رپورتاژ

سقف وافل چیست؟

سقف وافل به سازه بتنی گفته می شود که دارای ظاهری پنجره مانند می باشد و بسیار مدرن است. این سازه توسط بتن مسلح ساخته می شود

سقف وافل چیست؟

سقف وافل به سازه بتنی گفته می شود که دارای ظاهری پنجره مانند می باشد و بسیار مدرن است. این سازه توسط بتن مسلح ساخته می شود.این ن.ع سقف ها بسیار شبیه نان وافل هستند و نام آن نیز از نان وافل گرفته شده است. زمانی که سقف یک سازه باید ۸ متر تا ۱۲ متر باشد از این نوع سقف ها استفاده می شود؛ مثل سقف فرودگاه ها، سالن ها و.... برای اجرای این نوع سقف ها از میلگرد و همچنین بتن مسلح استفاده می شود. در ادامه به بررسی کامل سقف وافل می پردازیم. با کهن دک همراه باشید.

تاریخچه سقف وافل

سقف وافل در قرن 19 میلادی در کشور های آمریکایی و اروپایی مورد استفاده قرار گرفت و رواج پیدا کرد.سقف وافل بسیار زیبا و سبک می باشد و همچنین دارای ایمنی بسیار بالا است. به همین دلیل زمانی که این سقف به وجود آمد مورد توجه مهندسان قرار گرفت و در ساخت و ساز های خود بسیار استفاده می کنند. این سقف در دوره هخامنشیان یعنی 2500 سال قبل به ایران وارد شد. این نوع سقف را می توان در زمان بسیار کم اجرا کرد و همچنین از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد. سقف وافل دارای ظاهری شبکه مانند می باشد و به همین خاطر به آن سقف مشبک نیز گفته می شود.

انواع سقف وافل

به طور کلی سقف وافل دو نوع است که عبارتند از :

  1. سقف وافل یک طرفه
  2. سقف وافل دو طرفه

در ادامه به محل استفاده از هر کدام از این سقف وافل ها پرداخته می شود.

  • اگر نسبت طول دهانه به عرض بیشتر از ۲ باشد از سقف وافل یک طرفه استفاده می شود و اگر کمتر از ۲ باشد از سقف وافل دو طرفه استفاده می شود.
  • اگر طول دهانه کمتر از ۹ متر باشد از سقف وافل یک طرفه استفاده می شود و اگر بیشتر از ۹ متر باشد از سقف وافل دو طرفه استفاده می شود.

ابتدا شما باید بدانید که سقف وافل یک طرفه با سقف تیرچه بلوک تفاوت آنچنانی وجود ندارد و فقط از نظر اجرا کمی با یکدیگر متفاوت هستند. وافل یک طرفه دارای قالب های مستطیلی می باشد و نوع دو طرفه دارای قالب های مربعی شکل است. در سقف وافل یک طرفه از میلگرد کمتری استفاده می شود و در نتیجه هزینه آن نسبت به سقف وافل دو طرفه کمتر است. البته ناگفته نماند که هزینه اجرای سقف وافل دو طرفه نسبت به یک طرفه بیشتر می باشد و به همین علت زمانی که سازه ها دارای دهانه های بزرگ می باشند از سقف وافل دو طرفه استفاده میشود.

کاربرد این نوع سقف ها

همانطور که گفته شد زمانی که ارتفاع سازه بین 8 تا بالای 12 متر است از این نوع سقف ها استفاده می کنند. هدف استفاده از سقف وافل در سازه ها کاهش وزن مرده است. زمانی که می خواهند در یک ساختمان تعداد ستون ها را کاهش دهند و همچنین بین ستون ها فاصله بیشتری قرار دهند از این نوع سقف ها استفاده می کنند. سقف وافل بیشتر دربیمارستان ها، سوله های صنعتی، هتل ها، کتابخانه ها، فرودگاه ها و ایستگاه های مترو استفاده می شود.

مزایای سقف وافل

سقف وافل یک طرفه و دو طرفه اگر به درستی اجرا شود برای کارفرما و همچنین سازه مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به بررسی چند مورد از مهم ترین مزایای آن می پردازیم.

  • وزن کم این سقف نسبت به سقف ها سنتی
  • به دلیل وزن کم از بتن و فولاد کمتری نسبت به سقف های سنتی استفاده می شود.
  • در ساخت این نوع سقف بلوک و تیرچه های پیش ساخته حذف شده است.
  • در ساخت این سقف می توان از انواع میلگر با سایز های مختلف استفاده نمود.
  • پیاده سازی این سقف به دلیل سبک بودن بسیار سریع است.
  • سقف وافل در برابر حوادث طبیعی بسیار عملکرد مناسبی دارد.
  • سقف وافل باعث حذف ستون های میانی سازه می شود.
  • دارای ظاهری زیبا در سطح زیرین می باشد.
  • این نوع سقف دارای ایمنی بسیار بالا می باشند.
  • قالب های سقف وافل برای دفعات متعدد می توان استفاده کرد.

معایب سقف وافل

این نوع سقف در کنار تمام مزیت هایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه به بررسی چندین مورد آن می پردازیم.

  • برای ساخت قالب های این سقف باید از ابزار های تخصصی استفاده شود که پر هزینه است.
  • این نوع سقف ها را در سطوح شیب دار نمی توان ساخت و برای مسطح کردن سطوح نیاز به خاک دارید که این کار نیاز به هزینه و زمان بیشتری دارد.
  • برای اجرای سقف وافل نیاز به تیم اجرایی و کارگران تخصصی است.
  • زخامت سقف وافل کم است و عایق نامناسبی برای حرارت می باشد و به همین علت از این نوع سقف در ساختمان های مسکونی استفاده نمی شود.

همانطور که می بینید معایب این نوع سقف ها بسیار کمتر از مزایای آن است و در نتیجه برای کارفرمایان و سازه ها بسیار مناسب می باشد.

مراحل اجرای سقف وافل

زیر سازی:

اولین مرحله زیر سازی است که مهندسان با استفاده از جک و همچنین به کمک لوله یا قوطی اسکلت بنا را می سازند و شرایط را برای نصب قالب های سقف وافل اماده سازی می کنند. نام دیگر این مرحله شاسی کشی است.

چیدن قالب های وافل:

در این مرحله قالب ها را با توجه به نقشه روی قوطی ها قرار می دهند و بعد از قرار دادن قالب عملیات میلگرد گذاری و آرماتور بندی شروع می شود.

بتن ریزی:

بعد از کنترل نهای مرحله بتن ریزی سقف شروع می شود.

قالب برداری از سقف:

بعد از گذشت زمانی و سفت شدن بتن قالب ها را از سازه بر می دارند. در این مرحله باید با دقت قالب ها را بردارند تا آسیب نبینند. بعضی مواقع برای جدا سازی قالب ها از روغن های گیاهی استفاده می کنند.

نتیجه گیری

سقف وافل جز سقف هایی است که در کنار زیبایی دارای ایمنی و استحکام بسیار بالایی می باشد. در بسیاری از ساختمان ها مثل بیمار ستان ها، سوله های صنعتی و... از این نوع سقف ها استفاده می شود. در این مطلب به طور کامل به معرفی و بررسی سقف وافل پرداخته شد. امیدواریم مفید واقع شده باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 148350

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر