ایران رسما عضو گروه «بریکس» شد

ایران به طور رسمی عضو گروه «بریکس» شد.

ایران رسما عضو گروه «بریکس» شد

 رئیس جمهور آفریقای جنوبی از توافق سران گروه بریکس درباره عضویت جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اعلام کرد: در کنار جمهوری اسلامی ایران، کشورهای آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز به عنوان اعضای جدید به گروه پیمان اقتصادهای نوظهور جهان موسوم به بریکس پیوستند.

«سیریل رامافوزا» همچنین گفت: ما بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل تاکید می کنیم و از درگیری ها در اماکن مختلف جهان نگران هستیم.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی تاکید کرد: ما به توافقی درباره گسترش و توسعه گروه بریکس رسیدیم.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب «بریکس» از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریورماه جاری (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ آفریقای ادامه دارد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه - یکم شهریور - در صدر هیأتی سیاسی در نخستین سفر رسمی و به‌منظور حضور در نشست سران کشورهای عضو «بریکس»، به دعوت «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

اکنون علاوه بر پنج عضو اصلی، ۲۳ کشور به شکل رسمی و ۶ کشور به‌صورت غیررسمی و اعلامی خواهان عضویت در این گروه هستند که جمهوری اسلامی ایران، الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی و بسیاری از کشورهای در آستانه پیوستن به این گروه اقتصادی تأثیرگذار در این روزهای اقتصاد جهانی هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز به کشورهای جدیدی که به بریکس پیوسته‌اند، تبریک گفت و اطمینان داد که روسیه به کار برای گسترش نفوذ ائتلاف در جهان ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین اظهار داشت: موضوع ارز تسویه واحد بریکس بسیار پیچیده است، اما ما به این سمت خواهیم رفت.

پوتین که به صورت مجازی در نشست بریکس شرکت داشت، دستیابی به توافق در مورد بیانیه نهایی بریکس از جمله موضوع گسترش را چالش‌برانگیز  خواند و گفت که رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی مهارت دیپلماتیک خود را در بحث توسعه نشان داد.

همچنین نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند هم که در اجلاس بریکس حضور دارد، گفت که دهلی‌نو از دعوت اعضای جدید به بریکس استقبال می‌کند. او گفت که افزوده شدن اعضای جدید، بریکس را به عنوان سازمان و نظم جهانی چندقطبی تقویت می‌کند.

در همین حال شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین گسترش کنونی بریکس را رویدادی تاریخی ‌خواند که عزم پنج کشور را برای همکاری با کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد. او افزود: تصمیم برای گسترش بریکس، انتظارات جامعه بین‌المللی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را برآورده می‌کند.

محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی هم از رهبران بریکس به خاطر تایید درخواست این کشور برای پیوستن به این گروه تشکر کرد.

رئیس امارات در پیامی توییتری نوشت: ما به دیدگاه رهبری بریکس احترام می‌گذاریم و از گنجاندن امارات متحده عربی به عنوان عضوی در این گروه مهم قدردانی می‌کنیم. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری برای رفاه، عزت و منفعت همه ملت‌ها و مردم در سراسر جهان هستیم.

ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی هم به مردم کشورش بابت پذیرفته شدن درخواست این کشور برای پیوستن به بریکس تبریک گفت. او در پیامی نوشت: پیشنهاد اتیوپی برای پیوستن به خانواده بریکس امروز صبح در پانزدهمین اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی تایید شد. به همه اتیوپیایی‌ها تبریک می‌گویم!

نقشه جدید کشورهای بریکس اکنون به صورت بالاست؛ اعضای فعلی باشگاه با رنگ آبی مشخص شده‌اند، در حالی که اعضای جدید با رنگ نارنجی دیده می‌شوند.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102940

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر