سخنرانی ضدایرانی رییس‌ اسرائیل در صحن کنگره آمریکا

رئیس‌‌جمهور اسرائیل در نشست مشترک کنگره گفت بزرگترین چالشی که اسرائیل با آن مواجه است برنامه هسته‌ای ایران است.

سخنرانی ضدایرانی رییس‌ اسرائیل در صحن کنگره آمریکا

«اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در سخنرانی خطاب به کنگره آمریکا مدعی شد: ایران تنها کشوری در این سیاره است که به طور عمومی، خواهان نابودی یک کشور دیگر یعنی رژیم صهیونیستی است و برای آن نقشه‌کشی کرده و توانایی‌های انجام این کار را توسعه می‌دهد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه در جریان سخنرانی در کنگره ایالات متحده همچنین تاکید کرد «هیچ شکی وجود ندارد که ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز تلاش نمی‌کند. ایران در حال ایجاد قابلیت‌های هسته‌ای است که تهدیدی برای ثبات خاورمیانه و فراتر از آن است.»

به‌گفته هرتزوگ، هر کشور یا منطقه‌ای که تحت کنترل یا نفوذ ایران است، ویرانی کامل را تجربه کرده است و ما این را در یمن، غزه، سوریه، لبنان و عراق دیده‌ایم. هرتزوگ گفت ما حتی این واقعیت را در خود ایران دیده‌ایم که رژیم حمایت مردم خود را از دست داده است و آنها را به طرز وحشیانه‌ای سرکوب می‌کند.»

رئیس‌جمهوری اسرائیل همچنین تاکید کرد که «اجازه دادن به ایران که به کشوری در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود، چه از طریق دیپلماتیک و چه بدون آن، پذیرفتنی نیست.»

هرتزوگ در ادامه سیاه‌نمایی‌های خود ادعا کرد: اسرائیل هیچ مرزی با ایران ندارد. اسرائیل بر سر هیچ منابعی با ایران رقابت ندارد. اسرائیل هیچ درگیری با ملت ایران ندارد. با این حال ایران به همراه گروه‌های نیابتی‌اش در خاورمیانه نابودی اسرائیل، کشتن یهودیان و به چالش کشیدن کلیت جهان آزاد را هدف قرار داده و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کند.

او افزود: «ایران نفرت و وحشت و رنج را در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن گسترش داده و به آتش و رنج فاجعه‌بار در اوکراین دامن زده است.»

او تاکید کرد که ایران تنها کشوری روی کره زمین است که آشکارا خواستار نابودی کشوری دیگر، یعنی اسرائیل، شده است.

وی در انتها مدعی شد: جهان نمی‌تواند دربرابر درخواست ایران مبنی بر حذف اسرائیل از صفحه هسته‌ای بی‌تفاوت بنشیند. اسرائیل و آمریکا باید با حمایت جهان آزاد برای جلوگیری از تهدیدات ایران علیه امنیت بین‌المللی به طور موثر با یکدیگر همکاری کنند.

اسحاق هرتزوگ رییس‌جمهوری اسرائیل

او در این سخنرانی اظهار کرد نسبت به روابط قوی ایالات متحده و اسرائیل خوش‌بین است و در این باره گفت: «زمان آن رسیده است که مرحله بعدی دوستیِ در حال تکامل و مشارکتِ روبه‌رشد خود را با هم طراحی کنیم.» او گفت: «وقتی ایالات متحده قوی است، اسرائیل قوی‌تر است. و وقتی اسرائیل قوی است، ایالات متحده امن‌تر است.»

رئیس‌جمهور اسرائیل همچنین به اظهارات اخیر برخی از دموکرات‌ها از جمله جایپال، اوکاسیو کورتز و دیگران اشاره کرد که از نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل رویکردش در قبال شهرک‌سازی‌های کرانه باختری انتقاد کرده‌اند. او گفت: «من از انتقاد دوستان غافل نیستم، از جمله انتقادهایی که نمایندگان محترم مجلس بیان می‌کنند. من به انتقادات به ویژه از جانب دوستان احترام می گذارم، اگرچه همیشه مجبور نیستیم آن را بپذیریم.» وی ادعا کرد: «اما انتقاد از اسرائیل نباید تبدیل به دستاویزی برای نفی موجودیت اسرائیل شود. زیر سوال بردن حق تعیین سرنوشت مردم یهود، دیپلماسی مشروع نیست، بلکه یهودستیزی است.»

چند تن از دموکرات‌های مجلس در این مجلس غایب بودند، از جمله پرامیلا جایپال، نماینده مجلس نمایندگان که اسرائیل رژیمی «نژادپرست» خوانده بود -هر چند بعداً از این اظهار خود عقب نشینی کرد.  نمایندگان الکساندریا اوکاسیو کورتز، رشیده طلیب، جمال بومن، ایلهان عمر و کوری بوش، که همگی از جمله 9 تن چهره‌های دموکرات مجلس بودند که روز سه شنبه به قطعنامه موافق اسرائیل رای منفی دادند، از شرکت در سخنرانی هرتزوگ صرف نظر کردند. نمایندگان رائول گریجالوا و نیدیا ولازکز که از این قطعنامه حمایت کردند نیز در آن شرکت نکردند.

هرتزوگ همچنین به اعتراضات نسبت به اصلاحات قضایی در اسرائیل اشاره کرد. او افزود که این یک «بحث فشرده» است. هرتزوگ سخنرانی خود را با گفتن «آم اسرائیل چای» که به معنای «زنده‌باد ملت یهود» است، پایان داد.او که در صحن مجلس مورد تشویق شدید قرار گرفت، گفت: «خداوند به اسرائیل و ایالات متحده آمریکا برکت دهد».

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98051

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر