جزئیات آتش سوزی مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن در بیرجند

انفجار و آتش سوزی پالایشگاه بیرجند؛ حادثه بود یا خرابکاری؟

صبح روز یکشنبه پالایشگاه بیرجند (مرکز خراسان جنوبی) دچار آتش سوزی شد.

انفجار و آتش سوزی پالایشگاه بیرجند؛ حادثه بود یا خرابکاری؟

سایت خبری عصر ایران نوشت : صبح روز یکشنبه پالایشگاه بیرجند (مرکز خراسان جنوبی) دچار آتش سوزی شد.

 در ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ، مینی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند توسط وزیر کار افتتاح شد. در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ یعنی کمتر از سه ماه قبل نیز دومین مینی پالایشگاه بیرجند به بهره‌برداری رسید.

هنوز اعلام نشده مینی پالایشگاهی که امروز دچار آتش سوزی و انفجار شد، مربوط به کدام است ولی قدر مسلم این است که حادثه در تأسیساتی رخ داده که نو بوده اند و کارکردشان به یک سال هم نرسیده است.

هنوز علت حادثه اعلام نشده است؛ فقط می دانیم که ابتدا آتش سوزی رخ داده و سپس انفجاری بزرگ بر دامنه تخریب ها افزوده است.

این را هم اعلام کرده اند که به دلیل تخلیه به موقع محوطه، خوشبختانه تلفات انسانی نداشته ایم.

در این قبیل موارد، یکی از گمانه زنی ها، معطوف به خرابکاری است. در سال های اخیر نیز شایعات متعدد در فضای مجازی اسرائیل را ورای برخی خرابکاری ها و حوادث ناگوار در ایران می دانند، هر چند که این قبیل حرف و حدیث ها به خاطر جنبه های امنیتی و تبلیغاتی، نه رد می شوند و نه تایید، کما این که در آتش سوزی ها در تاسیسات اسرائیلی و هک شدن سایت های مهم  صهیونیست ها، نگاه ها به سمت ایران می چرخد ولی تهران نیز هوشمندانه از تایید و تکذیب آن عبور می کند.

درباره واقعه بیرجند به نظر نمی رسد با پدیده ای فراتر یک حادثه کاری مواجه باشیم چرا که اسرائیل به شدت درگیر جنگ با حماس است و تمام تاب و توانش را معطوف جنایات غزه کرده است و برایش به صرفه نیست در بخش صنعت نیز جبهه ای جدید بگشاید و خود را درگیر کند خاصه آن که اقتصاد اسرائیل در دو ماه اخیر  به شدت آسیب دیده است.

با این حال علاوه بر بررسی های فنی ماجرا، پیگیری اطلاعاتی و امنیتی ماجرا نیز اهمیت مضاعف دارد.

جزئیات آتش سوزی مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن در بیرجند

فرماندار بیرجند درخصوص آتش‌سوزی مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن در بیرجند گفت: علت حادثه هنوز مشخص نیست

علی فاضلی فرد گفت: این پالایشگاه متعلق به شرکت آذران صنعت بارثاوا که در پالایشگاه های مقیاس کوچک بوده با استفاده از معاینات گازی هیدروکربن های سبک و سنگین تولید می کنند.

وی افزود: نیروی انسانی از محل به طور کامل خارج شده اند و تلاش می‌کنیم با کمک ظرفیت‌های موجود در شهرستان آتش مهار شود.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه علت حادثه هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: نوع ماده نفتی مخازن به شکلی است که بعد از اشتعال، خاموش کردن آن سخت بوده و کارگران حاضر در محل حادثه عنوان کرده اند که به طور ناگهانی مخزن آتش گرفته است.

وی تصریح کرد: ابتدا آتش سوزی از یک مخزن شروع شد که تا مرز مهار پیش رفت اما به واسطه همجواری مخازن میعانات گازی با هم، آتش سرایت کرده و به خاطر گسترده بودن حجم آتش با تجهیزات موجود مهار آن زمان‌بر شده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 117539

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر