آمریکا به ایران پیام داد/جزییات پیام چهار بندی آمریکا

گفته می‌شود پیام مکتوبی از سوی آمریکایی‌ها به دست نماینده دائم ایران در سازمان ملل رسیده است. پیامی چهار بندی که سه بند آن تاکید بر جلوگیری از افزایش تنش در جنگ غزه است و اما بند چهارم آن به نوعی هشدار.

آمریکا به ایران پیام داد/جزییات پیام چهار بندی آمریکا

 گفته می‌شود پیام مکتوبی از سوی آمریکایی‌ها به دست نماینده دائم ایران در سازمان ملل رسیده است. پیامی چهار بندی که سه بند آن تاکید بر جلوگیری از افزایش تنش در جنگ غزه است و اما بند چهارم آن به نوعی هشدار.

این روزها به موازات جنگ و درگیری شدید در نوار غزه، سیاست‌مداران منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در حال وزن‌کشی هستند.

روزنامه «فرهیختگان» وابسته به دانشگاه آزاد نوشت  دولت آمریکا پیامی مکتوب را به ‌امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل داده است. این پیام در چهار بند تدوین شده است که سه بند آن به شکلی ملموس تقاضا برای مدیریت سطح تنش و تلاش برای کاستن آن بوده است. 

در بند چهارم این نامه، طرف آمریکایی اعلام کرده در صورت ورود ایران به جنگ، آمریکا نیز به جنگ ورود خواهد کرد. ایران در روزهای گذشته به صراحت اعلام کرده درصورت ادامه جنایات صهیوینست‌ها در غزه، دامنه جنگ گسترده خواهد شد و مسئولیت آن برعهده رژیم‌صهیونیستی خواهد بود.

اکو ایران نیز نوشت خبر با آن‌چه در این روزها گذشته هم‌خوان است. از طرفی هم ایران و هم آمریکا هر دو مایل به تداوم و دامنه‌دار شدن جنگ نیستند.

ایران و آمریکا؛ امیدوار به پایان جنگ اما ...

در طرف ایرانی، مکرر وزیر امور خاجه اعلام کرده که ایران نمی‌خواهد سطح تنش بالا بگیرد اما اگر اسرائیل بخواهد زمینی وارد غزه شود شرایط تغییر خواهد کرد. امیرعبداللهیان دیشب در صدا و سیما گفت تلاش ایران «عدم گسترش جنگ است».

اما در ادامه همین صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی مبنی احتمال ورود ایران به درگیری‌ها گفت: هر احتمالی متصور است، من مایل هستم که بار دیگر تاکید کنم که هیچ طرفی نمی‌تواند نسبت به تداوم این جنایت‌ها بی‌تفاوت باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: حزب‌الله لبنان همه گزینه‌ها و سناریوهای ممکن را در برابر خود قرار داده است. رهبران مقاومت اجازه نمی‌دهند که صهیونیست‌ها هر اقدامی را که می‌خواهند در غزه انجام دهند و بعد از اینکه خیالشان در غزه راحت شد به سراغ دیگر جبهه‌های مقاومت بروند. بنابراین هر گونه اقدام پیشدستانه در ساعات پیش رو متصور است.

آمریکا هم وضعیت مشابهی دارد. از یک سو ناو هواپیمابر به منطقه اعزام می‌کند و تاکید می‌کند این برای برخورد با کشورها و گروه‌های دیگری است که بخواهند وارد درگیری شوند، از طرف دیگر اما نمی‌خواهد ابعاد جنگ گسترده‌تر شود.

نامه ایران به اسرائیل؛ بزنگاه عملیات زمینی

پیش‌تر نیز یک رسانه آمریکایی مدعی شده بود که ایران از طریق سازمان ملل به اسرائیل پیامی فرستاده است. دو منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با آکسیوس گفتند که ایران در پیام خود به اسرائیل تاکید کرده است که خواهان تشدید بیشتر جنگ حماس و اسرائیل نیست، اما در صورت ادامه عملیات اسرائیل در غزه مجبور به مداخله خواهد بود.

شاید تعیین‌کننده‌ترین لحظه برای جنگ غزه، ورود یا وارد نشدن پیاده‌نظام اسرائیلی به نوار غزه باشد. البته درگیری‌های پراکنده‌ای هم‌اکنون در مناطق جنوبی لبنان با شمال اسرائیل وجود دارد اما هنوز ابعادشان محدود است و عملا فعلا طرف جدیدی وارد این جنگ نشده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 110550

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر