رپورتاز

انتخاب بهترین کارگاه مادر و کودک!

انتخاب بهترین کارگاه مادر و کودک!

امروزه، بسیاری از والدین به علت مشغله زیاد، زمان کمی برای وقت گذراندن با کودک خود دارند. همین مساله باعث شده است که والدین نگران شکل‌گیری دلبستگی ایمن و اعتماد کودک به خودشان باشند. اگر شما هم جزو این گروه از والدین هستید، خوب است بدانید که کارگاه‌ مادر و کودک فضایی را فراهم می‌کند تا خانواده‌ها در کنار مختصصین با تجربه در حوزه کودک، با نیازهای رشدی کودکان خود آشنا شوند و از طریق بازی‌های هدفمند تعامل خوبی با آن‌ها داشته باشند.

مهدکودک

 

چرا باید در کارگاه مادر و کودک شرکت کنیم؟

از جمله دلایلی که می‌توان برای شرکت در کارگاه مادر و کودک بیان کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای این که در چالش فرزندپروری تنها نباشیم.
  • برای این که سواد عاطفی فرزندمان در کنار دیگر کودکان افزایش پیدا کند.
  • برای این که کودکان از یکدیگر یاد بگیرند.

کارگاه‌های مادر و کودک در کنار فراهم کردن فرصت کنار هم قرار گرفتن کودکان، با ایجاد بستری برای گفتگوی کودکان(توسط مربیان و تسهیلگران)، روند این تعاملات اجتماعی را نیز ارتقا می‌بخشند.

ویژگی‌های بهترین کارگاه‌ مادر و کودک

انتخاب مناسب‌ترین کارگاه والد و کودک علاوه بر تاثیرگذاری روی افزایش مهارت‌های کودک، از اتلاف وقت و انرژی بیهوده هم جلوگیری می‌کند.. اگر در انتخاب کارگاه مادر و کودک دقت لازم را نداشته باشید، نه تنها اثر مطلوبی بر کودک ندارد، بلکه پروسه رشدی کودک را نیز مختل می‌کند.

برای انتخاب کارگاه مادر و کودک خوب باید به 2 ویژگی دقت کرد، حضور مربیان و تسهیلگران حرفه‌ای و بازی‌ها و فعالیت‌های طراحی شده در کارگاه مورد نظر؛ این دو ویژگی می‌توانند تضمین کننده کیفیت یک کارگاه مادر و کودک خوب باشند.

مربیان و تسهیلگران حرفه‌ای

از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک کارگاه مادر و کودک خوب، حضور مربیان و تسهیلگران حرفه‌ای است که از نظر روانشناسی و تعامل با کودک مورد اعتماد شما باشند. یک مربی و تسهیلگر خوب باید در ارتباط گیری با گروه سنی کودکانی که با آن‌ها در ارتباط است توانمند باشد، نیازهای رشدی مختلف کودک را بشناسد و فعالیت‌های کارگاه را در جهت این نیازها طراحی کند. مربی و تسهیلگرهای کارگاه مادر و کودک، باید علاوه بر ارتباط صحیح با کودکان، در ارتباط با والدین نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

بازی‌ها و فعالیت‌های طراحی شده

بازی‌ها و فعالیت‌های کارگاه مادر و کودک شالوده اصلی یک کارگاه هستند. بازی راه تعامل با کودک است و بر جنبه‌های مختلف رشدی وی اثر می‌گذارد.

 بازی‌های هدفمند در کارگاه مادر و کودک باید:

  • متناسب با گروه سنی کودک باشد.

هر گروه سنی، نیازهای رشدی متفاوتی دارد و کارگاه انتخاب شده باید فعالیت‌های متناسب با کودک داشته باشد.

  • جنبه‌های مختلف رشدی را شامل بشود.

کودک پروسه رشد را از جهات مختلفی طی می‌کند، فعالیت‌های کارگاه باید بتواند جنبه‌های مختلف رشد مثل رشد حرکتی، شناختی، اجتماعی  و ... را پوشش دهد.

  • ابزار و فعالیت‌های لذت بخش برای کودک داشته باشد.

اگر بازی و فعالیت‌ها لذت بخش باشند، جنبه‌های رشدی بیشتری برای کودک دارند، زیرا در این فعالیت‌ها درگیری کودک بیشتر است.

  • ارتباط مادر و کودک را تقویت کند.

مهم‌ترین مساله‌ای که کودکان زیر ۳ سال با آن مواجه هستند،  نیاز به امنیت است و ارتباط موثر با مادر پاسخی برای این نیاز مهم است که تاثیراتش تا  بزرگسالی نیز همراه کودک است.

  • خلاقیت کودک را افزایش دهد.

بازی‌هایی که فرصت تخیل را برای کودک ایجاد می‌کنند، به رشد مهارت خلاقیت در کودکان کمک می‌کنند زیرا کودک در بازی همواره در حال تجربه چالش‌های جدید است که برای گذر از آن‌ها  نیازمند مهارت حل مساله و خلاقیت است.

فضای برگزاری کارگاه‌های والد و کودک

فضای برگزاری کارگاه‌های والد و کودک، فضای تجربه‌های منحصر به فرد است. کارگاه‌های مادر و کودک بنابر اهداف مختلف، می‌توانند در فضاهای متفاوتی برگزار شوند.

  • فضای بسته

در کارگاه‌هایی در فضای بسته برگزار می‌شوند، بازی‌ها و فعالیت‌ها با نظم  بیشتری صورت می‌گیرد و کودکان همکاری بهتری خواهند داشت. سالن‌هایی که به کارگاه‌های مادر و کودک اختصاص داده شده‌اند، باید از نظر ایمنی و مساحت به نسبت تعداد نفرات مناسب باشند و بتوانند حس امنیت را در کودکان ایجاد کنند.

  • فضای باز

 فضای باز و طبیعی کارگاه‌های مادر و کودک، فضای رشد همه‌جانبه در طبیعت است. بیشتر کارگاه‌هایی که در این فضا برگزار می‌شوند، متمایل به رویکرد طبیعت‌گرا هستند. کودکان این روزها در خانه‌های آپارتمانی خود حبس‌اند و از فعالیت‌های حرکتی آزادانه محروم هستند و فضای آزاد و  طبیعی فرصت خوبی برای فعالیت‌ها و مهارت‌های حرکتی برای کودکان فراهم می‌کند. به طور کلی کارگاه‌های مادر و کودکی که در فضای باز برگزار می‌شوند، باعث آرامش ذهنی و درونی کودک می‌شوند و آزادی عمل کودک، باعث رشد همه‌جانبه او خواهد شد.

منبع: خانه رفاه کودک و خانواده پرچین

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105018

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر