چهره برجسته حماس ترور شد؟ اسامه حمدان کیست؟

ترور اسامه حمدان تکذیب شد یک منبع حماس در گفتگو با تلویزیون الجدید ترور اسامه حمدان از فرماندهان حماس را تکذیب کرد.

چهره برجسته حماس ترور شد؟ اسامه حمدان کیست؟

اسامه حمدان یکی از رهبران سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، نماینده و سخنگوی این جنبش در لبنان است. وی در سال ۱۹۶۵ م، در شهر غزه در خانواده‌ای از پناهندگان که در سال ۱۹۴۸ م، از شرق مجدال عسقلان آواره شده بودند، به دنیا آمد. او تحصیلات متوسطه خود را در سال ۱۹۸۲ م، در کویت به پایان رساند و در سال ۱۹۸۶ م، مدرک لیسانس شیمی را در دانشگاه یرموک واقع در اربد اردن دریافت کرد و آثار فکری و فرهنگی وی در بسیاری از روزنامه‌ها، مجله‌ها و نشریات منتشر شده است.

فعالیت‌ها

وی در سال‌های ۱۹۸۲ - ۱۹۸۶ در جنبش اسلامی دانشجویی دانشگاه فعال بود و پس از فارغ‌التحصیلی به کویت بازگشت و در طی سال‌های ۱۹۸۶ - ۱۹۹۰ میلادی در امور خیریه و امدادی برای فلسطین شرکت کرد و در بخش صنعت به فعالیت پرداخت. او در سال ۱۹۹۰ میلادی در جریان حمله عراق به کویت به ایران سفر کرد و به جنبش مقاومت اسلامی حماس پیوست و در دفتر سیاسی تهران مشغول به کار شد. سپس از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ میلادی دستیار عماد العلمی نماینده حماس شد.

نمایندگی حماس

در سال ۱۹۹۴ میلادی نماینده رسمی حماس در تهران شد و تا سال ۱۹۹۸ میلادی در این سمت باقی ماند و سپس به عنوان نماینده حماس در لبنان منصوب شد و هنوز هم به عنوان نماینده حماس در تهران فعالیت می‌کند. وی در سال ۲۰۰۴ در گفتگوی قاهره بین جناح‌های فلسطینی شرکت کرد و به عنوان سخنگوی رسمی حماس در این مذاکرات حضور داشت. او در اکثر نشست‌های اخیر گفت‌‌وگو بین حماس و مقامات اروپایی شرکت کرد و همچنین یکی از اعضای عربی در کنفرانس ملی و کنفرانس اسلامی بود و عضو هیئت امنای بنیاد قدس است. او اکنون رئیس دفتر سیاسی حماس در لبنان است.

تلاش برای ترور او

اسامه حمدان یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، از یک سوء‌قصد در روز شنبه، ۲۶ دسامبر ۲۰۰۹ در حومه جنوبی بیروت جان سالم به در برد، زمانی که نیروهای امنیتی بمبی را کشف کردند که موساد لحظاتی قبل از سوار شدنش به ماشین، درون ماشینش کار گذاشته بود. کارشناسان مواد منفجره برای خنثی کردن آن فراخوانده شدند، اما در جریان خنثی‌سازی منفجر شد. این انفجار که دو کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشت، در وسط میدان امنیتی حزب‌الله در بیروت، جایی که دفاتر حماس از جمله دفتر رهبری این حزب قرار داشت روی داد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 155044

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر