رپورتاژ

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟ + شامل چه مواردی می شود؟

معاینه فنی خودرو چیست؟ معاینه فنی خودرو یک آزمون اجباری دوره‌ای از طرف قانون است که در آن سلامت فنی و ظاهری خودرو و همچنین کنترل آلایندگی ماشین بررسی می‌شود.

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟ + شامل چه مواردی می شود؟

معاینه فنی خودرو چیست؟ معاینه فنی خودرو یک آزمون اجباری دوره‌ای از طرف قانون است که در آن سلامت فنی و ظاهری خودرو و همچنین کنترل آلایندگی ماشین بررسی می‌شود. با تایید نحوه عملکرد قطعات و سلامت ماشین از طرف کارشناسان مراکز معاینه فنی، خودرو اجازه تردد در شهر را پیدا خواهد کرد. از طرفی دارندگان خودرو این سوال را می‌پرسند که «معاینه فنی خودرو از چه سالی آغاز می‌شود و تا چند سال اعتبار دارد؟». براساس قانون، خودروهای شخصی سواری نو، تا ۴ سال از انجام معاینه فنی معاف هستند. در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که معاینه فنی خودرو چند ساله است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به نحوه انجام معاینه فنی و الزامات قانونی آن، شما را به مطالعه ادامه مقاله دعوت می‌کنیم.

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟

به گفته سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، کلیه خودروهای سواری سبک داخلی و خارجی تا ۴ سال پس از تولید، نیازی به معاینه فنی ندارند؛ اما پس از این مدت باید سالی یک‌بار، خودرو را به نزد مراکز معاینه فنی ببرند. ازاین‌رو درحال‌حاضر (سال ۱۴۰۳) افرادی که ماشین سواری خود را در سال ۱۳۹۹ و قبل از آن، از طریق شرایط فروش سایپا و سایر طرح‌های فروش خودرو شرکت‌های داخلی خریداری کرده‌اند، ملزم به دریافت معاینه فنی برای ماشین خود هستند.

خودروهای وارداتی مدل ۲۰۲۰ و قبل از آن نیز مشمول دریافت معاینه فنی اتومبیل می‌شوند. پس از آن‌که خودرو سواری سبک به سن فرسودگی (۱۵ سال پس از تولید) رسید، تعداد دفعات دریافت معاینه فنی تغییر خواهد کرد. در واقع خودروهایی با کارکرد ۱۵ تا ۲۰، باید سالی ۲ بار معاینه فنی انجام دهند. همچنین ماشین‌های با کارکرد بالای ۲۰ سال باید سالی ۳ بار معاینه فنی دریافت کنند.

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟ + شامل چه مواردی می شود؟

مهلت انجام معاینه فنی ماشین

معاینه فنی خودرو شامل چه مواردی است؟

سلامت و نحوه عملکرد ماشین در هر بار معاینه فنی، بررسی می‌شود؛ بنابراین اگر می‌پرسید که در معاینه فنی خودرو چه چیزهایی چک میشود؟ این معاینه فنی شامل موارد زیر خواهد شد:

  • بررسی قطعات و اجزای فنی ماشین مانند ترمزها، سیستم تعلیق، کمک فنر از نظر سلامت، ایمنی و نحوه عملکرد
  • بررسی سالم بودن اجزای ظاهری خودرو مانند شیشه‌ها، چراغ‌ها، لاستیک‌ها، کمربندها و بوق
  • بررسی میزان آلایندگی ماشین با اندازه‌اگیری هیدروکربن‌ها، اکسید‌های نیتروژن و مونوکسید کربن تولید شده توسط اگزوز خودرو، به منظور کنترل آلودگی هوا و حفظ محیط زیست

در نهایت اگر می‌پرسید که «برگه معاینه فنی خودرو چیست؟»؛ در واقع پس از اینکه ماشین شما در آزمایش‌های معاینه فنی، سالم تشخیص داده شود، کارشناس، برگه گواهی معاینه فنی را برای خودرو شما صادر می‌کند.

در صورت وجود نقص فنی در ماشین، این برگه صدور نمی‌شود. ازاین‌رو پس از رفع این نواقص، باید دوباره به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید. به همین منظور شرکت ایران خودرو برای کلیه محصولات تولید و مونتاژ شده خود در طرح‌های قرعه‌کشی یا فروش ماشین شرایطی ایران خودرو، خدمات پس از فروش درنظر گرفته است. ازاین‌رو در‌صورت مشاهده هر نوع نقص فنی برای رفع ایراد و جلوگیری از خسارت، می‌توانید به نمایندگی‌های مجاز شرکت ایران خودرو مراجعه کنید.

بررسی هزینه و نرخ معاینه فنی ماشین و هزینه انجام ندادن آن

در هر سال که برای معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه می‌کنید، هزینه اولین جلسه معاینه فنی (طبق مصوبه دولت در سال ۱۴۰۳) ۹۲ هزارتومان است. اگر ماشین نقص فنی داشته باشید، پس از ۱۵ روز مهلت رفع نقص فنی، باید دوباره به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید. هزینه این مراجعه مجدد (برای دو آزمون بعدی) برای خودروهای سبک ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است.

درصورتی‌که تعداد مراجعه و آزمون مجدد از سه بار بیشتر شود، مالکان خودروهای سبک باید برای انجام هر معاینه جدید، ۳۰ هزار تومان پرداخت کنند. توجه داشته باشید، معاینه فنی هر وسیله نقلیه توسط دوربین‌های شهر به‌صورت مکانیزه کنترل می‌شود. ازاین‌رو در صورت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، به‌صورت روزانه مبلغ ۵۲ هزار تومان جریمه خواهند شد.

معاینه فنی خودرو چند ساله است؟ + شامل چه مواردی می شود؟

هزینه انجام معاینه فنی خودرو در ۱۴۰۳

نحوه دریافت نوبت معاینه فنی اتومبیل

برای نوبت گیری معاینه فنی خودرو می‌توانید به وب‌سایت inspection.tehran.ir مراجعه کنید. همچنین امکان دریافت نوبت از طریق شماره تلفن ۹۶۰۰۶۰۰۰ نیز وجود دارد. البته می‌توانید برای نوبت‌گیری معاینه فنی خودرو به‌صورت حضوری به مراکز مربوطه در شهر خود نیز مراجعه کنید یا از طریق شماره تلفن‌های این مراکز، نوبت بگیرید.

با انجام معاینه فنی از سلامت فنی ماشین خود مطمئن شوید

معاینه فنی خودرو یک الزام قانونی است تا هر ماشین از لحاظ فنی، تولید آلایندگی و ایمنی، موردبررسی و آزمایش قرار بگیرد. ازاین‌رو احتمال تصادف‌های جاده‌ای کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین مشکلات زیست‌محیطی کمتری پیش خواهد آمد. مهلت انجام این آزمون فنی، تا ۴ سال پس از تولید خودروهای سبک در نظر گرفته شده است. پس از این مدت، دارندگان خودروهای سبک باید هر یک سال یک‌بار برای انجام معاینه فنی خودرو خود به مراکز مربوطه مراجعه کنند.

هزینه انجام معاینه فنی در سال ۱۴۰۳ برای خودروهای سبک برابر با ۹۲ هزار تومان است. همچنین در صورت انجام ندادن معاینه فنی در موعد مقرر، دارندگان این خودروها در هر تردد روزانه، ۵۲ هزار تومان جریمه خواهند شد. ازاین‌رو بهتر است طبق قوانین در زمان اعلام شده نسبت به دریافت معاینه فنی خودرو خود اقدام کنید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 151238

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر