رپورتاژ

زشت‌ترین ماشین‌های ایران از نظر طراحی طبق نظرسنجی مردمی

بر اساس نظرسنجی مردمی، ماشین‌های زیر زشت‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران لقب گرفتند

بر اساس نظرسنجی مردمی، ماشین‌های زیر زشت‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران لقب گرفتند:

  1. سیناد

  2. ال نود

  3. سمند سورن

  4. پیکان سپر جوشنی

  5. پی‌کی

  6. نیسان وانت

  7. چانگان Cx20

  8. ام‌وی‌ام 315 صندوق‌دار

  9. هافی لوبو

  10. سانگ یانگ موسو

  11. سانگ یانگ اکتیون نسل یک

  12. کیا سول

  13. وانت پادرا

  14. ام‌وی‌ام 530

  15. ام‌وی‌ام X33

در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص هر یک از آن‌ها ارائه می‌کنیم.

سیناد

امکان ندارد بحث زشت‌ترین خودروهای تاریخ بشر مطرح شود اما نام سیناد به میان نیاید. این خودرو روی پلتفرم نسل اول مگان طراحی شده که خود ظاهر زیبایی نداشت، حال تصور کنید چه بلایی سر سیناد آمد. این خودرو با آن گلگیرهای عجیب، چرخ‌های ناهمگون، ارتفاع غیرعادی و چراغ‌های افتضاحش، از هر طرف زشت و ناهماهنگ بود.

لازم نبود کارشناس خودرو باشید تا عدم تناسب این خودرو را تشخیص دهید، بلکه کافی بود جلوی چشمتان باشد تا وقتی از شما پرسیدند زشت‌ترین ماشین تاریخ کدام است، مستقیماً به سیناد اشاره کنید. حتی تولید نسخه دوم نیز کمکی به بهبود ظاهر این ماشین نکرد و از معدود خودروهایی لقب گرفت که به خاطر زشت بودن در بازار به موفقیت نرسید.

ال نَوَد

لوگان یا ال 90 که بعدها با نام تندر نود معرفی شد، به واقع از نظر فنی و بدنه ماشین قدرتمندی است. در واقع اگر به خاطر موتور بادوام و بدنه محکمش نبود، ال 90 خیلی وقت پیش از بازار ایران رخت برمی‌بست.

تقریباً هیچ‌کس را در ایران پیدا نمی‌کنید که بگوید ال 90 خودرو بدی است اما مطمئناً کسی هم نیست که عقیده داشته باشد این ماشین ظاهر زیبایی دارد. این زشتی ظاهری البته فقط به بدنه بیرونی خودرو محدود نیست و داشبورد آن هم بی‌ریخت طراحی شده است.

سمند سورن

سمند سورن به واقع یکی از بهترین خودروهای تولیدی ایران‌خودرو محسوب می‌شود که نتیجه سال‌های تلاش و تجربه در راستای تولید یک خودروی استاندارد ملی است. با این وجود، طراحی ظاهری آن به مذاق خیلی از خریداران خوش نمی‌آید.

درهای بلند، اتاق گود، چراغ‌های کشیده و ظاهر نامناسب چراغ‌های عقب، باعث شده تا سورن گرچه نسخه‌ای پیشرفته‌تر است، اما نتواند زیبایی سمند را تکرار کند.

پیکان با سپر جوشنی

زمانی که از جرمی کلارکسون در مورد پیکان سوال کردند، محصول کمپانی هیلمن را دارای ابتدایی‌ترین طراحی ممکن توصیف کرد. او گفت پیکان در واقع همان چیزی است که وقتی به یک بچه خردسال می‌گویید ماشین بکش، برای شما روی کاغذ می‌کشد!

تمام پتانسیل‌های زشتی این خودرو کهن‌سال با اضافه کردن سپر جوشنی رخ‌نمایی کرد و هیچ جای بحثی باقی نگذاشت.

پیکان با سپر جوشنی هنوز هم یکی از زشت‌ترین ماشین‌های تاریخ ایران است که دقیقاً به همین دلیل توفیقی در بازار پیدا نکرد.

پی‌کی

رنو 5 یکی از جذاب‌ترین خودروهای کوچک بود که توانسته بود محبوبیت زیادی در بازار ایران پیدا کند. این خودرو فرانسوی نه فقط در ایران، بلکه در جهان نیز طرفداران زیادی داشت. بخشی از این محبوبیت به خاطر قدرت موتور این ماشین بود اما زیبایی ظاهری آن هم کم نبود.

با این وجود، سایپا موفق شد یکی از ظریف‌ترین طراحی‌های خودروی فرانسوی را با تلفیق آن با پراید، به یکی از زشت‌ترین ماشین‌های بازار ایران، یعنی پی‌کی تبدیل کند. پی‌کی ترکیب بدترین قسمت‌های پراید و رنو 5 بود.

نیسان آبی

نیسان آبی یا همان نیسان جونیور یکی از قدیمی‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران است که هنوز هم رتبه اولی وانت‌های پرطرفدار را در اختیار خود دارد. نیسان جونیور بیش از هر چیز به بدنه آبی رنگ، شاسی بسیار محکم و توان حمل بار زیادش معروف است. با این وجود در بخش طراحی، هیچ لطفی شامل حال این ماشین نشده است.

طراحی زشت و زاویه‌دار این ماشین، عملاً آن را به یک مکعب آبی متحرک تبدیل کرده که گویی هیچ کاربرد دیگری جز حمل بار ندارد.

ماشین زرد

چانگان CX۲۰

چانگان CX20 که در ایران به نام راین R3 هم شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین خودروهای پرفروش در بازار چین است که در سال 2010 روانه بازار شد. گرچه تولید این خودرو در سال 2016 متوقف شده بود، اما در سال 1401 توسط شرکت راین موتور وارد ایران شد.

این هاچبک کم‌عرض و کامپکت اصولاً برای اقشار کم‌درآمد جامعه و کشورهای در حال توسعه طراحی شده است؛ به همین خاطر، مشخصاً وقت و انرژی زیادی روی طراحی شکل آن گذاشته نشده است. از همین رو، چانگان CX20 امروزه یکی از زشت‌ترین ماشین‌های بازار ایران لقب گرفته است.

ام‌وی‌ام ۳۱۵ صندوق‌دار

تا زمانی که ام‌وی‌ام 315 یا چری A13 در کلاس ماشین‌های هاچبک اقتصادی عرضه می‌شد، یک خودروی عادی با ظاهری متعادل محسوب می‌شد؛ اما با عرضه نسخه صندوق‌دار آن، داستان به کلی تغییر کرد.

ارزان‌ترین سدان مدیران خودرو، از نمای پشت صندوق و نیم‌رخ، ظاهری نامطلوب و زننده داشت و حتی نسخه فیس‌لیفت آن نیز نتوانست ایرادات ظاهری در طراحی را برطرف کند.

هافی لوبو

هافی لوبو شاید زشت‌ترین هاچبک کامپکت باشد که در زندگی خود مشاهده کرده‌اید. این خودرو یکی از بدترین طراحی‌های چراغ عقب را دارد و جلوی آن هم چنگی به دل نمی‌زند.

سانگ یانگ موسو

سانگ‌یانگ گرچه یک کمپانی خودروسازی کره‌ای است، اما برخی از محصولاتش به قدری زشت هستند که باعث شده‌اند مردم آن را به عنوان یک برند چینی بشناسند! یکی از این خودروها قطعاً موسو است که قرار بود یک شاسی‌بلند اقتصادی و جذاب باشد، اما ظاهر این خودرو چیز دیگری می‌گفت.

موسو را به جرأت می‌توان یکی از زشت‌ترین شاسی‌بلندهای موجود در بازار ایران معرفی کرد، و فقط وقتی داخلش هستید و بیرون آن را نمی‌بینید، می‌توانید ظاهرش را تحمل کنید.

سانگ یانگ اکتیون نسل یک

کسی تصور نمی‌کرد سانگ‌یانگ بتواند ماشینی زشت‌تر از موسو تولید کند تا اینکه اکتیون نسل اول روانه بازار شد. کاپوت خرطوم‌مانند این خودرو زشت در کنار برخورداری از بدترین طراحی چراغ، باعث شده تا اکتیون قطعاً در لیست 3 نفره زشت‌ترین ماشین‌های ایران باشد.

کیا سول

کسی از کیا انتظار نداشت، اما هاچبکی به نام سول از این شرکت گرچه برای ماشین‌بازها جذابیت‌های خاص خودش را داشت، اما مورد پسند عامه مردم قرار نگرفت. این خودرو عجیب و غریب جزو ماشین‌های کامپکت با سقف کشیده (subcompact SUV) است که محبوبیت زیادی در بازار شرق آسیا دارند، اما ظاهر آن در ایران مورد انتقاد زیادی قرار گرفت.

ماشین زشت

وانت پادرا

وانت پادرا یا لیون در سال 1395 به بازار معرفی شد تا بتواند یک جایگزین شیک برای نیسان وانت جونیور باشد؛ اما ظاهر این وانت جدید زامیاد نیز به قدری زشت بود که مردم رخ نیسان آبی را به آن ترجیح دادند.

ام‌وی‌ام ۵۳۰

ام‌وی‌ام 530 یا همان چری A5 با بدنه‌ای ساده و چراغ‌های بزرگ، به روشنی تنبلی طراحان خود را به نمایش می‌گذارد. البته نسخه فیس‌لیفت این ماشین در سال 2011 مقداری ظاهر آن را بهبود بخشید.

ام‌وی‌ام X۳۳

چراغ‌های بزرگ، بدنه ساده و طراحی زاویه‌دار باعث می‌شود تا X33 به واقع شبیه یک شاسی‌بلند اقتصادی باشد که ظاهر آن کسی را گول نمی‌زند.

اگر به طراحی ماشین علاقه دارید و می‌خواهید ایده‌های خود را عملی کنید، می‌توانید از منابع آموزشی آنلاین که در سایت‌های مختلف مانند سایت دوین با ما وجود دارد، نهایت استفاده را ببرید.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا فهرستی از زشت‌ترین ماشین‌های ایران را بر اساس نظرات مردمی با شما در میان بگذاریم. اگر نگران نظر مردم در مورد ظاهر ماشین خودتان هستید، این فهرست می‌تواند برای شما مفید باشد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 157078

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر