اگر این شغل ها را دارید در معرض خطر ناباروری و اختلال جنسی هستید؛ بلایی که موبایل سرناباروری مردان می‌‌آورد

صاحبان این مشاغل در معرض خطر ناباروری هستند | لپ‌تاپ و موبایل چطور یک مرد را نابارور می‌کند؟ رئیس هیات مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران می‌گوید: مواجهه ممتد و طولانی‌مدت با گرما یکی از عوامل مهم ناباروری مردان است

اگر این شغل ها را دارید  در معرض خطر ناباروری و اختلال جنسی هستید؛ بلایی که موبایل سرناباروری مردان می‌‌آورد

رئیس هیات مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران می‌گوید: مواجهه ممتد و طولانی‌مدت با گرما یکی از عوامل مهم ناباروری مردان است

برخلاف این تصور عمومی که گفته می‌شود تنها زنان دچار ناباروری می‌شوند و مردها هرگز دچار این مشکل نمی‌شوند، به گفته متخصصان اتفاقا ۳۵ تا ۴۵ درصد علت ناباروی‌ها به آقایان مربوط است که دلایل متعددی نیز

تحقیقات نشان داده که از هر ۳ زوج نابارور، به طور میانگین یک مورد آن به دلیل ناباروری مردان، یک مورد آن به دلیل ناباروری زن و یک مورد آن هم به دلایل ناشناخته است که ممکن است مرد و زن هردو در ان نقش داشته باشند.

ناباروری در مردها دلایل متعددی دارد؛ از مشکلات ژنتیکی و مادرزادی گرفته تا مشکل در آناتومی دستگاه تولید مثل مرد، مشکلات هورمونی، روانی، محیطی و سبک و شیوه زندگی.

چه زمانی می‌توانیم بگوییم یک مرد نابارور است؟

صاحبان این مشاغل در معرض خطر ناباروری هستند | لپ‌تاپ و موبایل چطور یک مرد را نابارور می‌کند؟نمی‌توان به طور دقیق گفت که مشکل ناباروری دقیقا به زن مربوط است یا مرد، اما طبق مطالعات موجود، ۳۵ تا ۴۵ درصد علت ناباروی‌ها به آقایان و ۵۰ تا ۵۵ درصد علت ناباروری‌ها هم به زنان مربوط است. این را دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فلوشیپ نازایی و رئیس هیات مدیره انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران در گفتگو با همشهری‌آنلاین مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: در ۱۰ درصد موارد نیز هم مرد مشکل دارد و هم زن. علت ۱۰ تا ۱۵ درصد از مشکلات هم در هیچ یک از زوجین پیدا نمی‌شود که به آن «علت ناشناخته» می‌گوییم.

اما چه زمانی می‌توانیم بگوییم یک آقا نابارور است؟ دکتر پارسانژاد توضیح می‌دهد: به زبان ساده علمی باید گفت یک مرد باید بتواند اسپرم سالم را به دهانه‌ی رحم زن برساند و اگر نتواند این کار را انجام دهد، می‌گوییم مرد در باروری مشکل دارد. البته ممکن است اسپرم‌های مرد سالم باشند اما سیستم مقاربتی دچار مشکل باشد؛ یعنی آناتومی زن یا مرد طوری باشد که اسپرم وارد دستگاه تناسلی زن نشود.

این فلوشیپ نازایی، عملکرد اسپرم را به زبان ساده توضیح می‌دهد و می‌گوید: اسپرم می‌تواند در چهار جهت حرکت کند اما مستقیم به داخل رحم زن می‌رود. درواقع سر اسپرم‌ها گیرنده‌هایی وجود دارد که دهانه رحم، آنها را به سمت خود می‌کشد. اسپرم از رحم رد می‌شود، بعد از لوله‌های رحم عبور می‌کند، وارد تخمک می‌شود، با تخمک ترکیب می‌شود و به این ترتیب جنین تشکیل می‌شود. حالا در این مسیر هرکجا که اشکالی وجود داشته باشد، ترکیب اسپرم و تخمک و درنتیجه، باروری صورت نمی‌گیرد. مثلا اگر تعداد اسپرم‌های مرد خیلی کم باشد، یا حرکت اسپرم‌ها ضعیف باشد، یا طول عمر اسپرم‌ها کوتاه باشد، یا مورفولوژی و شکل طبیعی اسپرم‌ها مشکل داشته باشد، اسپرم این قدرت را پیدا نمی‌کند که خود را به تخمک برساند و با آن ترکیب شود.

نانواها و راننده‌ها در معرض خطر ناباروری

دلایل متعددی برای عدم اسپرم‌سازی مردان و درنتیجه اتفاق نیفتادن باروری وجود دارد که رئیس انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کند: ممکن است مرد به طور مادرزادی مشکل داشته باشد، ممکن است به دلایلی نتواند اسپرم بسازد، یا بیضه مرد مشکل دارد، ممکن است بیضه مشکلی نداشته باشد اما میزان هورمون‌هایی که از مغز ترشح می‌شوند، آن قدر کافی نیست که بیضه را تحریک کند.

به گفته دکتر پارسانژاد، مورد اول یعنی مشکل ژنتیکی مردها تقریبا درمانی ندارد، اما مثلا برای عدم تحریک بیضه‌ها داروهایی وجود دارد که می‌تواند مشکل را برطرف کند.

این فلوشیپ نازایی می‌گوید: گاهی بیضه، مشکل مادرزادی ندارد و سالم است اما به خوبی کار نمی‌کند یا بد کار می‌کند. یک دلیل این مساله، واریس بیضه است. مشاغلی که مردها را مجبور می‌کند طولانی‌مدت در محیط‌های گرم کار کنند، به بیضه‌ها آسیب می‌زند و درنتیجه روی باروری آنها تاثیر زیادی می‌گذارد. مثلا نانواها، راننده‌ها به خصوص راننده‌های کامیون که مدت‌های طولانی در حرارت و گرما می‌نشینند و رانندگی می‌کنند، دچار آسیب بیضه (اندام جنسی مردها) می‌شوند. پوشیدن لباس‌ زیر تنگ یا شلوارهای تنگ هم باعث می‌شود بیضه به بدن بچسبد و نتواند اسپرم‌سازی موفقی داشته باشد.

به گفته دکتر پارسانژاد، طراحی بیضه‌ها طوری است که در گرما شُل و آویزان می‌شود و از بدن دور می‌شود و در سرما به بدن می‌چسبد. پوشیدن مداوم لباس‌های تنگ باعث می‌شود که بیضه همیشه به بدن بچسبد و نتواند اسپرم‌سازی کند.

او می‌گوید: ضربه خوردن به بیضه هم می‌تواند اسپرم‌سازی و باروری مردان را دچار مشکل کند. مثلا فوتبالیست‌ها همیشه در معرض این آسیب هستند

منبع: همشهری

دیگر رسانه ها

کدخبر: 137323

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر