رپورتاژ

همه چیز در مورد اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل یکی از حق و حقوق های زن است که زوج موظف پرداخت به آن می باشد و عدم پرداخت آن با مجازات همراه خواهد بود. حال در این مقاله هر آنچه باید در رابطه با این موضوع بدانید را در اختیارتان قرار می دهیم تا با تمام نکات و موارد مربوط به این موضوع آشنا شوید.

همه چیز در مورد اجرت المثل ایام زوجیت

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟ در چه صورت اجرت المثل به زن تعلق نمی گیرد؟ سوالات قاضی در دادگاه اجرت المثل چه هستند؟ قانون جدید اجرت المثل چیست؟ تمامی این سوالات ممکن است در مورد اجرت المثل ایام زوجیت پرسیده می شوند. به منظور پاسخ دهی به این سوالات در ابتدا باید با مفهوم آن آشنا شویم و بدانیم چه کاربردی دارد. زن و مرد بعد از عقد و ازدواج دارای تکالیفی نسبت به یکدیگر هستند. به عنوان مثال زن مکلف است که در برابر شوهرش تمکین کند. برخی از امور در زندگی مشترک مانند آشپزی و نظافت، از نظر عرفی و اجتماعی بر عهده زن هستند! در حالی که باید بدانید طبق قانون زن موظف به انجام این امور نیست. به همین دلیل در قانون برای زن امکان دریافت اجرت المثل ایام زوجیت فراهم شده است.

همه چیز در مورد اجرت المثل ایام زوجیت

در صورتی که شما نیز درگیر چنین موردی هستید و قصد دارید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید با بهترین وکیل خانواده سمنان در این خصوص مشاوره داشته باشید. ما در سایت مستر وکیل لیستی از بهترین وکلای پایه یک را با معرفی کامل در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهیم. در واقع این سایت با معرفی بهترین وکیل سمنان موجب می شود که پرونده شما تخصصی تر بررسی شود. برای درک بهتر این اصطلاح با ما همراه باشید تا با تعریف دقیق اجرت المثل ایام زوجیت آشنا شوید.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟

بها یا اجرت کارهایی که زن در خانه شوهر انجام داده است به اصطلاح اجرت المثل ایام زوجیت نامیده می شود. بر اساس قانون اسلامی زن می تواند نسبت به مطالبه اجرت المثل اقدام کند؛ البته باید بدانید که این حق در صورتی قابل دریافت است که زن در برابر مرد تمکین کرده باشد. این قانون در ماده ۳۳۶ قانون مدنی به صراحت شرح داده شده است. بر اساس این قانون زن می تواند حق خود را به ویژه در مواقعی مانند طلاق، از مرد مطالبه کند.

اجرت المثل ایام زوجیت چیست؟

در قانون حمایت از خانواده و ماده 29 و بر اساس تبصره 226 قانون مدنی چنین آمده است که اگر زوجه کاری را انجام دهد که از نظر شرعی بر عهده وی نباشد، می تواند عرفا اجرت المثل را دریافت کند. این کارها به دستور زوج هستند و برای دادگاه نیز به اثبات رسیده اند. در این حالت دادگاه باید اجرت الامثل را مطابق با قوانین به زن پرداخت کند. جالب است بدانید که حتی امکان دریافت اجرت المثل زن بعد از فوت مرد نیز وجود دارد!

شرایط دریافت اجرت المثل چیست؟

یکی از تبصره های مهم در خصوص دریافت اجرت المثل ایام زوجیت در ماده 336 قانون مدنی می باشد. در این تبصره شرایط دریافت اجرت المثل به صورت شفاف ذکر شده است. در این بخش شرایط دریافت اجرت المثل را ذکر خواهیم کرد.

  • اثبات اموری که به صورت شرعی از وظایف زن نیستند.

  • کارهایی که تنها به دستور شوهر انجام شده اند.

  • اموری که زن قصد نداشته است به صورت رایگان انجام دهد.

در صورت داشتن این شرایط دادگاه نیز بر اساس تبصره قانونی رای نهایی را صادر می کند. بدین معنی که مرد باید نسبت به پرداخت اجرت المثل زن اقدام کند.

آیا میزان اجرت المثل ایام زوجیت برای همه زنان یکسان است؟

گاهی اوقات این سوال ممکن است پرسیده شود که آیا میزان اجرت المثل ایام زوجیت برای همه زنان یکسان است؟ مسلما باید گفت خیر! با توجه به شکایت زن در دادگاه باید یک جلسه دادرسی تشکیل شود تا بر اساس آن برای تشخیص استحقاق زوجه تصمیم گیری شود. این کار به کارشناس مربوطه در امور خانواده ارجاع داده می شود. فاکتورهای متعددی می توانند به کارشناس در تعیین رای نهایی کمک کنند؛ البته امکان اعتراض به رای دادگاه نیز توسط دو طرف وجود دارد. جالب است بدانید که در خصوص تشخیص استحقاق زن برای دریافت اجرت المثل ایام زوجیت مواردی مانند تحصیلات زن، اشتغال وی، تعداد فرزند، امکانات زندگی و ... باید بررسی شوند. به همین دلیل باید گفت که میزان اجرت المثل برای تمامی زنان یکسان نیست و فاکتورهای مختلفی در تعیین میزان آن نقش دارند.

در چه صورت اجرت المثل به زن تعلق نمی گیرد؟

با توجه به مطالبی که در مورد اجرت المثل ایام زوجیت ذکر شد باید گفت که گاهی ممکن است این حق به زن تعلق نگیرد. مثلا در مورد زنانی که عدم تمکین داشته باشند، اجرت المثل قابل پرداخت نیست. همچنین اگر با بررسی کارشناس مشخص شود که زن امور خانه داری را انجام نداده است، امکان پرداخت اجرت المثل وجود ندارد. در ادامه به مواردی که در آن به زن اجرت المثل تعلق نمی گیرد اشاره خواهیم کرد:

  • در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن باشد.

  • اگر طلاق از طرف مرد باشد و دلیل آن عدم تمکین (عدم انجام وظایف زناشویی) باشد.

  • اگر زن امور منزل را انجام نداده باشد.

  • در صورتی که زوجه از انجام امور با دستور شوهر طفره رفته باشد.

  • در صورتی که زن امور را به صورت رایگان انجام داده است و هدفش انجام کار خیر بوده باشد!

در صورتی که زوجه دارای هر یک از خصوصیات ذکرشده باشد؛ نباید به او اجرت المثل ایام زوجیت تعلق بگیرد. در این راستا کارشناس دادگاه می تواند تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

مجازات عدم پرداخت اجرت المثل

مجازات عدم پرداخت اجرت المثل

آیا با عدم پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت از طرف مرد، امکان جلب وی وجود دارد؟ باید گفت که اگر در این خصوص رای قطعی از طرف دادگاه صادر شده باشد مرد باید آن را پرداخت کند؛ زیرا بعد از صدور رای، اجراییه صادر می شود و زوج تا یک ماه زمان دارد که مبلغ را پرداخت کند. وی می تواند در این مدت دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل را بدهد. در غیر این صورت زوجه می تواند با حکم دادگاه زمینه جلب زوج را فراهم کند.

کلام آخر

به طور کلی در قوانین اسلامی و قانون مدنی حق و حقوق مختلفی برای زنان در نظر گرفته شده است. اجرت المثل ایام زوجیت نیز یکی از این قوانین است که بر اساس آن زن می تواند حق خود را در اموری مانند خانه داری از مرد دریافت کند؛ البته اثبات این موضوع بر عهده کارشناس تعیین شده از طرف دادگاه است. گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که زوج اجرت المثل را به زوجه نمی پردازد که در چنین موقعیتی توصیه می شود پرونده را به وکیل بسپارید تا اقدامات لازم صورت گیرد و طرفین به حق و حقوق خود برسند.

منبعمستر وکیل

دیگر رسانه ها

کدخبر: 118009

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر