هشدار! این علایم یعنی شما به این بیماری مرگبار مبتلا هستید

. افزایش مسافرت‌ها، افزایش مصرف غذا در بیرون از منزل و استفاده از غذاهای آماده طبخ منجر به افزایش شیوع این بیماری ویروسی شده است.

هشدار! این علایم یعنی شما به این بیماری مرگبار مبتلا هستید

وبا «Cholera» جان بیش از یک میلیارد نفر را تهدید می‌کند. افزایش مسافرت‌ها، افزایش مصرف غذا در بیرون از منزل و استفاده از غذاهای آماده طبخ منجر به افزایش شیوع بیماری وبا می‌شود. وبا نوعی بیماری اسهالی و گوارشی حاد است. وبا عموما در مکان‌هایی با تصفیه ناکافی آب، دفع نامناسب و غیربهداشتی مدفوع یا فاضلاب در مناطق با بهداشت ناکافی ایجاد شده و گسترش می‌یابد. علایم اصلی وبا و راه مقابله با آن را بشناسید.

این نشانه‌ها را دیدید، به وبا شک کنید.

وبا Cholera

علایم اصلی وبا را بشناسید

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اسهال حاد آبکی و ناگهانی، عطش فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، احساس پُری و غرغر شکم، گرفتگی عضلات ساق پا و فقدان دل درد و دل پیچه، از نشانه‌های ابتلا به بیماری وباست. 

مجید شایسته  اظهار کرد: بیماری‌های قابل انتقال از  آب وغذا، بیماری‌هایی هستند که از خوردن غذا و یا نوشیدنی‌های آلوده ناشی می‌شوند. 

وی افزود: افزایش مسافرت‌ها، افزایش مصرف غذا در بیرون از منزل، استفاده از غذاهای آماده طبخ منجر به افزایش شیوع این بیماری‌ها می‌شود که البته با رعایت نکاتی می‌توان از بروز چنین بیماری‌هایی جلوگیری کرد. 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: بیماری وبا که یکی از بیماری‌های منتقله از آب وغذاست هنوز به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی با مرگ و میر سالانه ۲ میلیون نفر در دنیا محسوب می‌شود؛ در حالی که با درمان صحیح و مناسب، میزان کشندگی این بیماری می‌تواند حتی به کمتر از یک درصد کاهش یابد. 

شایسته با اشاره به اینکه بیماری وبا از جمله بیماری‌های بسیار مسری، منتقله از راه آب و غذا و مواد غذایی است، اظهار کرد: ایران یکی از موفق ترین نظام‌های مراقبت، کنترل و پیشگیری بیماری وبا را دارد. 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه گرم شدن هوا شرایط را برای رشد میکروب وبا فراهم می‌کند، گفت: در صورت ابتلا به این بیماری سریعاً به پزشک مراجعه کنید، چرا که تاخیر در روند درمان، خطر جانی به دنبال دارد. 

شایسته افزود: علی‌رغم پیشرفت‌های زیاد در حوزه بهداشت، هر ساله مواردی از بیماری وبا در کشور بروز می‌کند که با اقدامات به موقع کادر بهداشتی درمانی از گسترش و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری می‌شود. 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بیماری وبا از جمله بیماری‌های اسهالی است، گفت: وبا بیماری است که قدمت آن به سال‌های دور بازمی‌گردد و تا به‌ امروز علت بروز بسیاری از همه‌گیری‌هاست. 

وی از شناسایی زودرس، درمان و در نتیجه کاهش مرگ و میر ناشی از وبا در کشور خبر داد و بیان کرد: هر سال با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب این بیماری در محیط فراهم و زمینه بیمار شدن افراد فراهم می‌شود. 

وی با اشاره به راه‌های انتقال وبا، افزود: میکروب وبا از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده، سرایت می‌کند. همچنین در مواردی از طریق عدم رعایت بهداشت فردی انتقال انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد. 

شایسته ادامه داد: از آنجا که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب به بدن انسان است باید در پیشگیری از بیماری نهایت دقت را داشت. 

وی به علائم ابتلا به وبا اشاره کرد و افزود: اسهال حاد آبکی و ناگهانی، عطش فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، احساس پُری و غرغر شکم، گرفتگی عضلات ساق پا و فقدان دل درد و دل پیچه از نشانه‌های ابتلا به بیماری وباست. در صورت مشاهده این علامت‌ها باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد چرا که تاخیر در روند درمان می‌تواند تهدید جدی برای جان بیمار باشد. 

شایسته، شست‌و شوی با دقت سبزی‌، صیفی و میوه‌ها (پاکسازی، انگل زدایی، گند زدایی، شست‌وشو و آبکشی)، شستن دست‌ها پیش از صرف غذا، عدم استفاده از آب‌های سطحی برای مصرف خوراکی و یا شست‌وشوی ظروف و همچنین شنا نکردن در آب‌های آلوده را از مهم‌ترین اقدامات پیشگیری از بیماری وبا عنوان کرد. 

وی یادآور شد: از خرید و مصرف مواد غذایی تهیه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد و استفاده از یخ‌های فاقد مشخصات بهداشتی خودداری و در مراکزی که به رعایت اصول بهداشتی آن اطمینان ندارید، پرهیز کنید. 

وبا جان بیش از یک میلیارد نفر را تهدید می‌کند

سازمان ملل متحد (UN) اعلام کرد که جان بیش از یک میلیارد نفر در ۴۳ کشور جهان به دلیل گسترش وبا در خطر است.

به نقل از آناتولی، سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به گسترش بیماری وبا در کشورهای آفریقایی اعلام کردند که جان بیش از یک میلیارد نفر به ویژه کودکان زیر پنج سال در ۴۳ کشور به دلیل رشد شیوع این بیماری در خطر است.

بر این اساس، شمار مرگ و میر ناشی از وبا در کشورهایی مانند مالاوی و نیجریه بیش از انتظار بوده است.

موزامبیک، آفریقای جنوبی، تانزانیا، زامبیا و زیمبابوه نیز بیش از سایر کشورها در معرض این بیماری قرار دارند.

وبا نوعی بیماری حاد و اسهالی است که عموما در مکان‌هایی با تصفیه ناکافی آب، دفع نامناسب و غیر بهداشتی مدفوع یا فاضلاب و نیز در مناطق با بهداشت ناکافی ایجاد شده و گسترش می‌یابد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 96488

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر