کارنامه خود دارد

چه کسی برای تصدی وزارت کار به مجلس معرفی می‌شود؟

سعید پیرزاده فعال رسانه‌ای نیز در این باره نوشته است  سوابق ۷ نفر برای تصدی وزارت کار بررسی ‌شده که زاهدی‌وفا سرپرست فعلی، ضعیف‌ترین گزینه در بین آنها محسوب می‌شود. در این بین محمد عباسی قوی‌ترین گزینه محسوب می‌شود؛ او ۶سال تجربه ریاست وزارت تعاون دولت احمدی‌نژاد را در کارنامه دارد.

زاهدی‌وفا در سه ماهی که سرپرست بود هفته پیش به مجلس سر زد که با واکنش منفی اعضای کمیسیون اجتماعی روبرو شد؛ اعضا با دیدن زاهدی‌وفا جلسه را ترک کردند. بیش از ۸۰ درصد کمیسیون اجتماعی مخالف زاهدی‌وفا هستند و او را  مناسب این جایگاه نمی‌دانند.

در دولت دهم احمدی نژاد در راستای کوچک سازی دولت، لایحه دو فوریتی ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی را به مجلس ارائه کرد و مجلس هشتم هم در تاریخ ۸ تیر سال ۹۰ با ۱۷۴ رای موافق، با ادغام این وزارتخانه‌ها و تشکیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای داد. از زمان تشکیل این وزارتخانه تاکنون عبدالرضا شیخ الاسلامی، اسدالله عباسی، علی ربیعی، محمد شریعتمداری و حجت عبدالملکی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجلس رای اعتماد گرفته اند. عباسی کمترین و ربیعی بیشترین رکورد حضور در این وزارتخانه به عنوان وزیر به خود اختصاص دادند.

طبق قانون اساسی پس از استعفای هر وزیر، رئیس جمهور باید گزینه جدیدی به مجلس پیشنهاد دهد و از مجلس برای آن وزیر پیشنهادی، رای اعتماد بگیرد. قانون اساسی سقف زمانی برای معرفی وزیر پیشنهادی تعیین کرده است. اصل یکصد و سی و پنجم قانون اساسی تصریح دارد که «وزرا تا زمانی که عزل نشده‌‌اند و یا بر اثر استیضاح یا درخواست رأی اعتماد، مجلس به آنها رأی عدم اعتماد نداده است در سِمَت خود باقی می‌‌مانند. استعفای هیات وزیران یا هر یک از آنان به رئیس ‌جمهور تسلیم می‌‌شود و هیات وزیران تا تعیین دولت جدید به وظایف خود ادامه خواهند داد. رئیس‌ جمهور می‌‌تواند برای وزارتخانه‌‌هایی که وزیر ندارند، حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید.»

مهلت دولت ۲۴ شهریور به پایان می رسد و این زمان هم قابل تمدید نیست. در حال حاضر دولت دو سوم از زمان قانونی خود برای معرفی گزینه پیشنهادی اش برای وزارتخانه مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی را استفاده کرده و هنوز در حال بررسی گزینه مناسبی است که بتواند رای کافی از مجلس بدست آورد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 38144

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر