سید حسن خمینی : جمهوری اسلامی مبتنی بر خلافت نیست

/ تصمیمی که هدف آن منفعت یک گروه باشد، عین ذلت است

سید حسن خمینی : جمهوری اسلامی مبتنی بر خلافت نیست

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه «نخستین کار بسیار بزرگ انقلاب اسلامی، وارد کردن «رای مردم» به حکومت است»، یادآور شد: «تعبیر امام مبنی بر «میزان رای ملت» است، یک تعبیر ساده انگارانه نیست».

یادگار امام با تأکید بر اینکه سیاست خارجی باید منافع کشور را در نظر بگیرد، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی، متوازن یعنی اینکه ما به عنوان یک ملت و حاکمان اینجا به عنوان حاکمان ملی که البته می دانند منافع ملی در گرو منافع اسلامی هم هست و می دانند عزت اسلامی لاجرم به عزت ایرانی هم منجر می شود، عقلانیت به خرج بدهند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در همایش «سیاست خارجی متوازن در اندیشه امام خمینی(س)»، با اشاره به شعار «نه شرقی-نه غربی»، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی تمام هویت خودش را در همین کلمات دارد. اولا این یک سیاست است؛ به معنای اینکه علمی در راستای به دست آوردن بیشترین منافع با کمترین هزینه است. لذا هم محتاج دانش و اطلاعات است و هم در فضایی که تزاحمات بسیار زیاد قرار می گیرد باید راهی را انتخاب کند که کمترین هزینه و بیشتری منافع را در پی دارد.

خرید ۰۹۰۰ جدیدترین پیش‌شماره ایرانسل!

خرید ۰۹۰۰ جدیدترین پیش‌شماره ایرانسل!

خرید

yektanet-logo-signتبلیغ

یادگار امام با اشاره به اینکه سیاست در زمره علوم عقل عملی است، افزرود: پایه عقلانیت عملی این است که انسان همواره باید کاری کند که منافعش بر هزینه ها برتری داشته باشد. لذا باید همواره محاسبه این را داشت که کار ما  برای کشور ما و حتی جهان اسلام چه قدر منافع دارد. البته محاسبه آن کار بسیار سختی است.

وی اظهار داشت: دومین مسأله این است که این سیاست خارجی قرار است مشکلاتی را در حوزه روابط خارجی حل کند. البته دیپلماتی جز با قدرتی که از مردمش می گیرد توان حل مشکلات را ندارد. کما اینکه هیچ نیروی نظامی اگر ریشه امکاناتش در خانه ها و دل های مردم نباشد، نه توپش توپ، نه فشنگش فشنگ و نه تفنگش تفنگ است. ریشه یک دیپلمات قوی به قدرتی است که از اعتماد مردم کشورش می گیرد.

سید حسن خمینی با بیان اینکه سومین نکته مهم در سیاست خارجی متخص نظام جمهوری اسلامی است، ادامه داد: دقت کنید که جمهوری اسلامی خلافت نیست؛ ما یک دولت-ملت در دنیا هستیم. یعنی دارای روابطی هستیم با کشورهایی که آنها را به رسمیت شناخته ایم. دنیای جدید با پیدایش یک شخصیت حقوقی به عنوان «کشور» شناخته می شود. انقلاب اسلامی در حوزه نظر چندین کار بسیار بزرگ کرده که آثار آن در حوزه اندیشه دینی ما بسیار عمیق است و در آینده حتما بروز و ظهور بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: نخست اینکه رأی مردم را داخل حکومت کرد. خیلی مسأله مهمی است که ما چیزی تحت عنوان شورا و رأی پیدا کردیم. تا قبل از آن عده ای می گفتند چیزی به عنوان رأی وجود ندارد؛ بیعت است. اصل ریشه تفکر انقلاب بر این است که مشروعیت حکومت ها به آراء مردم است. تعبیر «میزان رأی ملت است» یک تعبیر ساده انگارانه نیست. دوم اینکه ما پذیرفته ایم وقتی جمهوری اسلامی شکل می گیرد، کشوری هستیم که از خلیفه گری خارج شده ایم. شاید جهان اهل سنت با فروپاشی حکومت عثمانی این موج را عبور کرده بود اما جهان تشیع نیز پذیرفته که رئیس جمهوری دارد که با آراء مردم انتخاب می شود. این مرزها معنادار شده و شخصیت حقوقی پیدا کرده است.

یادگار امام گفت: چهارمین نکته این است که قید اسلامی دارد. این قید اسلامی به معنای این است که باید ارزش هایی که پیامبر اسلام و ائمه اطهار مطرح کرده اند بر اساس تصمیمات ما حاکم شود. اولین آنها در این حوزه این است که نه شرقی، نه غربی و تعبیر «موازنه منفی» از مرحوم مدرس است. اما اینجا سؤال مطرح می شود که آیا هر رفت و آمدی و داد و ستدی و هر محاسبه گری وادادگی است؟! کجا یک سیاستمدار استقلال و عزت اسلامی دارد و یکی ندارد؟

وی افزود: کشوری را در نظر بگیرید که روابطی با دنیا دارد و حتما با نوعی از محاسبه این کار را انجام می دهد. کشور دیگری در روابط خودش با دیگران یک چیزی می دهد و یک چیزی می گیرد. آیا اینها الزاما مخل به استقلال است؟ آیا وابستگی است؟ هم بله و هم نه. بله جایی است که وقتی با آن کشور خارجی محاسبه می کنم در سبد هزینه و منافع، منافع من حاکم قرار بگیرد. وثوق الدوله قرارداد امضا کند که بماند؛ احمد شاه امضا کند که قاجاریه بماند. رضا شاه قرارداد ننگین نفت را مجددا امضا کند که پهلوی بماند؛ این وابستگی است. اگر منافع من و گروه من در سبد منافع و هزینه قرار بگیرد، عینا وابستگی و خروج از عزت است اما اگر منافع کشور، مردم، جهان اسلام را ببیند کار عاقلانه است. پشت آن کار هم عقلانیت هست اما عقلانیت شخص محوری که در آن منیّت خوابیده و این عقلانیت خدایی است.

سید حسن خمینی تأکید کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی، متوازن یعنی اینکه ما به عنوان یک ملت و حاکمان اینجا به عنوان حاکمان ملی که البته می دانند منافع ملی در گرو منافع اسلامی هم هست و می دانند عزت اسلامی لاجرم به عزت ایرانی هم منجر می شود، عقلانیت به خرج بدهند. با توجه به اینکه اینجا سرزمینی با محدوده و تعریف حقوقی معین محتاج هرچه بیشتر دانش و شجاعت است، شجاعت یعنی انسان آمادگی داشته باشد که در مرحله جان، مال و آبروی خودش را طبق اخلاص بگذارد و برای چیزی از اینها بگذرد.

وی ادامه داد: سیاست نه شرقی، نه غربی ما بیانی از همان قاعده اصیل دینی است که مسلمان باید عزیز باشد. این تابعی از نوعی زندگی عاقلانه است اما فارقش آنجایی پیدا می شود که شما منیّت را در محاسبه وارد کنید. منم در کار نیاورید و از نام و نشان گذر کنید ولی آنجایی که برای منافع مردم و جهان اسلام است با تمام توان بایستد و دقیق باشد و همه مسأله را بررسی کند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23441

ارسال نظر