جنگِ نظرسنجی‌ها در ستادِ انتخاباتی پزشکیان و جلیلی

پس از انتشار نتایج یک مجموعه نظرسنجیِ نظامی، دانشگاهی و ایسپا سیل‌ متنوعی از واکنش‌های مختلف از ستاد دو نامزد ریاست جمهوری منتشر شد.

جنگِ نظرسنجی‌ها در ستادِ انتخاباتی پزشکیان و جلیلی

پس از انتشار نتایج یک مجموعه نظرسنجیِ نظامی، دانشگاهی و ایسپا سیل‌ متنوعی از واکنش‌های مختلف از ستاد دو نامزد ریاست جمهوری منتشر شد.

به گزارش عرشه آنلاین جدیدترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا مربوط به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در ۱۳ تیر به روش مصاحبه حضوری و با اندازه نمونه ۳۶۰۶ نفر در سراسر کشور (شهرها و روستاها) با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال اجرا شده به این شرح است:

 میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، با در نظرگرفتن نرخ پاسخگویی (۴۸ درصد)، کنترل متغیرهای موثر و آزمون صحّت‌سنجی داده‌ها، ۴۵ درصد با حاشیه خطای ۲ ± برآورد شده است

نظرسنجی ایسپا

میزان رأی احتمالی مسعود پزشکیان 49.5 درصد و میزان رأی احتمالی سعید جلیلی 43.9 درصد پیش‌بینی می‌شود. 4.8 درصد گفته‌اند کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌‌اند که احتمال دارد تا روز جمعه، کاندیدای این دسته از افراد مشخص شود که در این صورت، میزان آرای دو نامزد ریاست جمهوری و حتی میزان آرای سفید یا باطله تغییر خواهد کرد

 

 

چند نظر سنجی انتخاباتی

نظرسنجی متا: ۱۳ تیر

پزشکیان: ۵۴ درصد/جلیلی: ۴۶درصد

نظرسنجی ایسپا:۱۳ تیر 

پزشکیان: ۵۱.۷ درصد  /جلیلی: ۴۸.۱ درصد 

موسسه نظرسنجی آراحضوری، ۱۱ و ۱۲ تیرماه 

مشارکت: ۴۳ درصد 

پزشکیان: ۵۲.۴ درصد/جلیلی: ۴۷.۶ درصد

نظرسنجی پرسش ۱۳ تیرماه

مشارکت قطعی ۴۸ درصد

پزشکیان: ۵۳ درصد/جلیلی :۴۱ درصد

نظرسنجی انتخاباتی

 در این باره محمدجواد آذری جهرمی،در شبکه‌های اجتماعی نوشت: موسسات نظرسنجی در دور اول انتخابات اشتباهات فاحشی داشتند و اعتماد مجدد به آمارها و عملکرد آنها نیازمند زمان است. لذا به این آمارها نباید دل بست.  خوشبین به آمارها و سست اراده نباید شد. کار پای صندوقهای رای تمام می شود نه روی کاغذ موسسات نظرسنجی.

وی همچینین نوشت : حضور در انتخابات را به دیرهنگام نیندازیم، ممکن است امکان تمدید زمان رای گیری فراهم نشود و بخشی از آرا از دست برود. توصیه می کنم اگر رای دادید، از طریق پیام رسانها، از رای دادن خود، دوستانتان را آگاه کنید و از آنها بخواهید حضور یابند.

پس از این نظرسنجی علی قلهکی (فعال رسانه‌ای) در این باره نوشت: کانال "آرمان ایران" نزدیک به سعید جلیلی که شنیده‌ها می‌گوید توسط طیفی از مدیران رسانه‌ای دولت سیزدهم اداره می‌شود در مطلبی با انتشار نظرسنجی صداوسیما و ایسپا که حداقل در مورد دومی با محتوای انتشاری رسمی ایسپا تفاوت داشت، فاصله جلیلی با پزشکیان را ۱ ٪ اعلام کرد. خروجیِ رسمی ایسپا ۵.۶ ٪ فاصله را میان دو نامزد برآورد کرده است

نکات مهمِ نظرسنجی دانشگاهیِ که اخیرا منتشر کردم؛۱.خروجیِ مناظره دوم در این نظرسنجی علیه پزشکیان شده است؛ نه اینکه ریزش جدی کند بلکه باعث شده لااقل درجا بزند و فاصله‌اش با جلیلی کم شود.

۲. بیشتر آراءِ نامعلوم، گرایش دارند در روز جمعه (۱۵ تیر) به پزشکیان رای دهند.

۳. احتمالا رئیس جمهور بعدی با رقمی حدود ۱۵ میلیون رای (شاید کمی بیشتر یا کمتر) ریاست دولت را در دست می‌گیرد که با توجه به میزان واجدان شرایط و درصد مشارکت، فاجعه است و پشتوانه‌ی خوبی برای تصمیمات حساس نیست.

۴. کماکان مشارکت روی عدد نامطلوب ایستاده و باید دغدغه جدی نظام تا انتخابات بعدی دقیقا همین معضل باشد‌.

۵. این مجموعه دانشگاهی در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، ترتیب نامزدها (مسعود، سعید و باقر) به علاوه‌ی راه‌یافتن پزشکیان و جلیلی به دور دوم را دقیق پیش‌بینی کرده بود.

۶. اخیرا این مجموعه نظرسنجی دانشگاهی، تغییر نام داده است.

بلافاصله آذری جهرمی قائم مقام ستاد پزشکیان با زیر سوال بردن آمار رسمی چند مجموعه نظرسنجی با استناد به نتایج دور دوم، تلویحا مدعی شد انتشار این آمارها برای راحتیِ خیالِ حامیان پزشکیان و جلوگیری از عزم حامیانِ وی برای رای دادنِ جدی و مجاب کردن سایرین طراحی شده است.

 

نظرسنجی انتخاباتی

پس از این مطلب بود که "محسن منصوری" رئیس ستاد سعید جلیلی در توییتی مدعی شد که جلیلی در نظرسنجی یک مجموعه اطلاعاتی (احتمالا موسسه "خرد" ولی نامی از آن منتشر نکرده) به میزان ۱.۴ ٪ از پزشکیان پیش افتاده است. حالا باید منتظر روز واقعه بود!

نظرسنجی انتخاباتی

بلافاصله آذری جهرمی و حسام الدین آشنا به این نظر سنجی واکنش نشان دادند

جواد آذری جهرمی عضو ستاد پزشکیان هم در پاسخ به او گفته است که «برآورد دستگاههای امنیتی چگونه به دست شما رسیده است؟ مگر در مرخصی نیستید؟ ان شاءالله مردم با رای خودشان به این عملکردهای غیرقانونی خاتمه خواهند داد.»

نظرسنجی انتخاباتی

نظرسنجی انتخاباتی

در این میان، عبدالرضا داوری ( مشاور سابق احمدی‌نژاد) که در مرحله اول انتخابات در ستاد قالیباف فعالیت می‌کرد، پرده از راز برخی از این نظرسنجی‌ها برداشت: 

هواداران دولت سایه، نظرسنجی‌هایی ساخته‌اند که در آنها درصد آرای پزشکیان را بسیار بالاتر از جلیلی القا می‌کنند. آنان می‌خواهند خیال اقشار خاکستری و خاموش را از رای آوری پزشکیان راحت کرده تا آنان پای صندوق رای نیایند. فریب نخورید؛ در انتخابات فردا، حتی یک رای هم تعیین کننده است.

عبدالرضا داوری

عباس کاظمی جامعه شناس نظرسنجی های انتخاباتی را تحلیل کرد

ه گزارش عرشه آنلاین؛ عباس کاظمی جامعه شناس در تحلیلی نوشت ۱. نرخ پاسخگویی به سوالات پرسشنامه در نظرسنجی‌ها نسبت به دوره‌ی قبل تغییری نداشته‌است. حدود ۵۲ درصد در زمان نظرسنجی میدانی، حاضر به پاسخگویی نشده‌اند.

۲. برحسب نظرسنجی ایسپا ۴۵ درصد واجدین شرایط، در انتخابات فردا شرکت خواهند کرد.

۳. در تمامی مراکز نظرسنجی (وزارت کشور،صدا و سیما،سازمان تبلیغات،ایسپا و موسسه آرا) پزشکیان پیشتاز است. تفاوت و فاصله رای این دو در موسسات ایسپا،آرا و صدا و سیما به ترتیب ۵.۶ درصد،۴.۸ درصد،۲.۳ درصد است. بیشترین فاصله را وزارت کشور با فاصله ۱۲ درصدی محاسبه کرده،یعنی پزشکیان ۱۲ درصد بیش از جلیلی رای دارد.

۴. در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ نظرسنجی‌ها تصویری دقیق‌تر ارائه کرده‌بودند. تفاوت میان انتخابات مجلس ۱۴۰۲ با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در این است که در انتخابات پیش‌رو، فضای‌دوقطبی میان معترضین شکل گرفته است. (پیش از این ما فضای دو قطبی را میان طرفداران حاکمیت و معترضین داشتیم اما اینک میان معترضین این فضا شکل گرفته است).همین فضای دوقطبی امکان پیش‌بینی درست در نظرسنجی‌ها را دشوار کرده‌است. 

۵. میزان مشارکت در دوره‌اول به شکل معناداری کمتر از نرخ اعلام شده در نظرسنجی‌ها بوده‌است. برخی از دلایل توسط پژوهشگران اینجا و اینجا و اینجا آمده‌است. که عمدتا درنظر نگرفتن میزان ۱۲درصد افرادی است که نامزدشان را انتخاب نکرده بودند، و جمع گزینه‌های "حتما شرکت می‌کنم"و به "احتمال زیاد شرکت می‌کنم"بود. 

۶.در دوره دوم پیش‌بینی می‌شود نظرسنجی‌ها تصویر درست‌تری از میزان مشارکت نشان دهند. بنظر می‌رسد میزان مشارکت نه تنها کمتر از دوره‌اول نخواهد بود بلکه میزان آن افزایش خواهد داشت. با این حال ما در وضعیت مشارکت پایین باقی خواهیم ماند و حدود ۵۵ درصد جامعه همچنان در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

۷. دو سمت طیف، در راه خود قاطعیت نشان‌می‌دهند. اصول‌گرایان با قدرت ۲۰ درصدی‌شان با قاطعیت به میدان می‌آیند، و طرفداران عدم مشارکت با قدرت قاطع بیش از ۵۵ درصد ، در این میان رای لرزان اصلاح‌طلبان و طرفداران اعتدالی‌‌شان قرار دارد که با مشارکت‌پایین و امیدی اندک درخصوص امکان ایجاد تغییر، نامزدشان را راهی پاستور می‌سازند.

۸. در این میان، جامعه آبستن شکل‌گیری نیروی‌سیاسی جدیدی‌است که ۶۰ درصد "برون‌افتادگان" را نمایندگی کند. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 144731

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر