کناره گیری بایدن از انتخابات جدی شد؟

بایدن درباره ادامه حضور در انتخابات با خانواده‌اش مشورت می‌کند

کناره گیری بایدن از انتخابات جدی شد؟

عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور آمریکا در مناظره با «دونالد ترامپ» دموکرات‌ها را نگران کرده است و زمزمه‌هایی از احتمال کنار کشیدن بایدن از ادامه کارزار انتخاباتی به گوش می‌رسد.

به گزارش عرشه آنلاین ، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا انتظار می‌رود درباره آینده کارزار انتخاباتی خود با خانواده‌اش در کمپ دیوید رایزنی کند.

پنج منبع آگاه روز یکشنبه به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفته‌اند این اقدام بایدن پس از مناظره  شامگاه پنجشنبه صورت می‌گیرد که عملکرد بد او باعث شده بسیاری از دموکرات‌ها درباره توانایی او برای شکست دادن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر احساس نگرانی کنند.

گفته شده سفر بایدن به کمپ‌دیوید پیش از مناظره برنامه‌ریزی شده بود. بایدن و همسرش قرار بوده در واپسین ساعات روز شنبه به فرزندان و نوه‌های خود ملحق شوند.

روز شنبه نیز وبگاه آکسیوس نوشته بود «جیل بایدن» همسر رئیس‌جمهور آمریکا، «والری بایدن» خواهر او، «تد کافمن» ۸۵ ساله، دوست قدیمی و مشاور او و گروه کوچکی از مشاوران او در کاخ سفید تنها تصمیم‌گیران درباره آینده بایدن هستند.

آکسیوس نوشته بایدن و این گروه کوچک اطراف او معتقد هستند او شانس بیشتری برای شکست‌دادن ترامپ به‌نسبت «کامالا هریس» معاون خود دارد.

با این حال، ۲ منبع آگاه گفته‌اند تاکنون چهره‌های سرشناس حزب دموکرات از جمله «باراک اوباما» و «بیل کلینتون» رؤسای‌جمهور پیشین آمریکا، آشکارا از بایدن حمایت کرده‌اند اما برخی از قانونگذاران دموکرات مانند «حکیم جفریز»، «جیم کلایبرن» و «نانسی پلوسی» به‌رغم حمایت علنی از بایدن، به صورت خصوصی درباره توانایی او ابراز نگرانی کرده‌اند.

یکی از قانونگذاران دموکرات که نظر خود را علنی نکرده، معتقد است بایدن باید از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند. او به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت سه نفر از همتایان او نیز همین نظر را داشته‌اند.

با این حال سران کنگره به‌صورت علنی تردید خود را بیان نکرده‌اند و دستیاران آن‌ها هم این انگاره را که قانون‌گذاران در جلسات پشت درهای بسته به بایدن شک دارند، انکار می‌کنند.

«یان کریگر» یک سخنگوی نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: «پلوسی اعتماد کامل به رئیس‌جمهور دارد و مشتاقانه در انتظار مراسم تحلیف او در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۵ است. هر ایده‌ای که نشانگر آن باشد که او مسیر اقدام متفاوتی را در پیش گرفته است، نادرست است».

ان‌بی‌سی نیوز در ادامه نوشته در زمان کنونی، تفاهمی میان سران دموکرات‌ها وجود دارد، مبنی بر اینکه باید به بایدن فضا برای مشخص‌کردن گام‌های بعدی داده شود. آن‌ها معتقد هستند تنها بایدن است که با مشورت با خانواده‌اش می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا مسیر خود را پیش ببرد و یا کارزار انتخاباتی خود را به‌صورت زودهنگام ترک کند چراکه او به این فشارها واکنش مناسبی نشان نخواهد داد.

یک منبع آگاه از گفت‌وگوها درباره سرنوشت کارزار انتخاباتی بایدن می‌گوید: «تصمیم‌گیرندگان ۲ نفر هستند، رئیس‌جمهور و همسرش. هر کسی که متوجه نمی‌شود این تصمیم تا چه حد شخصی و خانوادگی است، درباره وضعیت جاری آگاهی ندارد».

ان بی‌سی نیوز گزارش داده به‌رغم سخنرانی پرشور روز جمعه بایدن در کارولینای شمالی که آرامش‌خاطر را به شماری از متحدان خود بازگرداند، اما یکی از افراد آشنا به خلق‌وخوی به رئیس‌جمهور آمریکا، او را «تحقیرشده، بدون اعتماد به نفس و به صورت دردناکی آگاه از اینکه تصاویر حالت‌های جسمی او در مناظره مانند خیره‌شدن به دوردست‌ و یا باز ماندن دهانش، فراتر از ریاست‌جمهوری او بود»، توصیف کرده است.

او عملکرد بایدن در مناظره را نیز «نامنسجم، آشفته و به هم‌ریخته» توصیف کرده است.

یک فرد دیگر آشنا به خلق‌وخوی بایدن نیز می‌گوید: «تنها فردی که نفوذ کامل روی او دارد، بانوی اول است. اگر او تصمیم بگیرد که مسیر باید تغییر کند، یک تغییر مسیر اتفاق خواهد افتاد».

یک منبع آگاه نیز به ان‌بی‌سی نیوز گفته دورهمی کمپ‌دیوید یک دیدار خانوادگی رسمی نخواهد بود.

او می‌گوید: «صحبت درباره کارزار انتخاباتی انتظار می‌رود که غیررسمی و یا در پس‌زمینه صحبت‌ها بیان شود. کسی برای یک صحبت رسمی و تعیین‌کننده حاضر نمی‌شود».

«آنیتا دان» یکی از مشاوران نزدیک به بایدن روز شنبه به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت رئیس‌جمهور آمریکا با دستیاران خود درباره کنار کشیدن از کارزار انتخاباتی صحبتی نکرده است و «گفت‌وگوهای داخلی بر پیشبرد مسیر کنونی متمرکز بود».

گفته شده دموکرات‌ها درباره بایدن سه دسته شده‌اند؛ دسته اول که در هر شرایطی از او دفاع می‌کنند، دسته دوم که آماده خالی‌کردن پشت او هستند و دسته سوم که منتظر هستند ببیند او چه کاری خواهد کرد.

طبق این گزارش، بحث‌ها در اردوگاه دموکرات‌ها نیز شامل سبک‌ سنگین کردن این موضوع است که بهترین مسیر برای شکست‌دادن ترامپ چیست؛ چسبیدن به یک رئیس‌جمهور ۸۱ ساله که می‌تواند هر لحظه اتفاقی دیگری همانند روز پنجشنبه را رقم بزند و یا حرکت به سمت نامزد دیگری که مسیر او برای انتخاب در گردهمایی دموکرات‌ها در ماه آینده، ممکن است روندی نابسامان باشد.

با تمام این ماجراها، یک مقام ارشد در دولت بایدن می‌گوید: «ما مثل همیشه از سختی‌ها عبور خواهیم کرد».

یک مقام ارشد حزب دموکرات نیز گفته است: «ما نیاز داریم به اندازه احساسات خود، منضبط باشیم. از نظر سیاسی، کنار کشیدن بایدن هوشمندانه نیست».

منبع : ایسنا

 


 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 144074

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر