برای عمر زیاد دیگر برنامه ریزی نکنید!

روزنامه گاردین گزارش داده است روند رشدی که امید به زندگی در برخی از کشورهاز حمله آمریکا جریان داشت، به نحو ملموسی رو به کاهش است.

برای عمر زیاد دیگر برنامه ریزی نکنید!

گاردین در یک مقاله به قلم یان سمپل، سردبیر بخش علمی خود،  به کند شدن چشمگیر سرعت افزایش امید به زندگی در برخی از کشورها به ویژه ایالات متحده آمریکا  پرداخته است.

بر اساس این مقاله افزایش سریع امید به زندگی که در قرن بیستم حاصل شده بود، به طور قابل توجهی کند شده است و بر همین اساس دبه ویژه  نرخ امید به زندگی در ایالات متحده آمریکا نیز  روند کاهشی به خود گرفته است.

بنابر گزارش این مقاله که با تحلیلی از داده‌های مرگ و میر در جمعیت‌های با طول عمر بالا در جهان صورت گرفته، روند سریع افزایشی در امید به زندگی افراد که در قرن بیستم به دست آمده بود، در سه دهه گذشته به طرز چشمگیری کند شده است.

بر اساس این مطالعه، بیشترکودکان تازه متولد شده در مناطق دارای پیرترین افراد، به هیچ وجه به سن صد سالگی نمی رسند.

طبق این تحلیل، محققان پیش‌بینی می‌کنند که در بهترین حالت ۱۵٪ از زنان و ۵٪ از مردان در مناطق با طول عمر بالا در این قرن به سن ۱۰۰ سالگی خواهند رسید.

برنامه ریزی طولانی مدت نکنید!

مین راستا جی اولشانسکی استاد اپیدمیولوژی و بیوستاتیک در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو می گوید: اگر برای بازنشستگی برنامه‌ریزی می‌کنید، احتمالاً ایده خوبی نیست که فرض کنید به سن ۱۰۰ سالگی خواهید رسید.

افزایش طول عمر در قرن بیستم باعث شد برخی محققان بر این باور باشند  که بیشتر افرادی که پس از سال ۲۰۰۰ به دنیا می‌آیند، به ۱۰۰ سالگی خواهند رسید. این درحالی بود که این پیش بینی در سال ۱۹۹۰ توسط اولشانسکی و همکارانش مورد تردید گرفت."

در اقع پیشرفت بهداشت عمومی و پزشکی در قرن بیستم باعث یک انقلاب طول عمر شد. در ۲۰۰۰ سال قبل از آن، امید به زندگی به‌طور میانگین هر قرن یا دو قرن یک سال افزایش می‌یافت. اما در قرن بیستم، امید به زندگی به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت و افراد هر دهه سه سال بیشتر عمر می‌کردند.

اما این دیدگاه در سال۱۹۹۰ توسط جِی اولشانسکی و همکارانش به چالش کشیده شد، که استدلال کردند انسان‌ها به سقف بیولوژیکی حدود ۸۵ سال رسیده‌اند.

به همین خاطر وی به بررسی و تحلیل داده‌های مربوط به هنگ کنگ، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، سوئد و اسپانیا پرداخت و نتیجه گرفت که افزایش امید به زندگی به طرز چشمگیری کند شده است.این در حالی بود که امید به زندگی  در ایالات متحده روند کاهشی به خود گرفته بود.

اولشانسکی براین باور است که برای دستیابی به یک انقلاب جدید در طول عمر، به درمان‌های جدیدی نیاز است که روند پیری را کند کنند، زیرا پیری بزرگترین عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌هاست.

چرا امید به زندگی ممکن است همیشه بالا نرود؟

این مطالعه نشان می‌دهد که برای بیشتر افراد، سقفی برای طول عمر وجود دارد و ما تقریبا به این سقف رسیده‌ایم. اولشانسکی توضیح داد: «هرچقدر هم که فناوری‌های جدیدی برای افزایش طول عمر معرفی شوند، تاثیر آنها در افزایش امید به زندگی به دلیل چالش‌های ناشی از پیر شدن بدن، محدود است.»

این روز‌ها اینکه بشنویم فردی تا ۱۰۰ سالگی زندگی کرده، عادی شده است. جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، هم هفته گذشته ۱۰۰ ساله شد. اولشانسکی می‌گوید که در سال ۲۰۱۹، کمی بیش از دو درصد آمریکایی‌ها به ۱۰۰ سالگی رسیدند، در حالی که این رقم در ژاپن پنج درصد و در هنگ‌کنگ حدود ۹ درصد بود. 

متخصصان می‌گویند احتمال اینکه تعداد ۱۰۰ ساله‌ها در دهه‌های آینده افزایش پیدا کند، زیاد است، اما دلیل اصلی آن رشد جمعیت است و درصد افرادی که به ۱۰۰ سالگی می‌رسند، همچنان محدود خواهد ماند. به طوری که در بیشتر کشورها، احتمالا ۱۵ درصد زنان و پنج درصد مردان به سن ۱۰۰ سالگی خواهند رسید.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 156100

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر