رپورتاژ

بررسی مزایا و معایب پیانو دیجیتال

پیانو، مادر سازهای جهان، یکی از کامل‌ترین و اصلی‌ترین آلات موسیقی است که هر نوازنده حرفه‌ای یا موسیقی‌دانی که مدعی است، باید نواختن آن را بلد باشد.

بررسی مزایا و معایب پیانو دیجیتال

پیانو، مادر سازهای جهان، یکی از کامل‌ترین و اصلی‌ترین آلات موسیقی است که هر نوازنده حرفه‌ای یا موسیقی‌دانی که مدعی است، باید نواختن آن را بلد باشد. این ساز جادویی که به تنهایی برخی از بزرگ‌ترین قطعات موسیقی تاریخ را ساخته یا در ساخت آنان مشارکت داشته، فراز و فرودهای زیادی را تا به امروز طی نموده است.

امروزه شاهد وجود انواع سبک‌های پیانو هستیم که باعث شده‌اند مدل‌های مختلفی از این ساز در بازار وجود داشته باشند در این میان، پیانوهای دیجیتال در سال‌های اخیر، روز به روز حضور گسترده‌تری پیدا کرده‌اند. مدل‌های دیجیتال پیانو، جایگزینی بسیار مناسب برای انواع آکوستیک هستند و مزیت‌های بسیار زیادی دارند. این سازها کم‌جا، به صرفه و دارای ویژگی‌های متعدد هستند، اما گمان نکنید هیچ عیبی ندارند در این مقاله به تمام جوانب این پیانوها پرداخته‌ایم، اگر کنجکاو کسب اطلاعات بیشتر هستید به خواندن این متن ادامه دهید.

تفاوت پیانو دیجیتال و آکوستیک

مهم‌ترین تفاوت پیانوهای دیجیتال و آکوستیک در روش تولید صدای آن‌ها است در مدل‌های کلاسیک (سنتی)، تولید صدا با برخورد یک چکش به سیم‌های قرار گرفته در دستگاه و در یک فرایند مکانیکی صورت می‌گیرد؛ به این صورت که وقتی نوازنده هرکدام از کلیدها یا کلاویه‌های پیانو را فشار می‌دهد، چکش کوچکی که پشت هر کلید قرار گرفته به تارهای پشت ضربه وارد کرده و در اثر ارتعاش این سیم‌ها، صدا تولید می‌شود.

این در حالی است که در پیانوهای دیجیتالی خبری از سیم و چکش نیست و فرایند تولید صدا کاملا به شکل الکترونیکی صورت می‌گیرد. زمانی که نوازنده هرکدام از کلیدهای یک پیانو دیجیتال را فشار می‌دهد، چیپست کامپیوتری قرار گرفته در دستگاه، بر اساس یک برنامه مشخص، صداهای ضبط شده‌ استاندارد از یک پیانو آکوستیک را از طریق بلندگوهای واقع در ساز، پخش می‌کند.

مزایای پیانو دیجیتال

پیانو دیجیتال 1

مدل‌های دیجیتال در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی میان کاربران تازه‌کار پیدا کرده‌اند؛ زیرا از ویژگی‌های بهترین پیانو برای شروع نوازندگی برخوردار هستند. بنابراین در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌های پیانو دیجیتال که باعث شده رواج گسترده‌ای در بازار داشته باشند، اشاره می‌کنیم:

  • پیانوهای دیجیتال همیشه کوک هستند و به نگهداری کمی نیاز دارند

 

برخلاف پیانوهای آکوستیک، مدل‌های دیجیتالی تقریباً به هیچ رسیدگی خاصی نیاز ندارند. آن‌ها به محض اینکه روشن می‌شوند کاملاً کوک بوده و آماده نواختن هستند.

  • پیانوهای دیجیتال به‌صرفه‌تر هستند

اگر به دنبال خرید یک پیانو جدید هستید، بهتر است بدانید که انواع دیجیتال بسیار ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر هستند. یک پیانو باکیفیت دیجیتال را می‌توانید با قیمت حدود ۱۰۰۰ دلار هم تهیه کنید، اما خرید یک پیانو آکوستیک دست چندم و نه‌چندان باکیفیت، هزینه‌ای بسیار بیشتر از این‌ها خواهد داشت.

خرید پیانوهای آکوستیک زمانی یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شد؛ زیرا قیمت این پیانوها با گذشت زمان افزایش هم پیدا می‌کرد، اما در مورد پیانوهای دیجیتال این موضوع چندان صادق نیست.  

  • شما می‌توانید ولوم صدای پیانو دیجیتال را تنظیم کرده یا از هدفون استفاده نمایید

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پیانو دیجیتال که باعث شده محبوبیت زیادی بین نوازندگان آپارتمان نشین داشته باشد، قابلیت وصل کردن هدفون و کنترل ولوم صدای دستگاه است. افرادی که در خانه‌های شلوغ زندگی می‌نمایند یا کارمند هستند و مجبورند شب‌ها تمرین نوازندگی کنند عاشق این قابلیت پیانو دیجیتال بوده؛ زیرا باعث می‌شود تا بدون ایجاد مزاحمت برای اعضای خانواده یا همسایه‌ها، هرچقدر که مایلند بنوازند.

  • پیانوهای دیجیتال مملو از ویژگی‌های جالب هستند

پیانوهای دیجیتال معمولاً ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند، از جمله قابلیت ضبط صدا، ایجاد صدای سازهای مختلف، ساخت ملودی‌های تکمیلی و پخش همزمان آن‌ها در هنگام نوازندگی و غیره. این سازهای الکترونیکی را همچنین می‌توان به سادگی، از طریق فیش‌های اتصالی به دستگاه‌های ضبط صدای جانبی متصل نمود.

این در حالی است که برای ضبط کردن صدای یک پیانو آکوستیک به چندین میکروفون و یک استودیو ضبط مجهز نیاز خواهید داشت. قابلیت‌های خاص پیانو دیجیتال درهای زیادی را به روی استفاده‌های خلاقانه از این ساز باز کرده است و به شما اجازه می‌دهد تا نوازندگی را به مرحله جدیدی برسانید.

  • پیانوهای دیجیتال جای کم‌تری می‌گیرند

گرچه تعداد کلاویه‌ها یا کلیدهای یک پیانو دیجیتال، کاملاً مشابه مدل‌های آکوستیک استاندارد است اما ابعاد و اندازه خود دستگاه هرگز به اندازه انواع کلاسیک نیست. به عنوان مثال حذف شدن تارها و چکش‌ها و جایگزین کردن آنان با یک بلندگوی مخفی و برد کوچک الکترونیکی، باعث شده تا اندازه انواع دیجیتال تقریباً به نصف مدل‌های آکوستیک برسد. این اتفاق سبب شده نوازنده‌هایی که در واحدهای آپارتمانی کوچک زندگی می‌کنند عملاً گزینه‌ دیگری به‌جز پیانوهای دیجیتال پیش رو نداشته باشند.

علاوه بر این، پیانوهای دیجیتال بسیار سبک‌تر از مدل‌های آکوستیک بوده و جابجا کردن آن‌ها طی اسباب‌کشی یا تغییر دکوراسیون دردسر ندارد.

معایب پیانو دیجیتال

پیانو دیجیتال

پیانو دیجیتال علاوه بر مزایای مورد اشاره، دارای معایب خاص خود نیز هست در ادامه به بزرگ‌ترین ایرادات این دستگاه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تعمیر پیانوهای دیجیتال دشوار است

گرچه پیانوهای دیجیتال به کوک کردن و نگهداری زیادی احتیاج ندارند اما مانند دیگر ابزارهای تکنولوژیک، قطعاً احتمال خرابی و آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد با این وجود، برخلاف‌های مدل‌های آکوستیک، تعمیر کردن انواع دیجیتالی این ساز بسیار دشوار است و به مهارت و دانش زیادی نیاز دارد.

در بسیاری از موارد، پیانوهای دیجیتال آسیب دیده قابل تعمیر نیستند و باید آن‌ها را تعویض کرد.، هرچند با وجود قیمت مناسب، جایگزینی می‌تواند گزینه به‌صرفه‌تری باشد.

  • پیانوهای دیجیتال صدایی مصنوعی دارند

مهم نیست مرغوب‌ترین پیانو دیجیتال را خریداری کرده‌اید یا یک مدل معمولی را برگزیده‌اید، هیچ‌کدام از انواع الکترونیکی این ساز صدای مدل‌های آکوستیک را نداشته و آن حس را ایجاد نمی‌کند. به همین خاطر است که در اجرای کنسرت یا ارکستر سمفونیک، همیشه از سازهای کلاسیک استفاده می‌شود.

هرچقدر پیانو دیجیتالی شما قدیمی‌تر باشد، کیفیت صدای آن هم ضعیف‌تر است و بیشتر حالت کامپیوتری دارد. به هر صورت هیچ منبع مستقیمی برای تولید صدا وجود ندارد و هر چه شنیده می‌شود آوای ضبط شده در یک کامپیوتر است. از این رو هرگز نمی‌توانید به اندازه یک مدل آکوستیک، از شنیدن پیانو دیجیتال لذت ببرید. با این وجود، پیانو دیجیتال برای یادگیری و تمرین بسیار مناسب است.

  • تکنولوژی همواره در حال تغییر است

از آنجایی که تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است، پیانوهای دیجیتال خیلی زود قدیمی و منسوخ می‌شوند. به عنوان مثال، مدل‌های دیجیتالی که ۱۰ تا ۱۵ سال قبل تولید شده‌اند، از تکنولوژی فلاپی دیسک استفاده می‌کنند، در حالی که اگر امروز بخواهید قطعه‌ای را روی آن‌ها ضبط کنید، دیگر نمی‌توانید فلاپی خام پیدا کنید!

همین اتفاق در آینده برای مدل‌های امروزی می‌افتد؛ به همین خاطر مجبور خواهید بود هرچند سال یکبار پیانو خود را با مدل‌های جدیدتر عوض کنید. این موضوع همچنین باعث می‌شود تا برخلاف مدل‌های آکوستیک، با گذشت زمان ارزش قیمتی پیانوهای دیجیتال کاهش پیدا کند.

  • پیانوهای دیجیتال باعث تقویت انگشتان نمی‌شوند

مدل‌های دیجیتالی پیانو، کلیدهای سبک‌تری نسبت به انواع آکوستیک دارند. به همین خاطر اگر در حال یادگیری پیانو باشید، انگشت شما ممکن است در هنگام نواختن این سبک ساز دچار تعارض شود؛ زیرا وزن و فشاری که باید روی کلید پیانوهای دیجیتال وارد کند، از نیرویی که برای تولید صدا در مدل‌های کلاسیک نیاز دارد، کمتر است.

تفاوت در قدرت نوازندگی انگشت، یکی از مشکلاتی است که ذاتی پیانوهای دیجیتال محسوب نمی‌شود، بلکه در هنگام استفاده از مدل‌های آکوستیک مشکل ایجاد می‌کند.

  • پیانوهای دیجیتال همیشه به برق نیاز دارند

شما بدون متصل کردن دوشاخه پیانو دیجیتال به برق، نمی‌توانید از آن استفاده کنید. به همین خاطر شاید نتوانید آن را در هرجایی از خانه قرار دهید یا مجبور شوید برای رساندن برق، سیم‌کشی کنید. این در حالی است که مدل‌های آکوستیک به هیچ نیرویی، به جز فشار انگشت، برای تولید صدا نیاز ندارند.

سخن آخر

پیانو دیجیتال مزیت‌های بسیار زیادی دارد و باعث شده تا افراد بیشتری بتوانند نوازندگی این ساز جادویی را یاد گرفته و تمرین کنند. در کنار تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جذاب، این ساز الکترونیکی عاری از ایراد هم نیست. در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین مزایا و معایب پیانوهای دیجیتالی را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 143714

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر