رپورتاژ

آشنایی با کاربرد های تخته چند لایه

آشنایی با کاربرد های تخته چند لایه

تخته چندلایه یا پلای وود به دلیل خواص بی نظیر خود، یکی از پرکاربردترین فرآورده‌های چوبی است که عمدتا برای مصارف سازه ای استفاده می‌شود. اگر به دنبال نوعی چوب با کاربردهای انعطاف پذیر، مقرون به صرفه و استحکام بالا هستید؛ تخته چندلایه بهترین انتخاب است.

در این مطلب به ویژگی ها و کاربردهای این محصول محبوب بیشتر می‌پردازیم.

تخته چند لایه چیست؟

تخته چندلایی (Plywood) که در ایران به تخته سه‌ لا نیز شهرت دارد؛ یکی از فرآورده های چوبی مهندسی شده است که از لایه‌های نازک چوب طبیعی تشکیل می‌شود. این لایه‌های چوبی نازک با استفاده از چسب ضد آب به هم چسبانده شده و با دستگاه پرس فشرده می‌شوند تا صفحات تخت ضخیم‌، قوی و انعطاف پذیری را تشکیل دهند.

از آنجایی که مزایای تخته چندلایه زیاد است، بسیاری از صنایع در سراسر جهان از این ماده مقاوم، انعطاف پذیر و تزئینی برای مصارف گوناگون استفاده می‌کنند.

گونه‌های چوب مورد استفاده در ساخت پلای وود؛ نقش مهمی در تعیین ویژگی‌های ساختاری و بصری این محصول دارند. به عنوان مثال، اگر قرار است از تخته چندلایه برای اهداف ساختمانی استفاده شود، ورق‌های چوبی مقاوم‌تری در تولید آن به کار می‌رود.

مزایای تخته چند لایه

سال‌ها است تخته چند لایه به یک محصول پرطرفدار برای بسیاری از کاربردها تبدیل شده است و یک سری مزایا را به همراه دارد که در اینجا به آنها می‌پردازیم:

تنوع گسترده:

در مقایسه با سایر محصولات چوب طبیعی، تخته چندلایه را می‌توان در اندازه‌ها و ضخامت‌های بسیار متنوعی ساخت که به استفاده از آن در بسیاری از پروژه‌های مختلف کمک می‌کند.

استحکام بالا:

تخته چندلایه یکی از بادوام‌ترین فرآورده‎های چوبی است که نسبت به محصولاتی مانند ام دی اف مقاومت بیشتری دارد. از این جهت یک ماده قابل اعتماد برای کاربردهای مختلف است.

جذابیت بصری:

این نوع چوب جذابیت طبیعی و تطبیق پذیری بالایی دارد که از این جهت به یک انتخاب برتر برای طراحی داخلی تبدیل شده است.

مقرون به صرفه:

در ساخت پلای وود، کارایی چوب افزایش یافته است. به عنوان مثال برای برخی از کاربردها می‌توان لایه های داخلی را از قسمت‌های با کیفیت کمتر درخت ساخت؛ در نتیجه هزینه کلی تولید این نوع متریال کاهش می‌یابد و در نتیجه، قیمت تخته چند لایه منظقی تر می‌شود.

موارد استفاده از پلای وود

تخته چندلایه برای مصارف صنعتی گوناگون قابل استفاده است. این ماده به طور گسترده‌ای در زندگی روزمره ما یافت می‌شود. رایج‌ترین کاربردهای تخته چندلایه عبارتند از:

ساخت و ساز

پلای وود در تمام سطوح ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب‌های پلای وود که دارای ضخامت بیشتری هستند؛ پشتیبانی ساختاری بیشتری را برای پروژه‌های ساختمانی فراهم می‌کنند. این نوع چوب‌ها، برای پوشش سقف، دیوارها و کف ساختمان بهترین انتخاب هستند. تخته چندلایی به دلیل کیفیت و دوام بالا، برای قالب بندی ساختمان و ساخت خانه با اسکلت چوبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبلمان و کابینت

تخته چند لایه

پلای وود به دلیل دوام، انعطاف پذیری و هزینه کم، متریال مناسبی برای ساخت کابینت آشپزخانه است. تخته سه ‌لا با کیفیت بالا نه تنها برای ساخت پشت و کناره‌ های کابینت‌ها به کار می‌رود؛ بلکه نسبت به نئوپان سنتی یا ام‌ دی اف ماده بهتری بوده و ماندگاری بیشتری دارد.

این ماده زیبایی طراحی مبلمان را نیز بهبود بخشیده است. صنعتگران از این چوب برای ساخت میز ناهارخوری، صندلی، کمد، قفسه و چارچوب تخت استفاده می‌کنند.

دکوراسیون داخلی

تخته چندلایی داخلی، به دلیل طرح‌های متنوع، استحکام بالا و زیبایی بصری، در پروژه‌های طراحی دکوراسیون داخلی به وفور استفاده می‌شود. شما با کمک این نوع چوب می‌توانید ظاهری مدرن و مینیمالیستی به محیط ببخشید.

اگر از طرفداران دکورهای چوبی هستید، از تخته چندلایی داخلی می‌توانید برای ساخت دیوارکوب، کفپوش، راه پله‌ها، درب‌های چوبی و غیره، جهت افزایش جذابیت بصری به فضا استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که تخته چندلایی داخلی عمدتاً در داخل خانه استفاده می‌شود و نباید در معرض عناصر بیرونی قرار گیرد.

طراحی فضای باز

تخته چندلایی به دلیل استحکام، دوام و خاصیت ضد آب خود، یک نوع رایج روکش دیوار خارجی محسوب می‌شود. این متریال در ضخامت‌های مختلف متناسب با کاربردهای طراحی فضای باز قابل استفاده است.

صنایع دستی و جعبه سازی

تخته چندلایه برای طیف گسترده ‌ای از پروژه‌ ها مانند ساخت اسباب بازی‌ها، جعبه‌ ها و آلات موسیقی مفید است. ورق‌های تخته سه‌لا نازک بهترین کاربرد را برای ساخت صنایع دستی و سایر وسایل دکوری چوبی دارند. آنها را می‌ توان بسته به نیاز به صورت سطوح منحنی، U شکل یا تا شده درآورد.

کشتی سازی

از آنجایی که کشتی‌ها در معرض رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلفی قرار دارند، برای ساخت آنها باید نوع خاصی از تخته چندلایه مورد استفاده قرار بگیرد که به آن تخته چندلایی دریایی گفته می‌شود.

عواملی که کاربردهای تخته چند لایه را تعیین می کنند

پلای وود درجات، ویژگی‌ها و انواع مختلفی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید این چوب را متناسب با نیازهای کاری خود انتخاب کنید. برخی از عوامل تاثیرگذار روی کاربردهای تخته چندلایه عبارتند از:

ضخامت تخته چندلایه

پلای وود در طیف وسیعی از ضخامت ‌ها از ۳ میلی‌متر تا ۱۸ میلی‌متر موجود است. تخته چندلایه نازک تر اغلب برای پروژه‌ هایی که به انعطاف پذیری بالا و استحکام کمتری نیاز دارند؛ نظیر انواع صنایع دستی مناسب می‌باشد.

هر چه پلای وود ضخیم تر می‌شود انعطاف پذیری آن نیز کاهش می‌یابد اما برای پروژه هایی که به استحکام سازه ای نیاز دارند، مانند قالب بندی ساختمان تیرهای باربر و ستون‌ها، کاربرد بیشتری پیدا می‌کند.

تخته چند لایه

گونه‌ های چوب

پلای وود از گونه‌های مختلف چوب ساخته می شود که هر گونه چوب ویژگی های خاص خود را دارد. چوب‌های مختلف دارای طیف وسیعی از خواص متمایز مانند استحکام، رنگ، دانه بندی چوب و مقاومت در برابر رطوبت و آفات هستند که روی کاربرد و ویژگی تخته چندلایه اثر می‌گذارد.

مقاومت در برابر رطوبت

انواع پلای وود، سطوح مقاومتی مختلفی در برابر رطوبت دارند. برای مثال تخته چند لایه فضای بیرونی، اغلب با چسب‌ های مقاوم در برابر رطوبت تولید می‌شود تا در برابر سطوح متغیر آب و هوایی و رطوبت در فضای باز مقاوم باشد.

الزامات پروژه

یکی دیگر از عوامل کلیدی در تعیین نوع پلای وود؛ الزامات پروژه برای استفاده از این محصول است. الزاماتی مانند استحکام، پایداری ابعاد، مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر رطوبت و غیره بر انتخاب تخته چندلایه تأثیر می‌گذارند.

جمع بندی

در مدحت وود طیف گسترده و متنوعی از انواع محصولات پلای وود و تخته چندلایه متناسب با نیاز مشتریان و صنعتگران موجود است. سابقه درخشان و نمونه کارهای بزرگی مانند همکاری با پالایشگاه عسلویه، نیروگاه اتمی بوشهر و غیره؛ این مجموعه را به یکی از قابل اعتمادترین و باکیفیت ترین برندهای پلای وود در کشور تبدیل کرده است. اگر برای پروژه های خود به دنبال خرید تخته چندلایه با کیفیت بالا هستید، می‌توانید به وب سایت مدحت وود مراجعه کنید.

منبع: خبر آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103133

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر