آیا هاشم صفی‌الدین زنده است؟

پس از ترور سیدحسن نصرالله نگاه ها به سوی هاشم صفی‌الدین به عنوان جانشین احتمالی او جلب شد. اما چند روزی نگذشت که محل یک جلسه مخفی فرماندهان حزب الله با حضور هاشم صفی‌الدین در طبقات زیرین ساختمان فرماندهی آن هدف حمله اسرائیل قرار گرفت. در این گزارش به بررسی احتمالات زنده بودن یا نبودن هاشم صفی الدین پرداختیم.

آیا هاشم صفی‌الدین زنده است؟

پس از ترور سیدحسن نصرالله نگاه ها به سوی هاشم صفی‌الدین به عنوان جانشین احتمالی او جلب شد. اما چند روزی نگذشت که محل یک جلسه مخفی فرماندهان حزب الله با حضور هاشم صفی‌الدین در طبقات زیرین ساختمان فرماندهی آن هدف حمله اسرائیل قرار گرفت. در این گزارش به بررسی احتمالات زنده بودن یا نبودن هاشم صفی الدین پرداختیم.

به گزارش عرشه آنلاین پیش از تلاش برای ترور هاشم صفی الدین،«شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله و از چهره‌های قدیمی جریان سیاسی شیعه در لبنان، یا سید هاشم صفی‌الدین معاون اجرایی حزب و از چهره‌های قدیمی مقاومت، گزینه‌های جایگزینی سیدحسن نصرالله باشند»

هاشم صفی‌الدین، پسرخاله شهید سید حسن نصرالله و پدر داماد سردار شهید قاسم سلیمانی، در سال ۱۹۶۴ در جنوب لبنان در خانواده‌ای سرشناس در منطقه به دنیا آمد. او در دهه ۱۹۸۰ به همراه خویشاوند خود حسن نصرالله برای تحصیل علوم دینی راهی شهر قم شد. در سال ۱۹۸۳ با دختر محمدعلی الامین از اعضای شورای قانونگذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد. در سال ۱۹۹۴، نصرالله، هاشم صفی‌الدین را به عنوان رئیس منطقه بیروت حزب‌الله منصوب کرد. او سپس در سال ۱۹۹۵ ریاست شورای جهاد را که مسئول فعالیت‌های نظامی حزب‌الله بود بر عهده گرفت. در سال ۱۹۹۸، صفی‌الدین به عنوان مسئول شورای اجرایی ارتقا یافت.

اما چند روزی از ترور سید حسن نصرالله نگذشته بود که رسانه ها گزارش دادند حمله جنگنده‌های اسرائیلی به حومه جنوبی بیروت باعث ویرانی کامل چند ساختمان شد. همان زمان دو مقام امنیتی صهیونیست که نخواستند نامشان فاش شود به پایگاه خبری آکسیوس اعلام کردند گرچه هدف حمله امروز به بیروت ترور هاشم صفی الدین بوده است اما هنوز مشخص نیست این عملیات با موفقیت همراه بوده است یا نه.

با گذشت ساعت ها از این ترور، یک منبع لبنانی در گفتگو با شبکه الجزیره با اشاره به اینکه ارتباط هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله با حزب الله قطع شده است، گفته بود: «صفی الدین هنگامی که اسرائیل منطقه المریجه را هدف قرار داد در حالی که در مقری زیر زمینی قرار داشت.» منبع مذکور بیان کرد: «پهپادهای اسرائیلی تیم‌های امدادی را هدف قرار می‌دهند و مانع از رسیدن به منطقه مورد نظر می‌شوند.»

از سوی دیگر برخی منابع امنیتی نیز به این شبکه لبنانی اعلام کرده بودند: «حزب الله تاکنون خبری از سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله در دست ندارد و همه اطلاعات واصله درباره سرنوشت صفی الدین قابل اطمینان نیست زیرا امکان دسترسی به محل هدف قرار گرفتن وجود ندارد.»

چه آنکه این گمانه زنی به مرور تقویت شد که اسرائیل در ترور هاشم صفی الدین از همان روش سید حسن نصرالله و به کارگیری گازهای سمی استفاده کرده است. در همین راستا یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران  در بیان جزئیات ترور سید حسن نصرالله گفته بود «احتمال می‌رود که هم‌زمان با موج انفجار، از مواد شیمیایی نیز استفاده شده و گازهای سمی هم به فرماندهان حزب‌الله آسیب زده است. گفته می‌شود که گاز سیانور نیز همراه این بمب‌های سنگرشکن بوده است.»

 

این در حالی بود که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفته که «احتمالا» هاشم صفی‌الدین، از اعضای ارشد حزب‌الله، در حمله هفته گذشته ترور شده است. اگرچه ارتش اسرائیل دیروز تاکید کرد نمی‌تواند ترور هاشم صفی‌الدین را تایید کند.

چه آنکه دیروز بنیامین نتانیاهو در پیامی ویدئویی که در شبکه ایکس منتشر کرد گفت «بعد از (سید) حسن نصرالله، «جانشین او و جانشین جانشین او» کشته شده‌اند. » نخست‌وزیر اسرائیل نامی از جانشینان رهبر سابق حزب‌الله نبرٌد اما از نعیم قاسم و هاشم صفی‌الدین به عنوان جانشینان او نام برده می‌شد. اگرچه از نعیم قاسم بعد از این اظهارات نتانیاهو یک سخنرانی ویدئویی منتشر شد اما وزیر دفاع اسرائیل گفته هاشم صفی‌الدین «احتمالا» کشته شده است. ارتش اسرائیل دیروز گفته بود نمی‌تواند کشته شدن او را تایید کند.

اظهارات متناقض و ناهماهنگ مقامات اسرائیلی به اینجا منتهی نشد و در ادامه دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که «نمی‌تواند کشته شدن هاشم صفی‌الدین را در حملات هفته پیش تائید کند و ارتش این کشور کماکان در حال بررسی نتایج این عملیات هستند.» این در حالی بود که در مجموع سه منبع امنیتی لبنان به رویترز گفته بودند که حملات مداوم اسرائیل به حومه جنوبی بیروت معروف به «ضاحیه» باعث شده که نیروهای امدادی نتوانند به جستجو در این مناطق بپردازند.

ناظران سیاسی می گویند عدم اعلام زنده ماندن هاشم صفی الدین احتمالا به دلیل پیروی حزب الله از سیاست ابهام در رسانه ای کردن اخبار مرتبط با ترورهای اسرائیل است تا از ترورهای بعدی جلوگیری کند. اگرچه برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند دسترسی به منطقه ای که این ترور رخ داده مشکل بوده و حضور پهپادها و انفجارهای شدید در ضاحیه، مانع از امدادرسانی به محل های انفجار می شود. آنچه در روزهای اخیر آشکار شده است توان حزب الله در جانشین کردن فرماندهان و رهبران ترور شده در سازمان تشکیلاتی خود است.

منبع: خبرآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 156083

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر