مصوبه جدید شورای شهر مشهد، جنجال به‌پا کرد

مصوبه اخیر و اظهارات رئیس شورای شهر مشهد درباره آن خبرساز شد. مردم باید با عزت نفس در شهر زندگی کنند، این برای یک نظام اسلامی خوب نیست که این میزان خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی داشته باشد.

مصوبه جدید شورای شهر مشهد، جنجال به‌پا کرد

۲ نفر از اعضای شورای شهر مشهد به اظهارات اخیر حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد که در مصاحبه‌ای بیان کرده بود و روز گذشته خبر آن منتشر شده بود، واکنش نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اعتراضات در مشهد | شهردار مشهد استیضاح می‌شود؟

بیشتر بخوانید: فریاد و گریه‌های عضو شورای شهر مشهد | به مردم ظلم می‌کنید + فیلم

امروز، ۱۴ اردیبهشت ماه، در هفتادوهشتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد که قرار بود نطق خود را قرائت کند، اظهار کرد: من برای ارائه نطق زمان گرفته بودم و قرار بود موضوعاتی را مطرح کنم اما برای حفظ وحدت بین اعضاء شورا نطق را کنسل کردم تا صدای واحدی از شورا خارج شود.  

مجید دبیریان، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز در تذکری به موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: شما یکی ۲ روز گذشته مصاحبه‌ای انجام دادید و یکی از مصوبات ارزشمند شورا را زیر سوال بردید.

او اضافه کرد: ما مصوبه کاهش هزینه اتوبوس و مترو را داشتیم که شما فرمودید تصمیمی احساسی بوده است. این تصمیم شورا براساس منطق و عقلانیت بوده و اعضای شورا احساسی تصمیم نمی‌گیرند اما احساسات مردم را درک می‌کنند.

دبیریان خاطرنشان کرد: این مطلب نباید باب شود که اگر یک نفر با مصوبه‌ای مخالف است، مصاحبه‌ای انجام دهد و بگوید چون من مخالف این تصمیم بودم، احساسی بوده است. عددهایی هم که در مصاحبه گفته شده، واقعی نیست و مصوبه ۸۰ الی ۹۰ میلیارد تومان بار مالی ندارد.

به گزارش ایسنا، حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا که به مناسبت هفته شورا انجام شد و خبر آن روز گذشته منتشر شده بود، عنوان کرده بود که ۲ سال شورا بر او سخت گذشته و در پاسخ به اینکه چرا سخت گذشته است، گفته بود: گاهی اعضاء شورا تصمیماتی می‌گیرند و خودشان اجرا می‌کنند؛ در این وضعیت من چه اقدامی می‌توانم انجام دهم؟ به طور مثال یک عضو محترم شورا مصاحبه‌ای انجام می‌دهد که جزو سیاست‌های شورا نیست و من هم نمی‌توانم کاری انجام دهم. باید انسجامی در دیدگاه‌ها وجود داشته باشد، اگر هر فردی هر مصاحبه‌ای بخواهد انجام دهد دیگر ما نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

برخی اعضای شورا در خصوص موضوعی مصاحبه‌ای انجام می‌دهند که نه در شورا مصوب شده و نه دیدگاه و سیاست شورا است. به طور مثال پیشنهاد اعمال تخفیفاتی را می‌دهند که در جلسه‌ای مطرح نشده است. ملتهب کردن مردم کار درستی نیست.

او در ادامه و در پاسخ به اینکه شما به عنوان رئیس شورا برای انسجام بیشتر اعضا و اینکه صدای واحدی از شورا بیرون بیاید، چه تلاشی انجام دادید؟، بیان کرده بود: وظیفه من این است که برای ایجاد انسجام تلاش کنم اما اینکه چقدر نفوذ داشته باشم بحث دیگری است. زمانی که وارد شورا شدم جز یکی، دو نفر از اعضاء سایر اعضا را نمی‌شناختم. ما نه در حزبی حضور داشتیم و نه کار تشکیلاتی انجام داده بودیم بلکه یک باره دور هم جمع شدیم؛ بنابراین طبیعی است که مشکلاتی به وجود بیاید.

موحدیان همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو و در پاسخ به اینکه بهترین مصوبه شورا از نظر شما کدام مصوبه است؟، اظهار کرده بود: تمام مصوبات شورا در جهت بهبود وضع زندگی مردم است. وقتی تصمیم کارشناسی گرفته می‌شود خوشحال هستم اما زمانی که تصمیمات احساساتی باشد ناراحت می‌شوم. من با بهای ۱۵۰۰ تومانی بلیت مترو و اتوبوس موافق بودم و تنها کسی که با کاهش هزینه بلیت به ۱۲۰۰ تومان مخالف بود، من بودم. دلیلم هم این بود که ما باید منابعی را خرج کنیم، اکنون که بهای بلیت کاهش پیدا کرده، حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان کسری بودجه پیدا می‌کنیم. این رقم را باید از کجا تامین کنیم؟ باید از بخش دیگری بزنیم، توسعه‌ای را انجام ندهیم، کم‌کاری کرده و نارضایتی ایجاد کنیم.

با این ۸۰، ۹۰ میلیارد تومان می‌توانیم ۱۶ اتوبوس بخریم و سرفاصله‌های زمانی را کاهش دهیم. بیشتر بار خرید اتوبوس بر دوش شهرداری است و دولت سهم زیادی نمی‌دهد. زمانی که من فرماندار بودم دولت ۸۲.۵ درصد و شهرداری ۱۷.۵ درصد هزینه خرید اتوبوس را می‌دادند و بهترین اتوبوس ۲۸۰ میلیون تومان بود اما اکنون ۶ تا ۷ میلیارد شده و احتمالا امسال قیمت یک اتوبوس خوب به ۷.۵ میلیارد تومان می‌رسد. اکنون سن اکثر اتوبوس‌های ما ۱۳، ۱۴ سال است و اکثر مردم ناراضی هستند. باید ناوگان را نوسازی کرد، اما هزینه آن را از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟

مردم باید بدانند صلاحشان در چیست. اگر ما تشخیص می‌دهیم که هزینه حمل‌ونقل عمومی باید ۱۵۰۰ تومان باشد این به صلاح مردم و در جهت بهبود حمل‌ونقل است. باید تصمیمات درست و کارشناسی گرفته شود. ما همیشه دنبال این هستیم که تصمیمات ساده بگیریم، در حالی که اگر در دنیا پیشرفت کردند به این دلیل بود که تصمیمات سخت در زمان سخت گرفتند. ما باید با مردم شفاف باشیم، مردم باید بدانند کاهش قیمت اتوبوس باعث می‌شود توسعه مورد نیاز در اتوبوسرانی اتفاق نیفتد و کاری هم نمی‌توان انجام داد.

او همچنین در پاسخ به اینکه آقای حاجی‌بگلو، سخنگوی شورا اخیرا از بررسی طرحی درمورد رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی در مشهد خبر داده‌اند، با توجه به مخالفت شما با کاهش بهای بلیت حمل‌ونقل عمومی، نظر شما در رابطه با این طرح چیست و در رابطه با آخرین وضعیت این طرح توضیح دهید، عنوان کرده بود: این موضوع اصلا در شورا مطرح نشده است. مردم باید با عزت نفس در شهر زندگی کنند، این برای یک نظام اسلامی خوب نیست که این میزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی داشته باشد. ما باید اشتغال ایجاد کنیم تا مردم کار کنند و از آن طرف هزینه‌های خود را پرداخت کنند. این موضوع نظر یکی از اعضای شورای شهر بوده، طرحی نوشته نشده و در کمیسیون هم مطرح نشده است.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85475

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر