شنبه‌ها تعطیل شد؟

آخرین جزئیات و تصمیمات دولت و مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها در ایران اعلام شد.

شنبه‌ها تعطیل شد؟

تعطیلی شنبه‌ها جدی شد؟ پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. در صورت تعطیلی شنبه‌ها، یک روز از تعطیلات ما هماهنگ با الگوی جهانی است و با تعطیلی شنبه‌ها، ارتباطات تجاری ما برای چهار روز با بازارهای جهانی قطع نمی‌شود. 

دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در پنجم آذرماه سال گذشته به مجلس ارسال کرد و این لایحه به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد.

بیشتر بخوانید: متن کامل و جزئیات لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها و شنبه‌ها + تغییر ساعات ادارات در طول هفته

بر اساس این لایحه دولت به دنبال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود، اما برخی از نمایندگان مجلس از جمله محسن پیرهادی، نماینده تهران پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها را مطرح کرد.

تعطیلی شنبه ها

ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های دولتی در حالی تغییر کرده است که مشکلاتی را برای کارمندان به همراه داشته است. تغییر ساعت کاری و ساعت آغاز به کار ادارات و دستگاه‌های دولتی از «۱۵ خردادماه ۱۴۰۲» در سراسر استان‌های کشور اعلام شد.

تصمیم مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها و آخر هفته 

نماینده مردم بافق در مجلس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان امور استخدامی مبنی بر اینکه دولت اختیار دارد برای تعطیلات تعیین‌ تکلیف کند، گفت: تغییر تعطیلات آخر هفته باید با مصوبه مجلس باشد.

محمدرضا صباغیان، نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: اخیراً رئیس سازمان امور استخدامی گفته دولت اختیار دارد برای تعطیلات تعیین تکلیف کرده و بر این اساس احتمالاً به جای پنج‌شنبه روز شنبه تعطیل خواهد شد.

نماینده مردم بافق در مجلس بیان کرد: آنها استدلال‌هایی از نظر منابع تجاری و اقتصادی مطرح می‌کنند، اما نمی‌توان موضوع تغییر تعطیلی آخر هفته کشور بدون مجوز مجلس شورای اسلامی باشد. باید تغییر تعطیلات آخر هفته مصوبه مجلس شورای اسلامی را داشته باشد.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر تعطیلات کشور ما باید با در نظر گرفتن اعتقادات و آیین‌مان باشد. اگر تعطیلی پنج‌شنبه به روز شنبه موکول شد، یک روز هم تعطیلی روز جمعه را به یکشنبه موکول می‌کنند و برای نماز جمعه هم نسخه می‌پیچند.

تعطیلی شنبه‌ها به افزایش مراودات با اقتصاد جهانی کمک می‌کند

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: اگر نگرش ما بر محور اقتصاد و تعامل جهانی یا مراودات جهانی باشد باید شنبه را در کنار جمعه تعطیل کنیم.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه رابطه مستقیمی با نگرش حکومت دارد، گفت: اگر نگرش ما بر محور اقتصاد و تعامل جهانی یا مراودات جهانی باشد باید شنبه را در کنار جمعه تعطیل کنیم که همین رویه در عراق هم وجود دارد.

او اشاره کرد: در سال 1999 در کنفرانس اسلامی، کشورهای اسلامی به این جمع‌بندی رسیدند که به‌جای پنج‌شنبه و جمعه، روزهای جمعه و شنبه را تعطیل کنند تا میزان تعطیلات کشورهای خود را باتوجه‌به مراودات بین‌المللی از چهار روز به سه روز کاهش دهند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه به جز جمهوری اسلامی ایران و سوریه، بقیه کشورهای اسلامی جمعه و شنبه را روز تعطیل قرار داده‌اند، اظهار کرد: از نظر زیارتی هم به‌واسطه اینکه روز شنبه در عراق تعطیل است و ایران روز پنج‌شنبه نیمه‌تعطیل است، خیلی از زوار هم دچار مشکلات اداری میشوند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با تاکید بر اینکه برای افزایش مراودات بین‌المللی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اسلامی باید جمعه و شنبه را تعطیل اعلام کنیم، بیان کرد: البته بعضی دیگر این نگاه را دارند که عصرهای پنج‌شنبه، برای حضور در مزار اموات و شهدا، باید این روز را تعطیل کرد که اعتقاد داریم این هم مشکلی ندارد و در روزهای پنج‌شنبه ادارات یک الی دو ساعت زودتر تعطیل شود یا خود این افراد مرخصی ساعتی بگیرند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس  درباره طرح اضافه‌شدن یک روز به تعطیلی‌های کشور گفت: این طرح در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد؛ اما هنوز به رأیگیری اعضای این کمیسیون هم نرسیده است و طبیعتاً چون به صحن علنی مجلس نیامده است نمیتوان نظر بیشتر نمایندگان را در این باره بدانیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید تعطیلات در کشور را ساماندهی کنیم، گفت: تعطیلات در کشور باتوجه‌به اینکه هم شمسی و هم قمری هستند، گاها روزهای بین التعطیلین به وجود میآید که موجب افزایش تعطیلات میشود.

ابوترابی افزود: همچنین در زمینه تعطیلات، ناعدالتی داریم به این صورت که ادارات تهران و ادارات آموزش‌وپرورش تمام کشور پنج‌شنبه تعطیل هستند؛ اما هم‌زمان در دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها، ادارات تعطیل نیستند؛ بنابراین باید در گام نخست تعطیلات همه ایران را یک‌شکل کرده و عدالت را برقرار کنیم و در گام دوم تعطیلات را ساماندهی کنیم.

این ادارات شنبه‌ها تعطیل شدند

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: تصمیمات هیات دولت در زمان حاضر جمع بندی برای تعطیلی پنجشنبه‌ها است و برای دستگاه‌هایی که ارتباطات بین‌المللی دارند، روز شنبه تعطیل خواهد بود.

پیشنهاد دولت این است که بعد از ساعت یک بعدازظهر، دستگاه‌هایی که در تهران هستند، به صورت دورکاری باشند. دستگاه‌هایی که ارتباطات بین‌المللی دارند، روز شنبه تعطیل خواهد بود.

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در حاشیه جلسه هیات، در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییر ساعات کاری کارمندان گفت: ۴۴ ساعت کار تکلیف قانونی است و پیشنهاد ما این بود که بعد از ساعت یک بعد از ظهر و دستگاه‌هایی که در تهران هستند، به صورت دورکاری باشند. 

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی اضافه کرد: این دورکاری توسط هیئت تطبیق مجلس رد شد، اما همچنان پیشنهاد ما پابرجا است، چرا که این از اختیارات دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تصریح کرد: در دستگاه‌هایی که امکان دورکاری وجود دارد، اکیدا توصیه می‌شود که به مساله انرژی توجه کرده و ادارات را در صورت امکان تعطیل کنند تا دستگاه‌های سرمایشی از ساعت ۱۲ به بعد خاموش شوند تا درباره موضوع انرژی تدبیر کنیم.

لطیفی همچنین درباره تعطیلی روز‌های جمعه و شنبه با توجه به تصویب کلیات آن در مجلس، اضافه کرد: مدت‌ها پیش لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرده بودیم که اخیرا در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی ادامه داد: طبق این لایحه، ساعت کارکنان از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت کاهش پیدا می‌کند و برای شهرستان‌هایی غیر از تهران که روز‌های پنجشنبه تعطیل نیستند، ایام کاری پنج روز هفته شده و روز آخر هفته در دستگاه‌هایی که امکان دارند، تعطیل می‌شود.

لطیفی با اشاره به اینکه برای این موضوع منع قانونی داریم، یادآورشد: اکنون بحث بر این است که این تعطیلی روز پنجشنبه باشد یا شنبه که در حال کار مطالعاتی هستیم و این جزو اختیارات هیات وزیران است و قانون هم این اجازه را داده است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی افزود: در زمان حاضر جمع‌بندی برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها است و برای دستگاه‌هایی که ارتباطات بین‌المللی دارند، روز شنبه تعطیل خواهد بود.

خبر تازه از کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها یا پنج‌شنبه‌ها

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از اختلاف نظر در مورد انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی خبر داد.

کیومرث سرمدی، ضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با بخشی از لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری که به موضوع تعطیلات آخر هفته مربوط می شود، بیان کرد: در کشور ما پنج‌شنبه‌ها تعطیل است و تعطیلات جهانی شنبه و یکشنبه است و همین باعث می‌شود که ما در کشور اختلاف ۴ روزه‌ای در ارتباطاتمان با بازارها و مسائل جهانی داشته باشیم. بنابراین تعطیلی پنج‌شنبهها خیلی به نفع نیست و پیشنهاد ما تعطیلی روز شنبه است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی در عین حال تاکید کرد: اگر شنبه‌ها را تعطیل کنیم، یک روز از این فاصله و اختلاف را با بازارهای جهانی کم می‌کنیم اما این پیشنهاد که تعطیلی روز پنج‌شنبه عملیاتی شود یا در مورد تعطیلی روز شنبه تصمیم‌گیری شود، هنوز به صورت قطعی در کمیسیون مطرح نشده است.

سرمدی تصریح کرد: ما در کمیسیون در مورد روز تعطیلی و اینکه این روز، پنجشنبه باشد یا شنبه، اختلاف نظر داریم که باید در کمیسیون درباره آن به نتیجه برسیم و سپس اعلام کنیم.

سرمدی تصریح کرد: این موضوع باید در دستورکار جلسات هفته آینده کمیسیون اجتماعی قرار گیرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91394

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر