خبر فوری کمیته حقیقتیاب مسمومیت سریالی دانشآموزان
رئیس کمیته حقیقتیاب مسمومیت دانشآموزان درباره گزارش نهایی کمیته حقیقتیاب مسمومیت دانشآموزان توضیحاتی ارائه کرد.
مسمومیت دانشآموزان در مدارس واکنشها و اعتراضهای بسیاری را به همراه داشت. ماجرای سریالی مسمومیت دانشآموزان در مدارس و نگرانیهایی که از این بابت به وجود آمده بود، موجب شده بود که برخی از افراد پیشنهاد مجازی شدن مدارس را مطرح کنند. عدهای نیز با تجمع در مقابل ساختمانهای وزارت آموزش و پرورش شهرهای مختلف کشور، به مسمومیت دانشآموزان و حملات شیمیایی به مدارس دخترانه اعتراض کردند. اسفند ماه سال گذشته، رئیس مجلس شورای اسلامی دستور تشکیل کارگروهی ویژه برای رسیدگی به موضوع مسمومیت دانشآموزان را صادر کرد. گزارش نهایی مسمومیت دانشآموزان به رئیس مجلس ارائه شد.
رئیس کمیته حقیقتیاب مسمومیت دانشآموزان درباره گزارش نهایی کمیته حقیقتیاب مسمومیت دانشآموزان توضیحاتی ارائه کرد.
گزارش نهایی مسمومیت دانشآموزان به رئیس مجلس ارائه شد
رئیس کمیته حقیقتیاب مسمومیت دانشآموزان از نهایی شدن گزارش کمیته و ارسال آن به رئیس مجلس شورای اسلامی برای قرائت در صحن علنی خبر داد.
سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس با اشاره به اتمام کار کمیته حقیقتیاب مسمومیت دانشآموزان، گفت: برای بررسی این اتفاق در مدارس، از دستگاههای مربوطه از جمله آموزش و پرورش، امنیتی، درمان و انتظامی دعوت کردیم تا اطلاعات خود را به مجلس ارائه کنند بعد از جمعآوری گزارشهای شفاهی و مکتوب، جمعبندی نهایی صورت گرفت و گزارش به رئیس مجلس برای قرائت در صحن علنی ارسال شد.
رئیس کمیته حقیقتیاب مسمومیت دانشآموزان افزود: با جمعآوری اطلاعات دستگاههای مربوطه مشخص شد در موضوع بدحالی و مسمومیت دانشآموزان عدهای با غرض و شیطنت و با استفاده از بمبهای بدبو که در بازار وجود دارد دست به این کار زدند.
رئیس کمیته حقیقتیاب مسمومیت دانشآموزان تاکید کرد: همچنین برخی با هدف به تعطیلی کشاندن مدارس و عدهای به دنبال اقدام کار کودکانه در زمینه مسمومیت دانشآموزان فعالیت کردهاند اما مشخص شد افرادی نیز پشت صحنه بخشی از مسمومیت دانشآموزان بودند که پس از شناسایی توسط دستگاه امنیتی دستگیر شدند و گزارش نهایی شد و به رئیس مجلس ارسال شد تا دستور قرائت در صحن علنی صادر شود.
گفتنی است، اسفند ماه سال گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامهای به رؤسای ۴ کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان، امور داخلی کشور و شوراها، آموزش و تحقیقات و امنیت ملی و سیاست خارجی، دستور تشکیل کارگروهی ویژه برای رسیدگی به موضوع مسمومیت دانشآموزان را صادر کرد.
سپس کمیته حقیقت یاب با عضویت یحیی ابراهیمی و زهرا شیخی از کمیسیون بهداشت و درمان، روحالله متفکرآزاد و محمد وحیدی از کمیسیون آموزش و تحقیقات، سیدحمیدرضا کاظمی و محمدحسن آصفری از کمیسیون امور داخلی کشور و حسن همتی و جواد کریمی قدوسی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در اسفند سال گذشته تشکیل شد.
«هزارهگرایی»، پشتپرده جنجالی مسمومیت دانشآموزان؟
شبکه شرق درباره «هزارهگرایی» نوشت: هزارهگرایی تقریبا در همه فرهنگهای دینی و اجتماعی جهان یافت میشود. برخی از مسلمانان نیز تصور کردهاند که قرآن مجید نیز در آیهای از هزارهگرایی سخن گفته است.
در مقالهای تحت عنوان «هزارهگرایی رویکردها و گونهها» در فصلنامه انتظار موعود، نوشته مهراب صادق نیا در تعریف هزاره گرایی آمده است:«هزاره گرایی» به معنی اعتقاد به پایان قریب الوقوع نظام کنونی دنیا و پدیدار شدن حکومتی در غایت خوبی، هماهنگی و عدالت پیشگی در جهان، مهمترین شاخصههای هزاره گرایان، اول، نارضایتی از وضع موجود و سپس اعتقاد به وقوع دورهای از جهان است که عدالت، صلح و رفاه در آن فراگیر میشود.
حجت الاسلام والمسلمین مسعود ادیب سال 1387 در خبرگزاری ایسنا در مورد حضور موجی از خرافه گرایی هشدار داده بود و چنین توضیح داده بود: ما شاهد خرافهگرایی در مورد اعتقاد به منجی در ادیان دیگر هم هستیم،. موجی از خرافه گرایی تحت عنوان هزارهگرایی را در میان مسیحیان و دیگر معتقدان به منجی شاهد هستیم که یک سری از بازتابهای آن در جامعهی ما حضور یافته است.
چند سال پیش نیز رسول جعفریان تاریخ پژوه در یادداشتی با عنوان «هزاره گرایی، خرافات و سیاست» نوشت: «وقتی آشفتگی فکری و ناامنی سیاسی و اقتصادی از یک طرف و فقر از طرف دیگر فراگیر می شود، بساط خرافه گرایی پهن می شود. اینجاست که طالع بینان و فالگیران وارد میدان شده و با استمداد از باورهای هزاره گرایانه و نگاه های مشابه، سفره خویش را پهن می کنند. بابیه یکی از حرکت هایی بود که سفره اش را در ایران جنگ زده و فقر گرفته قاجار پهن کرد، هرچند نتوانست اندوخته ای کسب کند. رستم الحکماء از آن چهره های مشکوک این دوره است که می کوشد باور هزاره گرایی را با مهدویت پیوند بزند و آتشی روشن کند که خود وزیرش باشد و در کنار آن گرم شود، اما امیر کبیر همه این رشته ها را پنبه کرد...»
او در بخش دیگری از یادداشت خود درباره هزاره گرایی نوشته بود: «زمانی که تاریخ ایران به حوالی 1250 و 1260 نزدیک میشد، معنایش این بود که به هزار سال از غیبت نزدیک میشویم. طبعا بسیاری از کسانی که به دنبال فرصت بودند، به راحتی میتوانستند از این مسأله استفاده کنند. غیبت امام مهدی (ع) در سال 260 رخ داده بود. بنابرین اگر کسی میخواست زودتر اقدام کند، میتوانست از چند سال پیش از آن این مسأله را مطرح کند.»
نقش هزارهگرایی در مسمومیت سریالی دانشآموزان دختر
محمدتقی فاضل میبدی، در گفتوگویی درباره مسمومیتهای سریالی دانش آموزان دختر در قم و بروجرد گفت: «عمدی بودن این ماجرا واقعیت دارد. گفته میشود گروهی موسوم به هزارهگرا، مسئول این مسمومیتهای سریالی در مدارس هستند. این گروه و تفکر معتقد است که دختران نباید درس بخوانند یا نهایتا باید تا سوم دبستان درس بخوانند. این جریان یک جریان مذهبی و ضدمدرنیته است.»
محمد تقی فاضل میبدی همچنین گفت: «یک جامعهشناس که نمیتوانم نامش را بگویم در قم پژوهشی در این زمینه انجام داده و در جلسهای این موضوع را برای برخی شرح دادهاست. در این تحقیقاتی که انجام داده به این نتیجه رسیدهاست که هزارهگراها این اقدامات را انجام میدهند. این مسمومیتها اتفاقی نیست. این جریان شبیه طالبان هستند، گرچه طالبان اجازه نمیدهد دختران به دانشگاه بروند اما این گروه میگویند دختر نهایتا تا سوم دبستان باید درس بخواند. من در شگفتم که چرا دولت و نهادهای امنیتی این جریان را دنبال و موضوع برای مردم شفاف نمیکند.»
این روحانی در مورد فضای حاکم بر قم بعد از این مسمومیتها توضیح داد: «در مدارس دخترانه رعب و وحشت حاکم است. جامعهشناسی که پژوهشی در این خصوص انجام داده، معتقد است مرکز ثقل این جریان در قم و اصفهان است.»
هنوز اظهارات فاضل میبدی از سوی منابع رسمی تائید نشده است. اما امروز یکی از مقامات بهداشت و درمان عمدی بودن مسمومیتهای دانش آموزان دختر را تائید کرد.
هزارهگرایی در دیگر ادیان از جمله مسحیت نیز وجود دارد و در ایران نیز در میان زرتشتیان مورد توجه بوده است.
ارسال نظر