رپورتاژ

تهران با مترو به قزوین متصل می شود!

تهران با مترو به قزوین متصل می شود!

قزوین همانند قم و البرز از جمله استان‌های با مسافت بسیار کم نسبت به پایتخت است. فاصله این شهر تا تهران در حدود دو ساعت و مسافت تقریبی آن ۱۵۰ کیلومتر محاسبه می‌شود. مسیر تهران به قزوین با توجه به قرارگیری در بزرگراه منتهی به کرج همواره یکی از پر ترافیک‌ترین مسیرهای تردد در کشور نیز به‌شمار می‌رود.

همچنین با توجه به توریستی و گردشگرپذیر بودن این شهر و اتصال پایتخت به شهرها و استان‌های شمال‌غرب کشور، مسیر مورد نظر یکی از مهمترین جاده‌های مواصلاتی در ایران نیز است. این حجم گسترده تردد روزانه و سالانه در این مسیر همواره دغدغه ترافیک‌های سنگین را برای مسئولین و مردم به‌ همراه دارد.

یکی از راهکارهای عنوان شده برای از میان برداشتن حجم ترافیک میان شهری، ایجاد مسیرهای ریلی و قطار شهری است. نخستین نمونه این نوع از حمل و نقل خط پنج مترو است که یکی از خطوط برون شهری مترو تهران به‌شمار می‌رود. این خط با عنوان نخستین خط مترو تهران در سال ۱۳۷۷ ابتدا تنها با دو ایستگاه (مترو صادقیه و ایستگاه کرج) به بهره‌برداری رسید.

مترو تهران قزوین

خط پنج مترو تهران در طی سال‌های بعد به تدریج دارای ایستگاه‌های بیشتری شده و مسیر طولانی‌تری را در بر گرفت. این خط هم‌اکنون از ایستگاه مترو تهران (صادقیه) نخستین ایستگاه در خط پنج شروع شده و با طی 13 ایستگاه فعال در ایستگاه مترو شهید سپهبد قاسم سلیمانی، در شهر جدید مهستان (هشتگرد) به پایان می‌رسد. خط مترو پنج تهران به کرج به گزارش وطن شهر و به نقل از همشهری آنلاین در طول 24 سال فعالیت بیش از یک میلیارد و 285 میلیون سفر را ساماندهی کرده است. براساس آمارهای اعلام شده سالیانه 32 میلیون نفر از خط پنج مترو استفاده می‌کنند با توجه به این آمار، این خبر در حوزه کاهش ترافیک این مسیر بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

همانطور که مطلع هستید براساس گزارش‌های اعلام شده، در ادامه مسیر مترو گلشهر_ مهستان، خطوط ریلی مترو هشتگرد_ قزوین در راستای توسعه خط پنج مترو تهران در دستور کار قرار گرفته است. پیشبینی می‌شود با بهره‌برداری این پروژه و تصمیم اتخاذ شده کاهش حجم ترافیک، کاهش میزان مصرف سوخت تا 40 درصد، کاهش تردد خودرویی آزادراه قزوین_ تهران و جلوگیری از تصادفات و خسارت‌های سنگین مالی و جانی را به همراه خواهد داشت.

مترو تهران قزوین

همچنین با راه‌اندازی این خط مترو، انتقال دفاتر و شرکت‌ها از پایتخت به قزوین امکان‌پذیر می‌شود و افرادی که برای انجام امور اداری ناچار به تردد روزانه و در برخی از اوقات چند روزه بودند، با مشکلات کمتری روبرو می‌شوند.

جالب است بدانید که تصمیم اتخاذ شده، حتی از مهاجرت ناخواسته به پایتخت جلوگیری کرده و کاهش دو الی پنج برابری هزینه‌ سفرهای عمومی را به دنبال دارد. سفرهای عمومی که در بسیاری از موارد منجر به اقامت مراجعین و رزرو هتل و اقامتگاه از سوی آن‌ها می‌شده است. تا پیش از بهره‌برداری و راه‌اندازی این مسیر ریلی، قزوین و تهران هر دو به‌عنوان دو شهر مستقل و نیازمند سفر به‌شمار خواهند رفت، چنانچه هر شهروند قزوینی با مراجعه به پایتخت ناچار به اقامت در هتل تهران و یا اسکان موقت می‌شود. با اتصال تهران به قزوین، سفر شهروندان دو استان با سهولت بیشتری انجام می‌پذیر و پایتخت نه‌ با عنوان شهری دیگر بلکه تنها با مسافت طی شده سنجیده می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102807

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر