تبعات کاهش مشارکت در انتخابات چیست

لرزه انتخابات در ایران؛ مردم چه پیامی دادند؟

تبعات کاهش مشارکت در انتخابات چیست؟

 لرزه انتخابات در ایران؛ مردم چه پیامی دادند؟

آن گونه شمارش رسمی آرا تا این لحظه نشان می دهد و نیز بر اساس خبرهای غیررسمی، حدود ۴۰ درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر شرکت کردند و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم رفته اند تا یکی از آنها جمعه آینده، به عنوان رئیس جمهور ایران برگزیده شود.

به گزارش عرشه آنلاین؛ این که  حدود ۶۰ درصد مردم ایران با صندوق قهر کرده اند، باید پیامی صریح و بی پروا به حاکمیت باشد. این پیام اسفند گذشته نیز در انتخابات مجلس داده شد. 

واکنش دو چهره مطرح سیاسی به آمار مشارکت

علی ربیعی و محمدجواد آذری جهرمی، دو چهره سرشناس دولت روحانی به نتیجه انتخابات و میزان مشارکت مردم واکنش نشان دادند

علی ربیعی

توئیت آذری جهرمی

روزنامه فرهیختگان هم در مطلبی از مشارکت ۴۰ درصدی در این دوره از انتخابات خبر داد و نوشت:

* انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شد. تنها چیزی که عموم مراکز نظرسنجی درست پیش‌بینی کرده بودند، همین بود.

* البته درصد آرا از برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هیچ نظرسنجی معتبری نتوانست میزان مشارکت و میزان رای هر کدام از کاندیداها را درست بگوید. به‌هرحال مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با فاصله رای کمی به مرحله دوم رفتند و انتخابات یک هفته دیگر ادامه پیدا می‌کند. حالا مهم‌ترین مسائل انتخابات اینها خواهد بود:

* صحنه سیاسی انتخابات در هفته داغی که پیش رو داریم چگونه خواهد بود؟ با وجود اینکه تمام قدرت نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب برای حمایت از پزشکیان به میدان آمدند ولی بدنه اجتماعی اصلاحات به دعوت رأس پاسخ ضعیفی نشان داد. نشانه آن مواضع کم‌وبیش تند برخی اصلاح‌طلبان در میانه رقابت 8 تیر است.

* آنها بدنه را به خاطر به میدان نیامدن نکوهش کردند. از طرف دیگر با توجه به مشارکت تقریبا 40 درصدی در انتخابات و با فرض اینکه تا 65 درصد بدنه رای عمومی به شرکت در انتخابات نزدیک است، می‌توان اینگونه تحلیل کرد که ظرفیت تقریبا 25 درصدی مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول به پای صندوق نیامد. آیا آنها در دور دوم رای می‌دهند؟ اگر آری، کدام فرد را انتخاب می‌کنند؟ حضور یا عدم حضور آنها با فرض اینکه همه 40 درصد دور اول در جمعه بعدی هم رای بدهند در تعیین‌تکلیف دولت چهاردهم مهم است.

برخی از واکنش ها به این رویداد را بخوانید 

استاد دانشگاه با تاکید براینکه کسانی که رأی نداده‌اند هم ایران را دوست دارند، نوشت: حکومت باید صدای همه را بشنود.

محمد فاضلی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، درخصوص مشارکت مردم در انتخابات نوشت:رأی دادند یا رأی ندادند؛ هر دو گروه ایران را دوست دارند و برای زندگی بهتر تلاش می‌کنند. تحول در وضع موجود و روند طی شده را می‌خواهند. حکومت باید صدای همه را بشنود.

محمد فاضلی

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس دولت دوزادهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:‌وقتی ۳۵ سال همواره بر سر جمهور کوبیدید که رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست

چرا انتظار مشارکت بالا دارید؟

حسام الدین آشنا

عصر ایران نوشت :

۲- تا پیش از این تقریباً همه تحلیل‌ها حاکی از این بود که در مشارکت ۴۰ درصدی، اصولگرایان برنده می‌شوند. با این حال در همین مشارکت اندک نیز پزشکیان رأی بیشتری دارد؛ یکی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا در این باره نوشت: چه کرده ایم که در انتخابات ۴۰ درصدی هم مردم به ما اقبالی ندارند؟!

این هم پیام دوم مردم به حاکمیت است. به بیان دیگر، آن ۶۰ درصد غایب و رای دهندگان به پزشکیان -که گزینه مطلوب جریان حاکم نبود- حامل یک پیام به حاکمیت بودند: ما تغییرات جدی می‌خواهیم.

جمهوری اسلامی باید دل مردم را به دست آورد که در شرایط کنونی، کاری است سخت ولی هنوز ممکن. باید اصلاحات بزرگی انجام شود تا مردم ایران بار دیگر احساس کرامت و حرمت کنند؛ این برای یک ملت، حتی از نان شب هم مهم‌تر است و تنها یا یک تحول رخ می‌دهد: مردم بازتاب خود و خواسته هایشان را در کارگزاران نظام و تصمیمات آنها ببینند. 

انتخابات ریاست جمهوری شمارش آرا

سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مشارکت ۴۰ درصدی نتیجه هیچ چیزی نیست جز حمله مغول‌وار به معیشت ملت با تصمیم‌سازی نئولیبرال‌های ریشدار و سربه‌سجود آیه‌خوان. راه احیای جمهوریت، از عدالت می‌گذرد...

یاسر جبرائیلی

واکنش به انتخابات

واکنش به انتخابات

واکنش به انتخابات

 محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس نوشت: پزشکیان می تواند با جلب آرای بخشی از افرادی که به هر دلیل در مرحله اول رای ندادند و بخش تکتوکرات و میانه آرا قالیباف، پیروز مرحله نهایی باشد.

 

واکنش به انتخابات

واکنش به انتخابات

دیگر رسانه ها

کدخبر: 143650

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر