راستی‌آزماییِ اخبار ترور هنیه؛چند فرضیه در مورد یک ترور

تقریبا برای تمام جهان روشن است که ترور اسماعیل هنیه از سوی تل‌آویو و شخص نتانیاهو رهبری شده است. فرضیه‌های متفاوتی در مورد اینکه ترور از چه روشی علیه هنیه انجام گرفته که منجر به شهادت او شده، مطرح است.

راستی‌آزماییِ اخبار ترور هنیه؛چند  فرضیه در مورد یک ترور

تقریبا برای تمام جهان روشن است که ترور اسماعیل هنیه از سوی تل‌آویو و شخص نتانیاهو رهبری شده است. فرضیه‌های متفاوتی در مورد اینکه ترور از چه روشی علیه هنیه انجام گرفته که منجر به شهادت او شده، مطرح است.

به گزارش عرشه آنلاین؛  ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در «زعفرانیه» تهران و آن هم ساعاتی پس از برگزاری یکی از مهم‌ترین و امنیتی‌ترین مراسمات کشور یعنی مراسم تحلیف ریاست جمهوری، مردم را در شوک و بهت فرو برد و علامت سوال‌های زیادی را با خود همچنان به همراه داشته است.

در همین راستا و ساعاتی پس از اعلام خبر شهادت اسماعیل هنیه، نخستین تصاویر از محل ترور اسماعیل هنیه منتشر شد. تصویر منتشرشده‌ای که گفته می‌شود ساختمان محل سکونتِ شهید «اسماعیل هنیه» در شمال تهران بوده است و شهید هنیه در طبقه چهارم ساختمان و «زیاد نخاله» دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین، در طبقه سوم استقرار داشته اند.

طبق ادعای برخی کاربران فضای مجازی این ساختمان که در نزدیکی کوه توچال قرار دارد، کوهنوردان عادی که برای کوه‎پیمایی این مسیر را طی می‌کنند کاملاً عادی و راحت به محل اقامتِ محرمانه مقاومت در اطرافِ کاخ سعد آباد، مشرف بوده و تسلط داشته‌اند! ادعایی که اگرچه هیچ مقام یا پایگاه رسمی آن را تایید یا تکذیب نکرد اما بازار گمانه زنی‌ها و تحلیل‌ها درباره کیفیت انجام این حمله تروریستی را به اوج خود رسانید.

محل ترور اسماعیل هنیه

اینجا برخی از این فرضیات را بخوانید:

یک: نیویورک‌تایمز در گزارش از ترور اسماعیل هنیه در تهران مدعی شد  بمب جاسازی‌شده با فناوری هوش مصنوعی عامل انفجار بوده است

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه به نقل از ۷ هفت مقام خاورمیانه‌ای از جمله دو ایرانی، و یک مقام آمریکایی گزاش داد که اسماعیل هنیه، روز چهارشنبه توسط یک بمب جاسازی‌شده در محل اقامت او در تهران، ترور شده است.

پنج تن از این مقامات مطلع در خاورمیانه‌ به این روزنامه آمریکایی گزارش دادند که این بمب تقریبا ۲ ماه پیش در ساختمان این مهمانخانه مخفی شده بود، ساختمانی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره و محافظت می‌شود و بخشی از محوطه بزرگتری به نام نشاط در شمال تهران است.

این پنج مقام گفتند پس از تایید شدن این موضوع که اسماعیل هنیه در اتاقش در این مهمانخانه حضور دارد، بمب از راه دور فعال شده و منفجر گردید. آنها افزودند که این بمب یک دستگاه با فناوری بالا بوده که از هوش مصنوعی استفاده می‌کرده است.

شرح ماجرای شب حادثه به روایت نیویورک تایمز

اسرائیل علناً مسئولیت این قتل را اعتراف نکرده است، اما نیویورک تایمز به نقل از این پنج مقام خاورمیانه‌ای نوشت که مقامات اطلاعاتی اسرائیل به ایالات متحده و سایر دولت‌های غربی در مورد جزئیات عملیات بلافاصله پس از آن اطلاع دادند. در همین حال، روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده هیچ اطلاع قبلی از طرح ترور دریافت نکرده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد که نحوه نگهداری بمب در این مهمانخانه هنوز مشخص نیست. مقامات خاورمیانه‌ای به این روزنامه گفتند که برنامه‌ریزی برای این ترور ماه‌ها به طول انجامید و مستلزم نظارت گسترده بر آن محوطه است.

دو مقام ایرانی که ماهیت این ترور را توصیف کردند، گفتند که نمی‌دانند مواد منفجره چگونه و چه زمانی در اتاق کار گذاشته شده است.نیویورک تایمز در مورد شب حادثه می‌نویسد که این مجتمع اقامتگاهی دارای یک تیم پزشکی است که بلافاصله پس از انفجار خود را به اتاق رساندند. این تیم اعلام کرد که آقای هانیه بلافاصله فوت کرده است. آن‌ها سعی کردند محافظ را احیا کند، اما او نیز کشته شده بود.

اسماعیل هنیه

نیویورک تایمز در مورد شب حادثه می‌نویسد که این مجتمع اقامتگاهی دارای یک تیم پزشکی است که بلافاصله پس از انفجار خود را به اتاق رساندند. این تیم اعلام کرد که آقای هانیه بلافاصله فوت کرده است. آن‌ها سعی کردند محافظ را احیا کند، اما او نیز کشته شده بود.دو تن از مقامات ایرانی گفتند که زیاد نخاله، رهبر جهاد اسلامی فلسطین نیز در همسایگی او اقامت داشت. اتاق او آسیب چندانی ندیده بود، موضوعی که نشان از برنامه‌ریزی دقیق در مورد هدف قرار دادن آقای هنیه دارد.

به گفته این سه مقام ایرانی، در میان افرادی که بلافاصله به آنها اطلاع داده شد، سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده کل نیروی قدس سپاه پاسداران بود که از نزدیک با متحدان ایران در منطقه از جمله حماس و حزب الله همکاری می‌کند. به گفته این مقامات، او در نیمه‌های شب به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران اطلاع داده و او را از خواب بیدار کرده است.

پایگاه خبری اکسیوس نیز به نقل از دو منبع دیگر، این گزارش نیویورک تایمز را تأیید کرده و نوشته است که موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، اسماعیل هنیه را در اقامتگاهش در تهران به وسیله انفجار بمب کنترل از راه دور و با استفاده از هوش مصنوعی کشته است.

به گفته مقامات خاورمیانه، آقای هنیه که دفتر سیاسی حماس در قطر را رهبری می کرد، در سفر به تهران چندین بار در این مهمانخانه اقامت داشته است.شاهدانی که با اسماعیل هنیه بودند، تأیید کرده‌اند که یک موشک به اتاقی که او در آن بود اصابت کرده

گمانه‌زنی‌های دیگری نیز در مورد نحوه اجرای این عملیات مطرح شده است؛ از جمله اینکه خلیل الحیه، معاون حماس در غزه در نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «شاهدانی که با اسماعیل هنیه بودند، تأیید کرده‌اند که یک موشک به اتاقی که او در آن بود اصابت کرده»؛ یا این که گفته می‌شود این موشک از یک پهپاد در بیرون از مرزهای ایران و از حریم هوایی یک کشور ثالث شلیک شده است

روزنامه هفت صبح هم نوشت :جورج مالبرونات، خبرنگار ارشد روزنامه فرانسوی فیگارو از قول یک مامور اطلاعاتی فرانسه درباره ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران می‌گوید به این روایت که موساد چند ماه قبل در محل اقامت هنیه در تهران، بمب‌گذاری کرده بوده، باور ندارد و سناریوی حمله هوایی به نظر منطقی‌تر می‌رسد. او در صفحه خود در شبکه ایکس توضیح داد: «سناریوی حمله هوایی به نظر منطقی‌تر می‌رسد، زیرا تا آخرین لحظه می‌توان مسیر حمله را اصلاح کرد. بمب، خیلی نامناسب و کمی بیش از حد [روایتی] ساده به نظر می‌رسد.»

خبرگزاری عصر ایران در گزارشی به محل اقامت شهید هنیه در تهران پرداخته و با انتشار عکسی که در شبکه‌های اجتماعی از محل احتمالی اقامت هنیه منتشر شده می‌گوید: «گفته می‌شود این عکس که در فضای مجازی و به ویژه در اکانت‌های اصولگرایان منتشر شده، مربوط به محل اقامت اسماعیل هنیه در شمال تهران است؛ جایی‌که موردحمله موشکی یا پهپادی قرار گرفت و به همراه محافظش به شهادت رسید. موشک، پهپاد یا به تعبیر اطلاعیه رسمی، «پرتابه هوایی» دقیقا از پنجره اتاق‌خواب وارد و داخل آن منفجر شده است؛ اگر از بین مهمانان مراسم تحلیف، قرار بود فقط و فقط یک نفر هدف حمله تروریستی اسرائیل قرار بگیرد، او کسی نبود جز اسماعیل هنیه که سال‌ها در لیست ترور اسرائیل قرار داشت و این، موضوع پنهانی نبود.

بنابراین لازم بود سطح حفاظتی او بسیار ویژه و دور از هرگونه دسترسی باشد اما از بین همه ساختمان‌های تهران، او را در این بنا اسکان دادند؛ ساختمانی که کوه‌های شمال تهران بدان مشرف‌اند و عجیب‌تر اینکه در همان ساختمان نیز، در اتاقی که پنجره‌اش رو به کوه بوده است؛ عامل ترور، نه تنها می‌دانسته هنیه در این ساختمان و این اتاق است، بلکه این را هم می‌دانسته که او در لحظه شلیک، در اتاقش بوده و نه مثلا در سالن و حمام و اتاق‌های دیگر و محوطه. این نکته نیز باید به طور دقیق مورد واکاوی قرار بگیرد.

برخی اکانت‌ها در ایران و لبنان و اسرائیل در حال انتشار این گزاره هستند که هنیه و محافظش از طریق سیگنال موبایل یا واتساپشان ردیابی شده‌اند. به نظر می‌رسد انتشار چنین مطالبی، برای ردگم‌کنی صورت می‌گیرد. هنیه ده‌ها سال تحت‌تعقیب اسرائیل بود و به خوبی با اصول امنیتی مرتبط با تلفن همراه آشنا بود. نابخردانه است که بپذیریم او این نکته ساده را نمی‌دانست که موبایل، قابل‌ردیابی است. وانگهی از کی تا کنون، موبایل و واتساپ، علاوه‌بر ساختمان محل اقامت، شماره طبقه و اتاق و ضلع پنجره را نشان می‌دهند؟!

خبرگزاری فارس پس از انتشار ادعای وجود بمب در محل اقامت شهید هنیه در گزارشی نوشته است‌: «دروغ‌پردازی‌های نیویورک تایمز درباره ترور شهید هنیه در حالی انجام می‌شود که نتیجه بررسی کارشناسان درباره شیوه شهادت هنیه ناشی از اصابت یک پرتابه بوده است. بعد از نیویورک‌تایمز این ادعا توسط برخی از رسانه‌های دیگر حامی صهیونیسم نیز موردبهره‌برداری قرار گرفت و اکسیوس و بلومبرگ و... نیز بر همین اساس سناریوسازی‌های دروغین را در فضای رسانه امتداد دادند.

رسانه‌های محور صهیونیسم جهانی این خط دروغ‌پردازی درباره شیوه ترور هنیه را بیشتر از جهت پیشگیری از تبعات این اقدام پیش می‌برند تا بتوانند رژیم صهیونیستی را از جرم نقض حاکمیت سرزمینی و تجاوز به خاک ایران تبرئه کنند. اقدامی که به عنوان عملیات رسانه‌ای رژیم پس از فرار از پذیرفتن مسئولیت ترور، طراحی و اجرا شد.»

راستی‌آزماییِ ادعای نیویورک‌تایمز درباره ترور هنیه؛اصابت پرتابۀ هوا یا بمب گذاری؟

روزنامه خراسان نوشت : بعد از نیویورک‌تایمز این ادعا توسط برخی رسانه‌های دیگر حامی صهیونیسم نیز مطرح شد و آکسیوس و بلومبرگ و… نیز بر همین اساس سناریوسازی‌هایی را در فضای رسانه‌ای امتداد دادند. به عنوان نمونه آکسیوس به نقل از دو منبع خود نوشت: «اسماعیل هنیه توسط موساد با بمبی که در اتاقش کار گذاشته شد، ترور شد. بمبی که هنیه را کشت، با تکنولوژی بالا، دقیق و متکی بر هوش مصنوعی بود. ماموران موساد در تهران از راه دور بمب کار گذاشته را در اتاق هنیه منفجر کردند.»

رسانه‌های محلی رژیم‌صهیونیستی نیز اعلام کردند که وزرای این رژیم تلفن‌های اضطراری ماهواره‌ای دریافت کرده‌اند. ادعایی که به باور کاربران و تحلیلگران فضای مجازی دور از ذهن و غیرواقعی به نظر می‌رسد. در همین راستا کاربری نوشت: «فرضیه بمب‌گذاری کمی باورش سخت‌تر است چون چنین مکان‌هایی با انواع روش‌ها و سیستم‌ها بازرسی و مهر و موم میشه و بعید هست جسمی به اندازه یک بمب از نظرها دور بمونه و کشف نشه.»

کاربر دیگری هم در واکنش به گزارش نیویورک تایمز نوشت: «باتوجه به سابقه نیویورک تایمز، این خبر بیشتر برای گرفتن واکنش و جمع آوری اطلاعات یا حتی پررنگ کردن نقش عامل داخلی (به جای عامل خارجی) و متهم کردن کشورمان به اهمال و کم کاری، آن هم در آستانه انتقام احتمالی به نظر می‌رسد؛ وگرنه بعید است بتوان در چنین مکانی با تفتیش‌های خاص برای مدت چند ماه یک بمب را مخفی نگه داشت!»

علی قلهکی فعال رسانه‌ای نیز با تاکید بر این که رعایت نکات حفاظتی مهم است ولی روایت‌سازی‌های مختلف در نبود روایتِ دقیقِ رسمی، آسیب‌زاست؛ به بیان چند نکته تامل‌برانگیز درباره ترور شهید «اسماعیل هنیه» پرداخت و در کانال تلگرامی خود نوشت:

«۱. محل استقرار شهید هنیه در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۷ شهریور ۱۴۰۰) توسط یک حساب کاربریِ نزدیک به اسرائیل افشا و اصطلاحا یک محل سوخته بود.

۲. محل استقرار افراد عالی رتبه مقاومت باید به دور از تیررس، نقطه دید بالا و همچنین در دسترس بودنِ هدف برای پرتابه‌های بزرگ و کوچک باشد.

۳. شهید «اسماعیل هنیه» در لیست قرمز ترور موساد قرار داشت و طبیعتا مهمانِ ما، دارای بالاترین هشدارهای امنیتی بوده است.

۴. شهید هنیه، روز قبل از ترور در «نمایشگاهِ سرزمینِ تمدن‌ها» در برج میلاد شرکت کرد؛ میزان حفاظت از هنیه، تعداد بالای محافظانِ ایرانی و غیرایرانیِ اطرافِ وی به خوبی نشان می‌داد که هشدارِ سطحِ بالا برای ترور این فرمانده مقاومت وجود داشته است.

۵. چنین محلِ حساسی قطعا توسطِ تجهیزاتِ مختلف و به‌روزِ جَمر برای اختلال در سیستمِ پهپاد، ریموت‌های انفجاری و هر نوع سیگنالِ منجر به عملیات و انفجار، حفاظت می‌شود؛ حتی تور پَران، پدافندهای ارتفاع پست و اسنایپر (تیرانداز) و شیشه‌های ضد انفجار؛ چگونگی اجرای عملیات و عبور از چنین لایه‌هایی محل سوال است! (محدوده عملیات قطعا مجهز به چنین تجهیزاتی یا بخش‌هایی از آن بوده است.)

۶. روایت‌های مختلفی وجود دارد از این که باگِ اصلی منجر به ترور در تیم حفاظت و مراقبت‌های امنیتی شهید هنیه بوده است؛ مثلا همراه داشتن دو گوشی موبایل و همچنین استفاده از نرم‌افزاری که به دقت جای شهید را برای سرویسِ هدف لو می‌داده است.

(اگرچه منابع متعدد قضیه اشتباه حفاظتی - امنیتی تیم حفاظتِ شهید را در این قضیه بسیار محتمل می‌دانند ولی باید مراقب بود که شدت پمپاژِ این خبر برای پاک کردن ردِ عنصرِ نفوذیِ به‌ظاهر خودی نباشد!) کمی بعد داغ شدن اظهارات رسانه‌ای درباره این ماجرا، خبرگزاری فارس به طور رسمی ادعاهای مطرح شده توسط رسانه‌های غربی را رد کرد و با انتشار جزئیات جدید از این حادثه نوشت: «با گذشت حدود ۲۴ ساعت از عملیات ترور شهید اسماعیل هنیه جزئیات بیشتری از شیوۀ ترور مشخص شد.

در این عملیات که ساعات اولیه بامداد چهارشنبه صورت گرفت، محل اقامت شهید هنیه مورد اصابت پرتابۀ هوا به زمین قرار گرفته که بخش‌هایی از سقف و پنجره محل اقامت او در طبقۀ چهارم ساختمانی در منطقه زعفرانیه تخریب شده و او و یکی از محافظانش به شهادت می‌رسند… در بررسی‌ها آن چه قطعی شده این است که این اقدام نظامی، با برنامه‌ریزی و توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفته است…جزئیات بیشتر در صورت لزوم توسط مراجع رسمی به‌زودی منتشر خواهد شد.»

همزمان، اسپوتنیک نیز نوشت: در ساعت ۱:۴۵ بامداد، توسط یک پهپاد کوچک، دقیقا به اتاق اسماعیل هنیه شلیک می‌شود که موجب شهادت او و محافظش می‌شود. گفته شده این ترور توسط نقطه‌یابی از طریق برنامه واتس اپ خط قطری‌اش انجام شده است.

ناگفته‌هایی از شب شهادت هنیه به روایت قدومی

پای گمانه زنی‌ها به رسانه ملی نیز کشیده شد و سعدا… زارعی کارشناس مطرح حوزه منطقه و محور مقاومت در آنتن زنده صداوسیما اظهار داشت: رژیم صهیونیستی چند مدت قبل هم گفته بود که در قطر یا ترکیه می‌توانیم هنیه را از بین ببریم و به دنبال ترور این مرد بزرگ بودند. اسرائیلی‌ها با توجه به وضعیت‌هایی که در اختیار خود این دو شهید بزرگوار بود، [توانستند] ردیابی بکنند و شناسایی بکنند و این فاجعه بزرگ را رقم بزنند و از این جهت یک خسارتی به فلسطین و جبهه مقاومت وارد شد. »

وی در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد: «در این صحنه یک حمله موشکی صورت گرفته و این حمله موشکی با سوار شدن روی نقطه ضعف‌های امنیتی طعمه این عملیات صورت گرفته است و فاجعه این چنینی رخ داده است. این اتفاق را نمی‌شود به دستگاه امتحان پس داده پر ابهت امنیتی ایران ربط داد و ما در صحنه‌های مختلف اقتدار نیروهای امنیتی و دفاعی ایران را دیده‌ایم.»

ابراهیم متقی کارشناس روابط بین‌الملل نیز با حضور در تلویزیون اظهار کرد: «هواپیمایی وارد کشور نشده و موشکی از کشورهای همسایه شلیک نشده است. نوع موشک استفاده شده علیه اسماعیل هنیه و میزان تخریب نشان دهنده این است که موشک کاربرد تاکتیکی داشته. یا موشک ضد زره بوده یا با کوادکوپتر و ریزپرنده تهاجمی عملیات انجام شده است.» در همین راستا خالد القدومی، نماینده حماس در ایران نیز گفت:

ساعت یک و ۳۷ دقیقه بامداد ساختمان لرزید؛ من بلافاصله از اتاق خارج شدم و دود غلیظی دیدم. بعد از آن متوجه شدم حاج ابوالعبد (هنیه) به شهادت رسیده است. از شدت لرزش ساختمان فکر کردم زلزله رخ داده یا صدای رعدوبرق بوده؛ پنجره را باز کردم ولی خبری از باران یا رعدوبرق نبود. هوا گرم بود؛ به طبقه چهارم که اتاق شهید بود، رفتیم. دیدم که دیوار و سقف اتاق فرو ریخته است.

از وضعیت محل حمله و پیکر شهید هنیه مشخص بود که این حمله با یک پرتابه از هوا یا موشک صورت گرفته است.

منابع: روزنامه های خراسان و هفت صبح - یوروز نیوز . نیویورک تایمز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 148497

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر