چه کسی شنبه به پاستور می‌رود؟

در حالی که تنها چند ساعت تا آغاز رای گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، نظرسنجی‌های مختلف اعداد متفاوتی از نتیجه انتخابات ارایه کرده‌ و بگوومگوهای کنایه‌آمیز و بعضا تندی از سوی نزدیکان هر یک از نامزدها حول این نظرسنجی‌ها شکل گرفته است. اما چه کسی موفق خواهد شد که روز جمعه 50 درصد بعلاوه یک رای را از آن خود کند و شنبه راهی پاستور شود؟

چه کسی شنبه به پاستور می‌رود؟

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده و تنها چند ساعت به آغاز رای‌گیری برای انتخاب هشتمین رئیس‌جمهور ایران باقی مانده است.

انتخاب هشتمین رئیس جمهور ایران با وقوع شرایط بسیار غیرمترقبه‌ای رقم خورد و البته پس از برگزاری نخستین مرحله از انتخابات، مشخص شد که پس از ۱۹ سال انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم کشیده شده است .حال باید منتظر باشیم که از میان «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی»، دو کاندیدایی که در مرحله اول، آرای بیشتری را کسب کردند، کدامیک پس از انتخابات فردا -جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳- به پاستور خواهند رفت؟

اما در فاصله یک هفته‌ای میان مرحله اول و دوم انتخابات، طبق سنت و مطابق مرحله اول انتخابات، نظرسنجی‌هایی از سوی مراکز علمی، رسانه‌ای، امنیتی و ... انجام و نتایج آن به صورت عمومی و یا خصوصی منتشر شده است.

حال پیرامون نتایج این نظرسنجی‌ها بحث‌ها و بگومگوهای تند و کنایه‌آمیزی شکل گرفته و اطرافیان و اعضای ستاد هر یک از نامزدهای انتخابات، یکدیگر را به شیطنت و دستکاری در نتایج نظرسنجی به منظور جذب بیشتر هواداران و یا ناامید کردن رای‌دهندگان متهم می‌کنند. 

براساس جدیدترین نظرسنجی انتخاباتی که ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) منتشر کرده، میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، با در نظرگرفتن نرخ پاسخگویی (۴۸ درصد)، ۴۵ درصد با حاشیه خطای ۲ ± برآورد شده است. براین اساس میزان آرای احتمالی «مسعود پزشکیان» ۴۹.۵ درصد و میزان رأی احتمالی «سعید جلیلی» ۴۳.۹ درصد پیش‌بینی شده است؛ همچنین ۴.۸ درصد مشارکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌‌اند و ممکن است تا روز جمعه، کاندیدای خود را انتخاب کنند.

از سوی دیگر نتیجه نظرسنجی «موسسه ملی افکارسنجی خرد» نشان می‌دهد که «مسعود پزشکیان» ۴۹.۳ درصد و «سعید جلیلی» ۵۰.۷ درصد آرا را به خود اختصاص خواهند داد.

فارغ از اینکه نتیجه کدامیک ازاین نظرسنجی‌ها به نتایج اعلام شده در روز شنبه نزدیک‌تر باشد و کدامیک از آنها موفق شده باشند نوسترآداموس‌وار نتایج انتخابات را پیشگویی کنند، تا همینجا دست‌مایه کنایه‌ و متلک به رقبای انتخاباتی را فراهم کرده‌اند.

«محمدجواد آذری جهرمی» در پاسخ به «محسن منصوری» که به نتیجه نظرسنجی یک دستگاه امنیتی که به جلوبودن ۵۰.۷ درصدی «سعید جلیلی» اذعان داشت، اشاره و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: برآورد دستگاه‌های امنیتی چگونه به دست شما رسیده است؟ مگر در مرخصی نیستید؟ انشالله مردم با رای خودشان به این عملکردهای غیرقانونی خاتمه خواهند داد!

«حسام‌الدین آشنا» از دیگر نزدیکان «مسعود پزشکیان» توئیت «منصوری» را دست‌مایه کنایه به اردوگاه انتخاباتی رقیب قرار داد و نوشت: «این خدمت اطلاعاتی شما در حافظه تاریخی آقایان جلیلی، پزشکیان و هوادارانشان ماندگار خواهد شد. نام شما به عنوان یکی از مهمترین عوامل افزایش مشارکت در انتخابات فردا ثبت خواهد شد. از شما و آن درز دهنده عزیز ممنونیم.»

اشاره آشنا به تلاش‌های لحظه آخری هواداران پزشکیان است که گفته می‌شود به صورت سینه به سینه و یا گروهی در حال جذب هم‌اندیشان خود هستند که شاید بتوانند با بسیج اراء خاکستری نتیجه انتخابات فردا را به نفع خود رقم بزنند و شنبه کاندیدای مورد نظر خود را به پاستور بفرستند.

حال باید صبر کرد و دید که نتیجه کدامیک از نظرسنجی‌ها به واقعیت نزدیک‌تر است و یا بهتر بگوییم، نزدیکان و هواداران کدام یک از نامزدهای انتخابات می‌تواند در ساعات باقی مانده که اتفاقا تبلیغات انتخابات ممنوع است از روش‌های سنتی و سینه به سینه برای جلب مرددین استفاده کنند و با کسب ۵۰ درصد بعلاوه یک رای ملت، برگ دیگری از مشق دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران را به نفع خود رقم بزنند.

نورنیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 144743

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر