راهنمای سفر به شهر نجف | اماکن زیارتی و بازارها

راهنمای کامل سفر به عراق، شهر نجف شامل اماکن زیارتی و بازارها

راهنمای سفر به شهر نجف | اماکن زیارتی و بازارها

شهر نجف، یکی از مهم‌ترین مقاصد زیارتی است که اماکن تاریخی و مذهبی بسیاری در آنجا قرار گرفته است. از حرم مطهر امیرالمومنین (ع) تا مساجد مهمی همچون مسجد کوفه، سهله و حنانه؛ و بسیاری از شخصیت‌های مهم‌ تاریخی نیز در این شهر مدفون شده‌اند. علاوه‌بر‌این، سفر به این شهر، فرصت مناسبی برای خرید سوغاتی برای شما فراهم می‌کند. در این مطلب به معرفی این اماکن گردشگری و دیدنی در شهر نجف اشرف خواهیم پرداخت تا راهنمای جامعی برای این سفر زیارتی شما باشد. زائرانی که با کاروان‌های زیارتی عازم عراق می‌شوند، معمولاً سه روز در نجف اسکان خواهند داشت. پیشنهاد می‌کنیم پیش از عزیمت به عراق، از جزئیات کاروان‌‌ها و قیمت تور کربلا مطلع شوید، تا بهترین زمان را برای سفر و اقامت در نجف انتخاب کرده‌ باشید.

حرم امیرالمومنین علی (ع)

حرم امام علی (ع)

مرقد مطهر حضرت علی (ع) در شهر نجف اشرف، مهم‌ترین مکان زیارتی است که زائران در سفر خود بازدید می‌کنند. این حرم ۴ درب اصلی دارد که از خیابان‌های مجاور به آن راه پیدا می‌کند. قابل ذکر است که طبق روایات مختلفی، پیکر مطهر حضرت آدم (ع) ‌و حضرت نوح (ع) نیز در ضریح امام علی (ع) قرار گرفته است. همچنین در این حرم، قبر چندین تن از شخصیت‌های مهم تاریخی قرار گرفته است؛ علامه حلی، شیخ انصاری و مقدس اردبیلی ازجمله این شخصیت‌های مذهبی هستند.

مسجد سهله

در تاریخ آمده که در این مسجد مقدس، حضرت خضر، ابراهیم، ادریس و داوود اسکان داشته‌اند و در زمان ظهور امام عصر (عج) نیز، آن حضرت در این مسجد اقامت خواهند داشت. سنگ سبزی نیز در این مسجد قرار دارد که بنابر نقل‌قول‌های تاریخی، تصویر چهره و صورت تمامی پیامبران بر روی آن نقش بسته است. برخی روایات نیز فضلیت این مسجد را هم‌رده با مسجد کوفه دانسته‌اند و دو تن از عالمان شیعی(علامه بحرالعلوم، آیةالله مرعشی)، توفیق زیارت امام زمان (عج) در این مسجد کسب کرده‌اند. مسجد سهله در شهر کوفه و در حدفاصل ۲ کیلومتری از مسجد کوفه قرار گرفته است.

مسجد حنانه

داستان ستون خم‌شده را می‌توان یکی از مهم‌ترین وقایع این مسجد دانست. روایت است مدتی پیامبر (ص) بر روی این ستون چوبی در این مسجد تکیه می‌دادند و خطبه‌خوانی می‌کردند. زمانی‌که قرار شد از آن به بعد، بر روی منبر سخنرانی کنند، این ستون از شدت حزن و اندوه، خم می‌شود. درواقع کلمه حنانه می‌توان به‌معنی بسیار گریه‌کننده از شدت محبت و علاقه، دانست. مقام رأس الحسین نیز در این مسجد قرار گرفته است؛ درواقع طبق روایاتی، سر مطهر امام حسین (ع) برای مدتی در این محل قرار گرفته است. همچنین در نزدیکی مسجد حنانه، چاهی قرار گرفته است که طبق روایات، امیرالمومنین (ع) سر برآن فرو می‌کرده و با خدای خود درددل می‌کرده است. مسجد حنانه در فاصله ۲.۵ کیلومتری شرقِ حرم حضرت علی (ع) قرار گرفته است.

مسجد کوفه

مسجد کوفه

سازه نخست این مسجد تاریخی، به زمان حضرت آدم برمی‌گردد. در فضیلت مسجد اعظم کوفه، روایت‌های بسیاری آمده است. جایی‌که قصری از بهشت در این دنیا است؛ محل نماز پیغمبران و سجده فرشتگان است و بر اساس کتاب بحارالانوار، ۷۰ هزار نفر بدون محاسبه، از این مسجد وارد بهشت می‌شوند. ازسویی دیگر، مسجد اعظم کوفه، محل اقامت حضرت نوح و حضرت خضر، محل قضاوت امیرالمومنین و محل دفن سه تن از یاران امام حسین (ع) (مختار ثقفی، هانی بن عروه و مسلم بن عقیل) است.

اسرار و داستان‌های بسیاری نیز از این مسجد نقل شده است. از جریان تغییر نام باب الثعبان و اثبات جانشینی امیرالمومنین تا داستان دکه‌القضا ‌و دکه‌المعراج. بنابه روایات، این مسجد، جزو ۴ محلی است که مسافران می‌توانند نماز‌های یومیه خود را کامل بخوانند. مسجد کوفه در شرق شهر نجف و در فاصله ۹ کیلومتری از حرم امیرالمومنین (ع) قرار گرفته است.

قبرستان وادی‌السلام

وادی‌الاسلام، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین قبرستان‌های دنیاست که هزار سال قدمت داشته و بیش‌از ۶ میلیون نفر انسان در آنجا دفن شده‌اند. طبق برخی روایات، مرقد حضرت هود و صالح (ع) در این مکان قرار گرفته است. همچنین آرامگاه شخصیت‌های مهمی همچون رییسعلی دلواری و شهید مدافع حرم، محمدهادی ذوالفقاری در این قبرستان واقع شده است. موقعیت جغرافیایی وادی‌السلام در شمال حرم امیرالمومنین (ع) قرار دارد.

مقبره دیگر شخصیت‌های مشهور

علاوه بر مکان‌های مهمی که بدان اشاره کردیم، شخصیت‌های مهم دیگری نیز در این منطقه دفن شده‌اند.

  • امامزاده ابراهیم غمر؛ نوه امام حسن مجتبی (ع)؛ آدرس مرقد: نزدیکی مسجد کوفه و در فاصله ۸ کیلومتری از مرقد حضرت علی (ع)

  • میثم تمار؛ یکی از یاران باوفای امام حسین (ع)؛ آدرس مرقد: کنار مسجد کوفه

  • کمیل بن زیاد؛ یکی از یاران امام علی (ع)؛ آدرس مرقد: در نزدیکی مسجد حنانه

مراکز خرید نجف + خرید سوغاتی

عمده بازا‌ر‌ نجف در خیابان‌های منتهی به حرم قرار گرفته است. اگر به سمت حرم حرکت کنید، از تقاطع نفق تا ورودی حرم، بازاری قرار دارد که به سوق الکبیر نجف نیز معروف است. همچنین در خیابان‌های اطراف مانند شارع زین‌العابدین نیز مغازه‌های متنوعی برای خرید سوغاتی نجف وجود دارد. عقیق نجف، مهر و جانماز از مهم‌ترین سوغاتی‌های شهر نجف به شمار می‌آید. همچنین مغازه‌های مختلفی برای خرید شیرینی معروف عراقی، یعنی دهین نجف، در اطرف حرم امیرالمومنین (ع)، واقع شده است. برخی از این فروشگاه‌های خرید شیرینی، حلوای دهین را به شکل مناسبی بسته‌بندی می‌کنند تا بتوانید برای سوغاتی با خود به ایران ببرید.

سخن آخر

در این مطلب، درباره مکان‌های زیارتی و گردشگری شهر نجف خواندید. همان‌طور‌که گفتیم این شهر جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد و اگر کمی آن‌طرف‌تر به شهر کوفه عازم شوید، اماکن مهم زیارتی همچون مسجد کوفه و سهله را بازدید خواهید کرد. به‌لحاظ بازارگردی نیز، در اطراف حرم، بازار بزرگ نجف قرار گرفته است که فرصت مناسبی برای خرید سوغاتی به شمار می‌آید. خرید دُر نجف، مهر، تسبیح و جانماز و همچنین حلوای دهین نجف، ازجمله این سوغاتی‌هاست. پیشنهاد می‌کنیم فرصت را برای دیدن شهر نجف ازدست ندهید و با تور کربلا هوایی و یا زمینی ازطریق کارگزاری رسمی سازمان حج و زیارت، یعنی آوای رسم سفر، راهی عتبات عالیات شوید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 153638

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر