افزایش عجیب دانش‌آموزان متاهل با تصمیم جدید دولت | دو دانش‌آموز متاهل چه می‌گویند؟

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: از دانش‌آموزانی که بر اساس قانون ازدواج می‌کنند حمایت می‌کنیم.

افزایش عجیب دانش‌آموزان متاهل با تصمیم جدید دولت | دو دانش‌آموز متاهل چه می‌گویند؟

هر چند ازدواج دختران و به ویژه پسران دبیرستانی اکنون برای بسیاری از خانواده ها خنده داریا غیرممکن به نظر می رسد؛ اما هنوز هم افرادی هستند که در سنین پایین متأهل می شوند؛ اگر این افراد در مدارس روزانه مشغول تحصیل باشند مشکلاتی برای ادامه تحصیل پیدا می کنند. هرچند طبق ماده ۵۳ آیین نامه اجرایی مدارس،دانش آموزان متأهل می توانندبا رعایت شرایط در مدارس روزانه تحصیل کنند؛ اما ازدواج در برخی موارد به اخراج آنها به ویژه دختران از این مدارس منجر شده است.

ماده ۱۰۴۱قانون مدنی می گوید:عقد و نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح. پزشکی قانونی یادادگاه می گوید این فرد به بلوغ رسیده است و میتواند ازدواج کند ودرصورت اجازه والدین این امکان ایجادمی شود؛ اما با توجه به اینکه این افراد هنوز در مدارس تحصیل می کنند و درکنار افراد دیگر قرار می گیرند؛ می تواند مشکلاتی را ایجاد کند؛ بنابراین از سال ها پیش، از تحصیل دانش آموزان متأهل به ویژه دختران در مدارس معمولی ممانعت شده است.

امروز اما سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: از دانش‌آموزانی که بر اساس قانون ازدواج می‌کنند حمایت می‌کنیم.

دخترانِ دبیرستانی می‌توانند به راحتی ازدواج کنند

مهدی متقی‌فر:

* (در پاسخ به این سوال که اخیرا تحصیل دانش آموزان دختر متاهل در مدارس روزانه مصوب شده، حضور دانش آموز متاهل در مدرسه چه پیامدهایی دارد و آیا این می‌تواند منجر به ازدواج در سنین پایین شود؟): قطعا مدنظر آن‌ها ازدواج دختران کم سن و سال نیست. دختران دبیرستانی می‌توانند ازدواج کنند به طور مثال پیش‌تر دختری که ۱۶ یا ۱۷ سال داشت ازدواج می‌کرد عذرش را از مدرسه می‌خواستند و طبیعتا این با قانون جوانی جمعیت و از سوی دیگر فرهنگ ترویج ازدواج منافات دارد.

* در حال حاضر با تصمیمی که گرفته شده و دقیق و درست هم است و ما هم از دانش‌آموزانی که بر اساس قانون ازدواج می‌کنند حمایت می‌کنیم تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند. این هم قطعا بدین معناست که به ترویج ازدواج و پایین آمدن سن ازدواج کمک می‌کند.

* ما در مورد سن ازدواج از آن طرف افتاده‌ایم، یعنی قرار بود ازدواج در ۲۳.۲۴ سالگی باشد، اما اکنون سن ازدواج دختران و پسران تا ۳۰.۳۵ و حتی تا ۴۰ سال رفته و در ۴۰ سالگی دچار وسواس می‌شوند که آیا می‌توانند یا نمی‌تواند ازدواج کنند، اکثرا ازدواج نمی‌کنند و متاسفانه دچار تجرد قطعی می‌شوند.

* قطعا ما طرفدار ازدواج معقول از روی بلوغ و عقل هستیم و معتقدیم هم دختر و هم پسر باید به یک بلوغ عقلی و استقلال فکری برسند و به ازدواج فکر کنند و این می‌تواند کمک کند.

 

دانش اموزان متاهل چه می گویند ؟

«زهرا صادقی» و «اکرم شمگانی» دو دانش آموز متاهل به فارس گفته اند :

اغلب از بچه‌هایی بودند که وضعیت درسی افتضاحی داشتند و خودشان روابط آزاد با جنس مخالف داشتند. مثلاً می‌گفتند این ازدواج کرده و می‌آید برای ما همه چیز را تعریف می‌کند و ما نمی‌توانیم روی درس تمرکز کنیم و تست بزنیم، احساس‌های خاصی پیدا می‌کنیم، به سمت جنس مخالف کشش پیدا کرده‌ایم و... . مادر سه تا از همین بچه‌ها با مدرسه تماس گرفته بودند که چرا دختر متأهل در مدرسه دارید؟ این برای بچه‌های ما بدآموزی دارد!

روز اولی که رفته بودم جایی که بچه‌ها تست می‌زدند، (روز تعطیل هم بود)من تازه وسایلم را آورده بودم. مشاور مدرسه یک دفعه آمد وسط درس خواندنم مرا صدا زد که بیرون بروم. به من گفت: «بچه‌ها روی این قضیه که تو ازدواج کرده‌ای حساس شده‌اند و می‌گویند ذهنشان درگیر می‌شود و سال کنکورشان است و چرا باید ایشان به مدرسه بیاید؟ ما یکی از بچه‌هایمان ابرو برداشت، کلی ایراد گرفتید. پس چرا کسی که ازدواج کرده باید کنار ما در مدرسه باشد؟» دقیقاً همین حرف‌ها را زدند!

من در مدرسه خودم حس می‌کردم که بچه‌ها فکر می‌کنند عقب افتاده‌اند. چون از نظر مدیر روابط آن‌ها با دوست‌پسرشان درست نبود ولی من رابطه‌ام با همسرم شرعی و قانونی بود. فکر می‌کردند که چرا باید تو با جنس مخالف ارتباط داشته باشی ولی مدیر و مدرسه و هیچ‌کس مخالفتی با تو نکند ولی ارتباط من با جنس مخالف پذیرفته نیست.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4829

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      • ناشناس

        وآله آدم می‌ماند چی بگه تو این مملکت

      ارسال نظر