رپورتاژ

بهترین ماسه برای سیمان کاری دیوار کدام است؟

در صنعت ساخت و ساز، دانستن این موضوع که ماسه چه کاربردهایی دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ولی معمولاً اکثر معماران در خصوص انواع مختلف ماسه و کاربردهای هر کدام، که یکی از فاکتورهای اساسی و مهم به حاسب می‌آید، اطلاعات کمی در اختیار دارند و در زمان انتخاب و خرید ماسه نسبت به این موضوع توجه زیادی ندارند.

در صنعت ساخت و ساز، دانستن این موضوع که ماسه چه کاربردهایی دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ولی معمولاً اکثر معماران در خصوص انواع مختلف ماسه و کاربردهای هر کدام، که یکی از فاکتورهای اساسی و مهم به حاسب می‌آید، اطلاعات کمی در اختیار دارند و در زمان انتخاب و خرید ماسه نسبت به این موضوع توجه زیادی ندارند. به عنوان مثال، زمانی که در تهیه دوغاب به کار رفته در اتصال سنگ‌های نما ماسه خاک دار را مورد استفاده قرار دهید، حادثه بزرگی پیش خواهد آمد!

همچنین اگر برای پشت سنگ‌ها استوپ‌های مطلوبی انتخاب نشود، در چند سال اول مشاهده خواهید کرد که چطور سنگ‌های نما سقوط می‌کنند. در صنعت ساخت و ساز یک سری اصول و نکات وجود دارند که با رعایت هر کدام می‌توان، تا حد قابل قبولی از بروز حوادث مالی و حتی جانی جلوگیری کرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع ماسه و کاربرد هر کدام آشنا شده و اطلاعات خوبی در خصوص بهترین ماسه برای سیمان کاری دیوار به دست بیاورید.

تعریف ماسه

قبل از اینکه به سراغ معرفی اصلی‌ترین کاربردهای ماسه بروید، بهتر است ابتدا تعریفی از این ماده مهم در صنعت ساخت و ساز داشته باشیم. به صورت کلی ماسه از طریق سنگ‌هایی تشکیل می‌شود که به مرور زمان خرد می‌شوند و دچار فرسودگی می‌شوند. این سنگ‌ها به مرور زمان به ذره‌های ریزتر تبدیل می‌شوند. سیلیکا که به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده ماسه شناخته می‌شود، یک ماده کاملاً طبیعی است و آن را می‌توان در یک چهارم پوسته زمین پیدا کرد.

ماسه در حقیقت یک از اصلی‌ترین مصالح ساختمان به حساب می‌آید که از آن در ساختمان سازی استفاده می‌کنند. در حقیقت ماسه از نظر دسترسی، شکل ظاهری و سایز دانه‌ها، کاربردها، تحلیل غربال و ترکیب شیمیایی در گروه‌های متنوع قرار می‌گیرد؛ و قیمت سیمان پاکتی 50 کیلویی امروز در هر کدام از این گروه ها دارای تفاوت هایی است!

بهترین ماسه برای سیمان کاری دیوار کدام است؟

 

انواع ماسه و کاربردهای آن

در ادامه این مطلب قصد داریم تا انواع مختلف ماسه و کاربردها و موارد استفاده هر کدام را به صورت کامل به شما معرفی کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

ماسه بادی چیست؟

یکی از انواع ماسه که در حوزه ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد، ماسه بادی است. این ماسه تشکیل شده در نزدیکی سواحل و یا دره‌های رودخانه‌ها است. ماسه بادی در واقع از حرکت دهی باد به وجود آمده است و به همین منظور به آن ماسه بادی گفته می‌شود.

برای توسعه پیدا کردن دره‌های به یک توده باد مناسب نیاز است که ماسه به صورت انبوه ذخیره شود و با ساحل نیز به اندازه مناسب فاصله داشته باشد. تولید و ایجاد ماسه بادی به ویژگی‌های مثل در دسترس بودن رسوبات، سرعت باد مناسب، جهت درست باد و همچنین مقدار پوشش‌های گیاهی که در منطقه وجود دارند بستگی دارد.

تمامی این عوامل بر میزان ماسه‌ها تأثیر گذار هستند. ماسه‌های بادی می‌توانند به صورت مستقیم از رسوبات ساحلی ایجاد شوند یا اینکه تولید آنها در اثر عوامل ثانویه انجام شود. همچنین از ماسه بادی در زمین‌های ورزشی مثل زمین فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی و دیگر ورزش‌های ساحلی استفاده می‌کنند. همچنین شاید در برخی موارد اسم ماسه فیلر نیز به گوشتان خورده باشد. منظور از ماسه فیلر همان ماسه بادی است. از این رو تعریف گفته شده برای ماسه بادی، برای ماسه فیلتر نیز می‌توان مورد استفاده قرار داد.

ماسه یک بار شور چیست؟

یکی در از انواع ماسه‌هایی که در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم، ماسه یک بار شور است. در جواب به این پرسش که ماسه یک بار شور چیست؟ باید گفت که این ماسه از جمله ماسه‌هایی به حساب می‌آید که در صنعت ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد و دارای ظاهری تیز گوشه است و از طریق آسیاب کردن سنگ‌های معدنی به دست می‌آید.

ماسه یک بار شور که به آن ماسه شکسته نیز گفته می‌شود، به دلیل داشتن درصد استانداردی از خاک برای دیوار چینی، چینش دیوار و ایجاد اتصال بین المان‌های مثل آجر، یا بلوک و... مناسب است. استفاده از ماسه یک بار شور برای افزایش استحکام آجر، پر کردن خلل و فرج‌ها مناسب است.

ماسه دوبار شور چیست؟

حال که با برخی از کاربردی‌ترین انواع ماسه‌های در صنعت ساخت و ساز آشنا شدیم، بد نیست به سراغ معرفی ماسه دوبار شور نیز برویم!

ماسه طبیعی در ترکیبات خود از مقداری خاک برخوردار است که این خاک در ملات بتن مزایا و مشکلاتی ایجاد می‌کند. وجود خاک باعث می‌شود تا تهیه ملات و استفاده از آن راحت‌تر و آسان‌تر شود. همچنین باید اضافه کرد که وجود آن تا حدود 4 درصد مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد. ولی در صورتی که از این اندازه مشخص شده بیشتر شود، باعث کاهش میزان چسبندگی ملات شده و از ایجاد ملات مقاوم و خوب جلوگیری می‌کند.

به صورت کلی ماسه دوبار شور ماسه‌ای است که برای گرفتن خاک آن و همچنین کاهش درصد آن شسته می‌شود. یکی از کاربردهای مهم ماسه شسته این است که به وسیله آن یک ملات با چسبندگی بالا ایجاد می‌شود که در ساخت بتن بسیار فوق العاده است و برای ایجاد چسبندگی به سیمان زیادی نیاز دارد.

بهترین ماسه برای سیمان کاری دیوار کدام است؟

 

کدام ماسه برای سیمان کاری دیوار مناسب است؟

تا این جای مطلب سعی کردیم شما را با انواع مختلف ماسه و کاربردهای هر کدام آشنا کنیم. از آنجایی که ماسه دارای انواع مختلفی است به همین خاطر کاربردهای متنوعی دارد. در پاسخ به این پرسش که کدام ماسه برای سیمان کاری دیوار مناسب است می‌توان گفت که ماسه کفی یکی از انواع ماسه‌های مناسب سیمان کاری است که امروزه در صنعت ساختمان سازی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر خاک وجود داشته باشد باعث می‌شود تا در مراحل سیمان کاری دیواری و شیب بندی کف شمشه به راحتی حرکت کند و کروم گیری نیز به راحت‌ترین شکل ممکن انجام شود. همچنین باعث می‌شود تا شیب مورد نظر راحت‌تر به ملات داده شود.

بهترین ماسه برای سیمان کاری دیوار کدام است؟

 

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی انواع مختلف سیمان و کاربردهای هر کدام در صنعت ساختمان سازی اشاره کردیم. هر کدام از ماسه‌های نام برده شده در این مطلب کاربردهای خاص خود را دارند و از این رو در استفاده از آنها باید دقت کافی داشت. اگر در این خصوص سوالی دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 156623

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر