قالیباف و پزشکیان در صدر قرار گرفتند

آخرین نتایج به‌دست‌آمده از جستجوی مردم در گوگل حاکی از رقابت سرسخت قالیباف و پزشکیان برای کسب رتبه اول در انتخابات است.

 قالیباف و پزشکیان در صدر  قرار گرفتند

برنده انتخابات چه کسی خواهد بود؟ این پرسشی است سال‌هاست در ایام انتخابات، مؤسسات نظرسنجی تلاش می‌کنند به آن پاسخ دهند. اما در یک دهه اخیر، و بطور مشخص از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ بدین سو، تلاش شده است تا با استفاده از کلان‌داده‌های آنلاین، نتایج انتخابات پیش‌بینی شود.

آخرین نتایج به‌دست‌آمده از جستجوی مردم در گوگل حاکی از رقابت سرسخت قالیباف و پزشکیان برای کسب رتبه اول در انتخابات است. نتایج گوگل در انتخابات‌های گذشته همواره درست‌ترین پیش‌بینی را داشت.

 از دیروز و با تمایل آرای مرددین به قالیباف در پی موج حمایت افراد، ورق به نفع او در حال برگشت است. نتایج را به صورت زنده می‌توانید از طریق این لینک زیر مشاهده کنید:

جست و جوی گوگل

پیش‌بینی نتایج انتخابات بر مبنای تحلیل کلان‌داده‌های آنلاین: پزشکیان نفر اول؛ رقابت نزدیک جلیلی و قالیباف

محمد رهبری پژوهشگر در کانال تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی نوشت برنده انتخابات چه کسی خواهد بود؟ این پرسشی است سال‌هاست در ایام انتخابات، مؤسسات نظرسنجی تلاش می‌کنند به آن پاسخ دهند. اما در یک دهه اخیر، و بطور مشخص از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ بدین سو، تلاش شده است تا با استفاده از کلان‌داده‌های آنلاین، نتایج انتخابات پیش‌بینی شود.

بطور مثال، مرور داده‌های گوگل ترندز نشان می‌دهد که چه در انتخابات سال ۱۳۹۶ و چه در انتخابات سال ۱۴۰۰، نتایج انتخابات با میزان جستجو راجع به نامزدها همراستا بوده است؛ به‌نحوی که نامزد پیروز کسی بوده که بیشترین جستجو راجع به او شده است. این امر تا حدودی راجع به داده‌های پلتفرم‌هایی نظیر توییتر و تلگرام نیز صادق است.

پیش‌بینی نتیجه انتخابات، آن هم براساس داده‌های آنلاین، نیازمند مدل‌سازی و محاسبات آماری و فراتر از مشاهده اولیه است؛ با این حال، در این گزارش، با نگاهی گذرا به داده‌های آنلاین، برای ارزیابی نسبت میان داده‌های آنلاین و نتایج انتخابات، پیش‌بینی از نتایج نهایی انتخابات و رتبه‌بندی نامزدها، صورت می‌پذیرد. این ارزیابی متکی بر داده‌های آنلاین از روزهای اولیه تبلیغات انتخاباتی تا روز پایانی تبلیغات (۴ شنبه ۶ تیرماه) است.

رتبه‌بندی نامزدها بر مبنای جستجوی گوگل

در جستجوهای گوگل، مسعود پزشکیان بیش از هر نامزد دیگری محل جستجو قرار گرفته است و محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی نیز در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر، در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. پورمحمدی که در زمان مناظره‌ها به دلیل گمنامی موضوع جستجوی مردم بود، با کاهش توجهات مواجه شده و در رتبه چهارم قرار دارد.

نکته مهم اما، شیب صعودی جستجو راجع به قالیباف و جلیلی در عین ثبات وضعیت پزشکیان در روز آخر تبلیغات است؛ داده‌های گوگل نشان می‌دهد که این جستجوها عمدتا حول موضوع انصراف نامزدهای جریان انقلابی بوده است و این جستجو را لزوما به معنای افزایش توجه به آن‌ها نباید معنا کرد.

 رتبه‌بندی نامزدها بر مبنای داده‌های تلگرام

محتوای منتشر شده راجع به مسعود پزشکیان نیز در تلگرام بیش از سایر نامزدها بوده و در 3 روز اخیر به اوج خود رسیده است؛ در آنجا محتوای منتشر شده راجع به جلیلی، از قالیباف بیشتر است. فاصله میان آن‌ها در زمان مناظره دوم افزایش یافته بود، اما بطور کلی فاصله میان آن‌ها کم است و از منظر داده‌های تلگرام، جلیلی با فاصله اندکی از قالیباف جلوتر است.

 رتبه‌بندی نامزدها بر مبنای داده‌های توییتر

در توییتر اما شرایط متفاوت است. در آنجا از همان ابتدا اوضاع جلیلی نسبتا خوب بود؛ اگرچه در طول مناظرات انتخاباتی، کاربران توییتر راجع به پزشکیان بیشتر توییت زده‌اند، اما در ۳ روز منتهی به تبلیغات انتخاباتی، وضعت جلیلی بهتر از پزشکیان است. همچنین توییت‌های مربوط به قالیباف روندی افزایشی پیدا کرده است. البته در تحلیل داده‌های تویییتر ذکر این نکته ضروری است که در روز آخر، عمده توییت‌های منتشر شده به احتمال انصراف نامزدها اختصاص داد و لزوما در حمایت از آن‌ها نبوده است. همچنین فعالیت‌های بات‌ها و اقدامات سازماندهی‌شده، یکی از مواردی است که می‌تواند به فضای کلی توییتر شکل دهد. بطور مثال، داده‌ها نشان می‌دهد که فعالیت منسجم و سازماندهی‌شده در میان حامیان جلیلی، شدیدتر است.

 در یک جمع‌بندی کلی، و بر اساس داده‌های آنلاین تا پایان روز چهارشنبه ۶ تیر ماه، یعنی پایان تبلیغات انتخاباتی، بنظر می‌رسد نفر اول انتخابات مسعود پزشکیان باشد؛ این یافته همخوان با همه نظرسنجی‌هاست. پس از پزشکیان، جلیلی با کمی فاصله با قالیباف نفر دوم خواهد بود؛ این نیز موضوعی است که همراستا با برخی نظرسنجی‌هاست. هرچند در برخی دیگر از نظرسنجی‌ها فاصله قالیباف و جلیلی نسبتا فاصله معناداری است.

هرچند تخمین و پیش‌بینی درصد آرای هر یک از نامزدها، کاری پر ریسک است و نیازمند مدل‌سازی و محاسبات آماری؛ اما با مبنا قرار دادن داده‌های گوگل ترندز در آخرین روز تبلیغات، می‌توان حدس اولیه از میزان آرای هر نامزد ارائه کرد. بر اساس داده‌های روز ۶ تیر ماه گوگل ترندز، و با فرض در نظر گرفتن آرای صحیح (نه آرای باطله) می‌توان گفت مسعود پزشکیان با ۴۰ درصد آرا در رتبه اول، جلیلی با ۲۷.۵ درصد و قالیباف با ۲۷ درصد در رتبه‌های دوم و سوم و پورمحمدی با ۵.۵ درصد آرا در رتبه آخر قرار دارد. بر اساس این داده‌ها، قالیباف و جلیلی در روز پایانی روند رو به رشدی دارند و ممکن است فاصله‌شان با پزشکیان کمتر شود؛ اما از آنجایی که عمده جستجوها راجع به انصراف احتمالی هر یک از آنان هست، نمی‌توان آن را لزوما به معنای افزایش رأی آن‌های تلقی کرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 143756

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر