رپورتاژ

5 علت وجود اختلالات در شبکه و راه حل رفع آن

در این مقاله قصد داریم شما را با 5 دلیل اختلالات و رخدادهای ناگهانی و غیرقابل انتظار شبکه که می‌تواند راهبران شبکه را با مشکلات فراوانی روبرو کند آشنا کنیم.

کدخبر: 152373

در این مقاله قصد داریم شما را با ۵ دلیل اختلالات و رخدادهای ناگهانی و غیرقابل انتظار شبکه که می‌تواند راهبران شبکه را با مشکلات فراوانی روبرو کند آشنا کنیم.

پس ازآنکه راهکارهای نظارتی توسط تیم‌ IT بر پهنای باند پیاده سازی می‌شود، در واقع آنها نقش نگهبانان شبکه را بر عهده می‌گیرند و بیشتر راهکارهای نظارتی بر پهنای باند و تشخیص اخطارها و ریشه مشکلات ترافیک شبکه را توسط ارتباط با داده‌ها از طریق واسط های گرافیکی تسهیل می‌کنند. اما دلایل گوناگونی برای افزایش حجم بار شبکه وجود دارد و سیستم شما بایستی بتواند دلایل اصلی مصرف غیر عادی از پهنای باند را بیابد. پنج علت اصلی اختلالات در شبکه را شناسایی کرده ایم که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

5 علت وجود اختلالات در شبکه و راه حل رفع آن

1- فرایندهای برنامه ریزی شده تهیه نسخه پشتیبانی در شبکه محلی (LAN)

به دست آوردن نسخه پشتیبانی به صورت دوره ای بسیار ضروری می باشد. اکثر شرکت‌ها برنامه مشخصی برای تهیه نسخه پشتیبانی دارند که در بازه‌های زمانی مشخص یا ساعات مشخصی از روز فعال می‌شوند. معمولا نسخه های پشتیبانی حجم زیادی از داده ها را شامل می‌شوند و تا زمانی که تکمیل شوند می‌توانند بخش زیادی از ترافیک شبکه را به خود اختصاص دهند. ممکن است این فرآیند 1 گیگابایت پهنای باند را به خود اختصاص دهد و باعث افزایش شدید ترافیک شود. همچنین بهتر است که فرایند به روزرسانی را در ساعات غیر کاری انجام دهید، مخصوصا اگر این فرایند حجم بالایی از داده را شامل شود و هر روز اجرا شود. سعی کنید بازه زمانی خاصی را در نظر بگیرید که کمترین تاثیر را بر کسب و کار شما بگذارد.

2- ابزارهای تهیه نسخه پشتیبانی از راه دور در شبکه های کامیپوتری

آنچه که در مورد تهیه نسخه پشتیبانی در شبکه های کامپیوتری داخلی عملی می باشد، در مورد شبکه های راه دور نیز صدق می کند. بسیاری شبکه ها از سیستم‌های مبنی بر ابر برای حفاظت از داده‌های خود استفاده می‌کنند و در بیشتر موارد هم این سیستم ها مکمل بکاپ‌های محلی (Local) می باشند. بارگذاری حجم بالایی از داده ها باعث اشغال پهنای باند می‌شود و سایر برنامه‌های کاربردی وب نیز ممکن است در این مواقع با سرعت کمتری اجرا شوند و یا به طور کلی متوقف شوند. همانطور که قبلا هم ذکر کردیم بهتر است در صورت امکان زمانبندی، تهیه نسخه پشتیبانی را در ساعات غیر کاری تنظیم کنید.

https://www.imennet.net/

3- به روز رسانی سایر نرم افزارها

یک سیستم آنتی ویروس به روز رسانی شده برای حفظ امنیت سیستم و یکپارچگی داده ها ضروری می باشد. بیشتر سیستم‌ها روزانه چند مرتبه به روز رسانی می‌شوند تا امنیت سیستم را در برابر حفره‌های امنیتی و تهدیدات حفظ کنند. البته بعضی محصولات نرم‌افزاری دیگر همچون سیستم عامل‌ها، Microsoft Office، نرم افزارهای Adobe یا نیز به صورت دوره ای به روز رسانی می شوند.

بیشتر به روز رسانی نرم‌افزارهای اسکن ویروس، به واسطه LAN در تمامی سیستم‌های شبکه داخلی توزیع می‌شوند و موجب کاهش مصرف پهنای باند اینترنت شما نیز می شوند. البته متناسب با افزایش حجم به روز رسانی ها مصرف ترافیک شبکه نیز افزایش پیدا کند. اگر هر سیستم کامپیوتری بخواهد به صورت مستقل به روز رسانی نرم‌افزارها را انجام دهد، ممکن است حجم زیادی از پهنای باند اینترنت را مصرف کند. به همین دلیل بهتر است در صورت امکان، به روز رسانی سیستم‌ها را با استفاده از شبکه LAN انجام دهید. در غیر این صورت، به روز رسانی‌ نسخه ویندوز، می‌تواند بر سرعت اینترنت و انجام کارهای روزانه شما تاثیر بگذارد.

4- مشکلات سرور ایمیل

یکی از معمولی ترین کارهایی که شبکه انجام می دهد، ارسال و دریافت ایمیل است. البته ایمیل‌های ساده متنی یا پیام‌های دارای فایل ضمیمه کوچک مشکلی برای شبکه به وجود نمی‌آورند، اما اگر مشکلی در دریافت ایمیل رخ دهد، بسیاری از سرورهای ایمیل تلاش می‌کنند تا ایمیل‌ها را دوباره ارسال نمایند. برای نمونه در نظر بگیرید که ایمیلی را که یک فایل 10 مگابایتی عکس JPEG یا یک کلیپ تصویری کوتاه ضمیمه آن شده باشد را و به یک لیست توزیع با 100 گیرنده یا بیشتر ارسال نمایید. پیاده سازی SMTP برای حل مشکل کمی ناسازگار بوده و سرور ایمیل هدف هم لازم است به منظور عدم دسترسی از IP بر سرور راه دور تنظیم گردد.

5- انتشار بد‌افزار و تلاش برای هک کردن سیستم

اگر دلیلی برای افزایش حجم ترافیک شبکه ندارید، احتمال هک شدن سیستم به وجود می آید. البته موارد حملات سنگین مانند DDoS به سرعت قابل شناسایی می باشند، زیرا این حملات شدید و ناگهانی هستند، اما حملات کوچکتر به سختی قابل شناسایی هستند. شما می توانید با مشاهده پهنای باند، انتشار بدافزارها و یا تلاش‌های انجام شده برای حملات را تشخیص دهید.

مراحل بیشتری برای تشخیص علت اختلالات

مراحل بیشتری برای تشخیص علت اختلالات

اگر با پنج مورد بالا علت اختلالات ترافیک حل نشد، می توانید مراحل ساده زیر را هم انجام دهید تا شما را در شناسایی دلیل اصلی مصرف غیر عادی پهنای باند یاری رساند.

لازم است الگویی را مشخص کنید تا بتوانید اختلالات ترافیک شبکه را بیابید. توجه داشته باشید که در چه ساعات و بازه زمانی، این مشکل رخ می‌دهد. آیا در طول ساعات کاری این مشکل ایجاد می شود. زیرا ممکن است کاربران مسبب آن باشند و یا اگر غیر از ساعات کاری رخ می دهد ممکن است یک برنامه ریزی خاص در سیستم مسبب آن باشد. 

اگر زمانی الگوی مشخصی را تشخیص دادید، تلاش کنید تا علائم دیگر را که در سیستم جهت مطابقت با این الگو می باشد را هم بیابید. ممکن است افزایش بار CPU یکی از سرورها با افزایش حجم ترافیک همزمان شده این مشکل ایجاد شده است. 

سعی کنید حجم ترافیک را با یک ابزار نظارت بر جریان داده بررسی و تحلیل نمایید. به این ترتیب می‌توانید داده‌ای که باعث افزایش حجم ترافیک شده را به راحتی تشخیص دهید.

نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه و دیتاسنتر بینا راهکاری یکپارچه را به منظور مانیتورینگ پهنای باند و رخدادهای شبکه به شما ارائه می‌دهد تا در اسرع وقت به وسیله انواع روش‌های اطلاع رسانی کارشناسان را از رخدادهای بوجود آمده مطلع سازد. متداولترین علت افزایش ناگهانی بار در شبکه شما کدام است؟ چگونه آنها را تشخیص می‌دهید؟

کدخبر: 152373

ارسال نظر