اتفاقی بی سابقه و پرسر و صدا در آغاز مجلس؛ خطر از بیج گوش قالیباف گذشت؛

اولین گاف مجلس دوازدهم در روز انتخاب هیات رئیسه علنی شد؛ اتفاقی بی سابقه که تعداد آرای برخی نامزدها در برخی کرسی‌ها را تا 20 رای تغییر داد

اتفاقی بی سابقه و پرسر و صدا در آغاز مجلس؛ خطر از بیج گوش قالیباف گذشت؛

مجلس دوازدهم در حالی کار خود را به شکل رسمی آغاز کرده است که در اتفاقی بی‌سابقه شمارش اشتباه آرای کرسی های هیات رئیسه جنجال به پا کرده و با واکنش گسترده چهره‌های سیاسی همراه شد؛ اشتباهی که شواهد از تکرار آن در ۳ مرحله از انتخابات روز گذشته حکایت دارد و حمید رسایی آن را «افتضاح مجلس» خوانده و امیرحسین ثابتی آن را «باعث حیرت نمایندگان».

اولین گاف مجلس دوازدهم در روز انتخاب هیات رئیسه علنی شد؛ اتفاقی بی سابقه که تعداد آرای برخی نامزدها در برخی کرسی‌ها را تا ۲۰ رای تغییر داد. اتفاقی عجیب که برای سه جایگاه هیات رئیسه مجلس دوازدهم رخ داد و حتی ترکیب یکی از جایگاه‌ها را دستخوش تغییر کرد.

گاف اول؛ حفظ نائب رئیسی با آرای درست و غلط 

پس از انتخاب حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد به عنوان نواب رئیس مجلس دوازدهم، حمید رسایی، یکی از نامزدهای کسب این کرسی به نتیجه شمارش آرا اعتراض کرد و خواستار بازشماری آرای نمایندگان شد. درخواستی که پرده از یک اشتباه بزرگ برداشت و آرای این دو نماینده که در نوبت اول شمارش به ترتیب 175 و 169 رای بود، پس از شمارش دوباره، کاهش بیش از 20 عددی داشت و به ترتیب به 154 و 142 رای رسید.

نکته جالب توجه در این میان افزایش رای حمید رسایی از 35 به 36 رای بود؛ موضوعی که امیرحسین ثابتی، نماینده منتخب تهران هم در گزارش روزانه خود از اتفاقات بهارستان به آن اشاره کرده و در کانال تلگرامی‌اش اینگونه روایت کرد که «حمید رسایی» اولین نماینده ای بود که «به عددهای اعلام شده برای نایب رییسان شک کرد و درخواست بازشماری آرا را داد».

نکته ای که نماینده تازه وارد مجلس آن را «عجیب» خوانده آن است که تغییر تعداد آرای سه رقیب اول حدود 20 رای برای هر کدام بوده است. اما جالب تر اینکه حتی ثابتی نماینده تهران هم از بیان علت این ماجرا طفره رفت و آن را «اشتباه، غفلت یا هر چیز دیگری» خواند که «حدود 20 رای بیشتر برای آقایان حاج بابایی، نیکزاد و مصری اعلام شد.»

با این همه بازشماری آرا و تغییر تعداد رای هر یک از نامزدها، در نتیجه نهایی اثرگذار نبود و به این ترتیب، حاج بابایی، نیکزاد همچنان در جایگاه نواب رئیس باقی خواهند ماند. با این حال، این ماجرا آنقدر عجیب است که امیرحسین ثابتی آن را «باعث حیرت نمایندگان» خوانده است.

البته این ماجرای عجیب، پس از واکنش های فراوان روابط عمومی مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا در اطلاعیه‌ای توضیحاتی ارائه دهد؛ توضیحاتی که با روایت ثابتی تا حدی همخوانی دارد. بر اساس اطلاعیه روابط عمومی مجلس هم «نتیجه بازشماری حکایت از کاهش تعداد آرای نواب داشت منتها منجر به تغییر در ترکیب دو نایب رئیس نشد و حمیدرضا حاجی بابایی و علی نیکزاد نواب رئیس مجلس دوازدهم در اجلاسیه اول هستند.»

گاف دوم؛ کار انتخاب دبیر به شیر و خط کشید!

اما دامنه این اشتباهات به همین نقطه ختم نشد. ظاهرا فقط آرای شمارش شده از صندوق نواب رئیس اشتباه نبود! ساعاتی بعد، دامنه اعتراضات بیشتر شد و این بار آرای دبیران و ناظران هیئت رئیسه مجلس نیز زیر سوال رفت.

به نظر ابهامات آنچنان بود که این بار نامزدهای کرسی دبیران هیات رئیسه هم در اعتراض به نتیجه به دست آمده، خواستار بازشماری آرا شدند؛ موضوعی که روابط عمومی مجلس را بار دیگر ناچار به توضیح کرد تا در اطلاعیه دوم، از بازشماری آرای این گروه نیز خبر دهد؛ بازشماری که بر حیرت نمایندگان متعجب از تغییر آرای نواب رئیس افزود!

صبح امروز آرای دبیران و ناظران مجددا مورد شمارش قرار گرفت اما ماجرا همانند بازشماری صندوق نواب رئیس پیش نرفت! به عبارتی کار به تغییر تعداد آرا ختم نشد؛ این بار علاوه تغییر تعداد رای، منتخب یک کرسی از هیئت رئیسه مجلس نسبت به نتایج شمارش اول عوض شد. اما چگونه؟

بر اساس اظهارات دو نماینده رقیب یعنی عباس پاپی زاده منتخب دزفول و اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد، نتیجه رقابت این دو برای کسب «ششمین کرسی دبیری هیات رئیسه» به دلیل برابر شدن آرا در روند بازشماری، به قرعه‌کشی موکول شد؛ اقدامی که در نهایت عباس پاپی زاده را به عنوان ششمین دبیر هیات رئیسه اجلاسیه اول مجلس به جای اکبر رنجبرزاده نشاند.

روایت رسایی: افتضاح بود!

حمید رسایی هم در شبکه اجتماعی ایکس به این اشتباه غیرمنتظره واکنش نشان داد و نوشت: «حقایق بیشتری از افتضاح انتخابات دیروز هیأت رییسه/ روز گذشته برای آ.رنجبرزاده ۹۵ رأی و برای آ.پاپی‌زاده ۸۳ رأی اعلام شد درحالی که امروز رأی واقعی رنجبرزاده ۸۲ و رأی پاپی‌زاده هم ۸۲ اعلام شده تا مساوی شوند وبا قرعه کار را تمام کنند! درحالی که آقای پاپی‌زاده باید عضو هیات رییسه شود. از طرفی آرای آقای باقرزاده در صحن ۸۳ اعلام شد در حالی که در بازشماری دیروز که درحضور خودش انجام شد ۸۴ رأی بود اما امروز مجددا آرای او را ۸۱ رأی اعلام کردند! انتخابات هیأت رئیسه با این وضعیت مخدوش است و باید مشخص شود چه کسی به هنگام شمارش آرای نمایندگان این تخلف را انجام داده است.»

حمید رسایی

گاف سوم؛ ۳۱ درصد آرای یک نماینده ریخت!

سومین و آخرین اشتباه شمارش آرا مربوط به کرسی ناظران هیات رئیسه است، اتفاقی که باعث شد تا رای غلامرضا نوری غزلجه، ناظر اول افت محسوسی را تجربه کرده و از 130 رای به 89 رای کاهش یابد. این در حالیست که آرای علیرضا سلیمی و جلیل میرمحمدی میبدی دو ناظر دیگر هیات رئیسه با شمارش دوباره آرا، تغییری نکرد.

جایگاه ناظران هیات رئیسه هم به مانند نواب رئیس مجلس با وجود شمارش آرا و تغییر میزان رای منتخبان، دستخوش تغییری نشد و تنها جایگاه دبیران در طی بازشماری و البته با انجام قرعه کشی تغییر داشت.

خطر از بیج گوش قالیباف گذشت؛ بازشماری آرای رئیس

 

 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دوازدهم شد/ انتخاب رئیس با 8 درصد آرای باطله+ فیلم و جدول

در این میان تنها انتخابات کرسی ریاست مجلس دوازدهم بدون اشتباه محاسباتی برگزار شد و حتی درخواست امیرحسین ثابتی از حراست مجلس شورای اسلامی برای شمارش دوباره آرای نامزدهای ریاست قوه مقننه هم مهر تاییدی بر این ادعا زد. ثابتی در کانال تلگرامی خود در این باره توضیح داد: «با مسئول حراست مجلس تماس گرفتم و درخواست بازشماری آرای نامزدهای ریاست را نیز مطرح کردم و مجددا آرای نامزدهای ریاست را بازشماری کردیم. البته در اینجا هیچ اشکالی وجود نداشت و آرای آقایان قالیباف (198)، ذوالنور (60) و متکی (5) هیچ تغییری نکرد.»

نوشته امیر حسین ثابتی

یک -هیچ به نفع قالیباف!

بدین ترتیب قالیباف، بدون اشتباه محاسباتی شمارندگان آرا توانست در رقابت ریاست پارلمان پیروز شود؛ امری که به عقیده بسیاری از نمایندگان مجلس ناشی از یک ائتلاف تاکتیکی بود؛ «ائتلاف جریان اصلاحات و اعتدال با سردار». به گزارش اقتصادنیوز، جریان منتسب به جبهه صبح ایران که می‌پنداشت اکثریت پارلمان را در اختیار دارد و خود را از پیش پیروز رقابت ریاست با قالیباف می دانست، در مواجهه با شکست روز گذشته در انتخابات هیئت رئیسه، علت توفیق قالیباف را «ائتلاف او با جریان اصلاحات و اعتدال» معرفی کرده است. اگرچه این فرض هم قابل بررسی است اما فرض دیگر، عدم وفاداری بسیاری از نمایندگانی است که سوار بر موج لیست های مختلف ازجمله جبهه صبح ایران به مجلس راه یافتند اما در بدو ورود به پارلمان، در اولین رقابت حیاتی درورن پارلمانی، پشت این جریان را خالی کردند. به عبارتی، حالا جبهه صبح ایران با یک ریسک بزرگ روبروست که شاید پیش از آغاز به کار مجلس دوازدهم، برآورد درستی درباره آن نداشته است؛ نمایندگانی در مجلس دارد که در میانه گروه های مختلف جریان اصولگرایی سیال‌اند و به این ترتیب بعید است دست کم در سال نخست، جبهه صبح ایران بتواند حساب ویژه ای روی رای آنها باز کند. در مقابل، این فرصتی است برای اصولگرایان میانه‌رو و شخص محمدباقر قالیباف تا مذاکرات درون جریانی پیش روی مجلس، اقناع به نفع محمدباقر قالیباف و جریان نزدیک به او صورت گیرد.

علت؛ مبهم!/ قالیباف وارد عمل می‌شود؟

اما علت این اختلاف رای به وجود آمده چه بود؟ روابط عمومی مجلس در سومین اطلاعیه خود به این پرسش پاسخ داد! البته «دلیل اختلاف در تعداد آراء اعلامی» را «اشتباه نمایندگان شمارش کننده آراء در تجمیع آرا» اعلام کرد. آنچه مجلس بر آن تاکید دارد این است که «آرای شمارش شده در دو برگه، هنگام تجمیع دوبار محاسبه شده و باعث بروز این اختلاف در تعداد آراء شده است»؛ موضوعی که با تداوم واکنش های نمایندگان مجلس، به نظر برای ورودی های جدید این دوره از پارلمان هم قابل پذیرش نیست! باید دید در جلسه علنی فردا (پنجشنبه) مجلس، محمدباقر قالیباف چگونه به ماجرا فیصله می‌دهد.

منبع: اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 139722

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر