همه‌ پرونده‌های روزی میز عراقچی!

تنها پسر خانواده بود که برخلاف برادران که دنبال تجارت رفتند، او مسیر سیاست را انتخاب کرد. ابتدا به عضویت سپاه درآمد و راهی جبهه شد، پس از آن وارد وزارت خارجه شد و...

همه‌ پرونده‌های روزی میز عراقچی!

 تنها پسر خانواده بود که برخلاف برادران که دنبال تجارت رفتند، او مسیر سیاست را انتخاب کرد. ابتدا به عضویت سپاه درآمد و راهی جبهه شد، پس از آن وارد وزارت خارجه شد به گفته خودش «از سپاه جدا شده‌ام اما قلبا نه، یعنی قلبم هنوز آنجاست، لباس‌های آن زمان را هم هنوز خیلی خوب نگه داشته‌ام»

آقای «سید عباس عراقچی» که با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد، حالا وزارت او با موضوعات و پروژه‌های مهمی در سیاست خارجی روبروست:

برجام

وزیر خارجه ایران صبح شنبه سوم شهریور، با رد تفسیرها از اظهارات اخیر خود در خصوص «مرگ برجام» گفت که برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست و اشکال دیگری برای توافق هسته‌ای با غرب وجود دارد. عباس عراقچی در حاشیه حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بدون توضیح بیشتر درباره ماهیت اشکال دیگر برای توافق، تلاش کرد سخنان اخیر خود درباره غیر قابل احیا بودن برجام را روشن کند. او پیش‌تر در شامگاه جمعه دوم شهریور در جریان نخستین حضور تلویزیونی خود به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود که با در نظر گرفتن تغییرات بین‌المللی پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از برجام و نیز تحولاتی نظیر جنگ اوکراین، «برجام به آن شکل فعلی که وجود دارد قابل احیا نیست، به تعبیری حتما باید این سند دوباره باز شود، قسمت‌هایی از آن مورد تغییر واقع شود و این کار آسانی نیست.» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که احیا دوباره برجام کار آسانی نیست گفت ما باید با یک نگاه متفاوتی وارد صحنه شویم، مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد. اظهارات عراقچی مبنی بر غیر قابل احیا بودن برجام در برخی رسانه‌ها به مرگ برجام تفسیر شد. اظهارات او در خصوص عدم امکان احیای برجام به شکل فعلی آن، پیش از این نیز خبر ساز شده بود.

مسئله حماس و پاسخ به ترور اسماعیل هنیه

«اقدام رژیم صهیونیستی در تجاوز به امنیت و حاکمیت ایران حتما بدون پاسخ نمی‌ماند.» عراقچی در مورد رایزنی‌های اخیر خود با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس و تاکید او در این گفت‌وگوهای تلفنی مبنی بر حق ایران جهت تنبیه رژیم‌ صهیونیستی در پی ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران اظهار کرد: به طور کلی عرض می‌کنم که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارای یکسری اصول و مبناهایی است که تغییر ناپذیر است و در همه دولت‌ها اجرا می‌شود و ان‌شاءالله در دولت چهاردهم نیز با توان بیشتری اجرا خواهد شد. او با تاکید بر این موضوع که «این اصول و مبناها با هماهنگی‌های بیشتری در تعامل با نهادهای مربوطه از جمله مجلس پیگیری و اجرا خواهد شد.» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: این اقدام رژیم صهیونیستی در تجاوز به امنیت و حاکمیت ایران حتما بدون پاسخ نمی‌ماند و جمهوری اسلامی ایران پاسخ خود را به صورت دقیق، حساب شده و مدیریت شده و با در نظر گرفتن تمامی ابعاد لازم خواهد داد.

روابط با کشورهای منطقه و همسایه

«اولویت ما در سیاست خارجی، کشورهای همسایه هستند.» عباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری گفت: اولویت اول ما همسایگان و کشورهای منطقه هستند. حرکتی که در دولت شهید رئیسی شروع شد با قدرت ادامه پیدا می‌کند. اولویت دوم ما گسترش حوزه آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای مستعد هستند. او ادامه داد: اولویت سوم کشورهایی هستند که در دوران سخت کنار ما بودند مثل چین و روسیه. اولویت چهارم ما در سیاست خارجی، قدرت‌های نوظهور هستند مثل هند و ترکیه و برزیل هستند.

روابط با اروپا

«توسعه مناسبات با اروپا مبتنی بر احترام متقابل» روزهای اول تصدی عراقچی وزیر امور خارجه جدید با فعالیت دیپلماتیک پر جنب و جوشی همراه بود و او با چندین دیپلمات اروپایی، از جمله جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کرد. عراقچی با اشاره به معضلات موجود منطقه‌ای و جهانی اظهار امیدواری کرد که گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا در دولت جدید ادامه و گسترش یابد. عراقچی نیز ضمن اشاره به زمینه‌های متنوع و متعدد تعامل میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه مناسبات با اتحادیه اروپا در فضای مبتنی بر احترام متقابل استقبال می‌کند و لازمه آن گفت‌وگو برای حل مشکلات فی‌مابین و رفع سیاست‌های نادرست کشورهای اروپایی می‌باشد.

سیاست خارجی و اقتصاد

«سیاست خارجی باید برای اقتصاد کشور کمک حال باشد.» وزیر امور خارجه گفت: دیپلماسی اقتصادی بخش مهمی از برنامه وزارت خارجه دولت چهاردهم است. وزارت خارجه وارد فعالیت های اقتصادی نشده و نخواهد شد اما باید راه را برای بخش های دولتی و خصوصی اقتصادی باز کند. با پیمان‌های شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا با نگاه به تاثیر اقتصادی در معیشت و سفره مردم همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد. عراقچی تصریح کرد: سیاست خارجی باید بتواند برای اقتصاد کشور کمک حال باشد. باید فرصت ایجاد کند و موانع را از سر راه بردارد و این یک راه تکلیف برای خود می‌دانیم که موانع اقتصادی را از سر راه برداریم. گشایش ایجاد کنیم که بخش‌های اقتصادی کشور بخش دولتی و بخش خصوصی در آن حرکت کند.

بعد از گذشت ۳۵ سال فعالیت در دنیای سیاست، دیپلماسی و مسئولیت در سمت‌های مختلف، او به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران منصوب شده. این در حالی‌است‌ که کشور با چالش‌ها و مشکلات بزرگی در سیاست خارجی روبروست. حالا که سکاندار این وزارتخانه مهم شده، آیا او عصای موسی دارد و معجزه می‌کند؟ یا نه، «در بر همان پاشنه می‌چرخد»، او هم به مانند ظریف بعد از چند سال‌ وزارت از نداشتن اختیارات خواهد گفت.

منبع: فراتاب:

دیگر رسانه ها

کدخبر: 152515

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر