روایت لارا روزن از اولین سفر رئیس دولت چهاردهم به آمریکا

بازگشت معماران برجام

لارا روزن، روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی روایت خود را از سفر پزشکیان به نیویورک در نشریه دیپلمات ارائه کرده و در این میان حضور چهره‌هایی چون عراقچی و ظریف در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل را برجسته کرده و نوشته به نظر می‌رسد تهران بیش از هر زمان دیگر خواهان تعامل با غرب است.

بازگشت معماران برجام

ساناز نفیسی در اقتصادانلاین نوشت: لارا روزن دیپلمات آمریکایی با انتشار یادداشتی در نشریه دیپلماتیک مدعی شد: شاید مهم‌ترین نتیجه اولین سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران به نیویورک برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل هیئت دیپلماتیکی است که همراهی‌اش کردند. دیپلمات‌هایی کهنه کاری چون محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران که در قامت معاون راهبردی پزشکیان فعالیت دارد و سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان سابق ظریف که نقش کلیدی در مذاکره بر سر توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۶ ایفا کردند و وزیر امور خارجه و معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دولت چهاردهم هستند. این چهره‌ها در نشستی که پزشکیان با خبرنگاران در نیویورک برگزار کرد،‌ هم حضور داشتند.

روزن در ادامه یادداشت خود مدعی شد، پیامی که همراهان دیپلماتیک ایران ارسال کردند، این است که تهران در تلاش است تا زمانی که طرف مقابل آماده باشد، برای احیای دیپلماسی با غرب زمینه‌سازی کند. با این همه بعید به نظر می‌رسد که در این بازه زمانی، یعنی شش هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت بایدن برای مذاکرات مستقیم با تیم جدید ایران گام بردارد. اما این احتمال وجود دارد که گفت‌وگوهایی با کارشناسان و شاید برخی از مقامات سابق انجام شود تا در باب مواضع تازه طرفین اطلاعات به دست آمده و همچنین بستر برای رایزنی‌های احتمالی در آینده که می‌تواند بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود، هموار شود.

پزشکیان به زبان فارسی با ترجمه به انگلیسی بر مواضع اخیر خود تاکید کرد و گفت که ایران امیدوار است به میز مذاکره بازگردد و به دنبال بی ثباتی نیست. او خاطر نشان کرد: «در رابطه با برجام، ۱۰۰ بار گفتیم که حاضریم به توافق های خود عمل کنیم. ما امیدواریم بتوانیم پشت میز بنشینیم و گفتگو کنیم تا به تقویت «صلح و امنیت» در جهان کمک کنیم.» رئیس جمهوری ایران در ادامه اسرائیل را به واسطه اقداماتی که زمینه‌ساز تشدید تنش‌ها انجام داده متهم کرد، اقداماتی چون ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف پزشکیان به تهران آمد. او به تلاش‌های کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا برای خویشتن داری ایران در برابر چنین اقدماتی اشاره کرد. به ادعای روزن، پزشکیان، بدون اینکه مشخص کند «آنها» کدام بازیگران هستند، گفت که این گروه از کشورها از ایران خواستند تا دست به اقدامی تلافی جویانه نزند، زیرا به ادعایشان توافق آتش بس غزه تنها یک هفته دیگر اجرایی می‌شد. اما هیچ توافق آتش‌بسی محقق نشد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: «اسرائیل به دنبال تشدید درگیری با حزب‌الله لبنان است؛ گروهی حامی ایران. او افزود، ایالات متحده تا به امروز برای تشدید تنش‌های خود ساخته اسرائیل بستر سازی کرده است.او گفت: «تروریسم تروریسم است».پزشکیان در ادامه خاطر نشان کرد: «بیایید شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم با هم زندگی کنیم. بیایید سعی کنیم تنش ها را از طریق گفتگو حل کنیم.»

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 154404

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر