مسعود کشمیری عامل ترور رجایی و باهنر | او کشته شد؟ + زندگینامه و تصویر

برخی منابع خبری مدعی شده اند که مسعود کشمیری از اعضای مجاهدین خلق که بسیاری او را عامل ترور شهیدان رجایی و باهنر می شناسند، در حمله روز گذشته به خانه امن اعضای این سازمان در پاریس کشته شده است.

مسعود کشمیری عامل ترور رجایی و باهنر | او کشته شد؟ + زندگینامه و تصویر

برخی منابع خبری مدعی شده اند که مسعود کشمیری از اعضای مجاهدین خلق که بسیاری او را عامل ترور شهیدان رجایی و باهنر می شناسند، در حمله روز گذشته به خانه امن اعضای این سازمان در پاریس کشته شده است.

منابع خبری دیگری نیز از سال‌ها پیش بر کشته‌شدن کشمیری تاکید و ادعای وقوع این حادثه در حمله اخیر را خبرسازی ارزیابی کرده‌اند.صابرین نیوز نیز  نوشت: مسعود کشمیری کشته نشده است.در همین باره تسنیم نوشت:گروهک تروریستی منافقین برای تأثیرگذاری بر روابط ایران و فرانسه و تخریب این رابطه، اقدام به اجرای یک عملیات تروریستی ساختگی علیه خود کردند.

جدیدترین عکس از کشمیری 

مسعود کشمیری

مسعود کشمیری فرزند سعید، زادهٔ ۱۳۲۹ در کرمانشاه، دارای مدرک لیسانس علوم اداری و مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران بود. همسر وی مینو دلنواز نیز از اعضای فعال مجاهدین است. او از سال‌های پیش از وقوع انقلاب جذب سازمان مجاهدین خلق می‌شود. کشمیری پس از پیروزی انقلاب هم مخفیانه عضو منافقین باقی می‌ماند و به سمت جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دست می‌یابد.

زندگینامه کشمیری

مسعود کشمیری

زندگینامه کشمیری

مسعود کشمیری (زاده ۱۳۲۹) از اعضای سازمان مجاهدین خلق و به‌طور هم‌زمان جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بود. از وی به عنوان عامل نفوذی و عامل اصلی انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در ۸ شهریور ۱۳۶۰ نام برده شده‌است.

مسعود کشمیری متولد 1329 در کرمانشاه، دارای مدرک لیسانس علوم اداری و مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران بود. وی از تاریخ 23 / 5 / 51 تا اواخر سال 53 با قرارداد‌های 6 ماهه به‌عنوان کارآموز در وزارت کار و امور اجتماعی شاغل بود. پدر کشمیری در شرکت نفت شاغل بود و خانواده‌اش چندان تقیدی به احکام شرع نداشتند.

او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در شرکت «سایبرنتیک» و شرکت انگلیسی «رایدر هند» کار می‌کرد. با پیروزی انقلاب و بازگشت خارجی‌ها به کشورهایشان شرکت مذکور منحل شد و مسئول شرکت با برجای گذاشتن اموال خود فرار کرد. شرکت سایبرنتیک متعلق به اسماعیل داوودی شمسی بود. «قدسی خرازیان» و «رضیه آیت‌الله‌زاده شیرازی» از اعضای شاخص سازمان مجاهدین خلق معرف کشمیری به داوودی شمسی بودند. از دیگر معرفین او علی‌اکبر تهرانی از متهمان اصلی در پرونده انفجار دفتر نخست‌وزیری در روز هشتم شهریور بود.

مسعود کشمیری

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری نیز در خاطرات خود (مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 247) درباره کشمیری می‌گوید: «[در جلسه روز 8 شهریور]آقای کشمیری دبیر این جلسه بود که وی هم از عوامل نفوذی بود مع‌الاسف حتی شهید رجایی هم به ایشان اعتماد پیداکرده بود.» هرچند کشمیری بالاترین نفوذی سازمان منافقین در جریان انفجار دفتر نخست‌وزیری بود، اما نمی‌توان وی را حلقه آخر نفوذ در دفتر نخست‌وزیری دانست و او تنها یک حلقه از عملیات نفوذ در دستگاه‌های امنیتی بود.

پیشرفت از ارتش به سپاه و رفتن به نخست‌وزیری

بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، «مسعود کشمیری» به‌عنوان مسئول کمیته اداره دوم [اطلاعات]نیروی هوایی ارتش، «سعید حجاریان» به‌عنوان مسئول کمیته اداره دوم نیروی دریایی ارتش، «حبیب‌الله داداشی» مسئول کمیته نیروی زمینی ارتش و «محمدکاظم پیرو رضوی» معروف به محمد رضوی مسئول کمیته اداره دوم ستاد مشترک ارتش می‌شوند.

مسعود کشمیری

اداره دوم ارتش (رکن دوم ستاد ارتش) سازمان اطلاعات ارتش شاهنشاهی بود و به دلیل پیوندهایش با سازمان‌های اطلاعاتی ارتش‌های متحد حکومت پهلوی، به‌ویژه برای ارتش‌های آمریکا، بریتانیا، ترکیه و سایر اعضای پیمان ناتو و نیز ارتش اسرائیل، اهمیت فراوان داشت. این نهاد اطلاعاتی، بسیار با اهمیت و دارای شبکه‌های مخفی مرتبط با سازمان‌های همتای غربی و نیز تجهیزات فنی و اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده بسیار مهم بود.

عملکرد کشمیری در رکن دوم ارتش، برای وی اعتبار ویژه‌ای به همراه آورده بود به صورتی که «خسرو تهرانی» مسئول اطلاعات نخست‌وزیری که کشمیری در زمان انفجار دفتر نخست‌وزیری جانشین او بوده، در این خصوص می‌گوید: «هنگامی‌که قرار شد کشمیری را جهت دبیرخانه شورای امنیت به نخست‌وزیری بیاوریم، بحثی بین من و محسن رضایی درگرفت که وی را با خود ببریم چرا که در آن زمان نیروی کارآمد و مؤمن کم بود.»

تقریباً در نیمه‌ی دوم سال 1359، مسعود کشمیری در ستاد مرکزی اطلاعات سپاه حضور پیدا می‌کرد و مورد اعتماد شدید فرمانده واحد اطلاعات سپاه پاسداران قرار داشت؛ به‌گونه‌ای که به دستور محسن رضایی، مسعود کشمیری دسترسی گسترده‌ای به اطلاعات داشت.

«کشمیری» فروردین 1360 وارد نخست‌وزیری می‌شود، خرداد 1360 به شورای امنیت کشور می‌رود و قائم‌مقام و عملاً دبیر شورا می‌شود. سه ماه بعد نیز، انفجار نخست‌وزیری رخ می‌دهد.

مسعود کشمیری

فرار از کشور و مرگ

مهدی اصفهانیان با نام سازمانی سعید شاهسوندی از اعضای گروهک موسوم به مجاهدین خلق در مصاحبه‌ای پیرامون فرار «مسعود کشمیری» گفته است: «کشمیری را مدت کوتاهی در ترکیه، در یک خانه سازمانی که من آنجا بودم و همسرم نیز بود، در حوالی خیابان فاتح استانبول ترکیه، وی و همسرش مدتی آنجا بودند.»

اول دی‎‌ماه 1392 خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل ازیک مقام اگاه خبرداد: «مسعود کشمیری عامل انفجار نخست وزیری و محمدرضا کلاهی صمدی عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی در آلمان رویت شده‌اند... وی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت: نامبردگان که از اعضا و هواداران فعال گروهک تروریستی منافقین و خط نفوذ فرقه رجوی در نهاد‌های حیاتی، حساس و مهم جمهوری اسلامی بودند، هنگام خوردن غذا در رستورانی در شهر کلن و هنگام رانندگی در شهر هامبورگ آلمان مشاهده شده‌اند».

در سال 96 نیز دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) خبر داد محمدرضا کلاهی و مسعود کشمیری، از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و عوامل اصلی انفجارهای 7 تیر و 8 شهریور 1360 کشته شدند.

مسعود کشمیری فرزند سعید، زادهٔ ۱۳۲۹ در کرمانشاه، دارای مدرک لیسانس علوم اداری و مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران بود. همسر وی مینو دلنواز نیز از اعضای فعال مجاهدین است.

مشاغل و مسئولیت‌ها

کارآموز در وزارت کار و امور اجتماعی (از تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۵۱ تا اواخر سال ۵۳ با قرارداد‌های ۶ ماهه)

شاغل در شرکت سایبرناتیک

شاغل در شرکت انگلیسی رایدر هند

عضویت در کمیته مستقر در اداره دوم ارتش

عضویت در ضد اطلاعات مرکزی نیروی هوایی و مرکز مستشاری آمریکایی‌ها با عنوان نماینده نخست وزیر دولت موقت و زیر نظر کمیته اداره دوم ارتش

عضویت در طرح و برنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

عضویت مؤثر در ستاد خنثی سازی کودتای نوژه به نمایندگی از کمیته اداره دوم ارتش

عضو دفتر نخست وزیری در سیستان و بلوچستان

عضویت در معاونت سیاسی اجتماعی وزیر مشاور در امور اجرایی

عضویت در دفتر اطلاعات و تحقیقات نخست وزیری

فعالیت در دبیرخانه شورای امنیت

جانشین دبیر شورای امنیت

فعالیت در سازمان مجاهدین

او قبل از انقلاب توسط پسر دایی خود،  ابوالفضل دلنواز؛ که برادر همسرش نیز بود و در درگیری مسلحانه کشته شد، جذب سازمان مجاهدین شد. ابتدا در بحث‌های خانوادگی از آن‌ها حمایت می‌کرد، لیکن به مرور زمان چهره‌ای حزب‌اللهی و حامی جمهوری اسلامی به خود گرفت و کمی پیچیده‌تر عمل کرد.

او به همراه علی اکبر تهرانی تحت مسئولیت محمود طریق الاسلام در این سازمان حضور داشت. وی پس از انقلاب نیز همچنان عضو سازمان مجاهدین بوده و اسامی مستعاری همچون حنیف و مجیب داشته‌است. منزل او در مهرشهر کرج و آریاشهر از بزرگترین انبار‌های سلاح و مهمات سازمان بوده‌است و افراد سطح بالایی از سازمان در این منازل به تشکیل جلسه می‌پرداخته‌اند. همسر وی مینو دلنواز نیز از اعضای فعال مجاهدین بوده‌است و اکنون نیز به همراه وی متواری است.

حوادث منتسب به وی

مداخله و جلوگیری از به جریان افتادن و محاکمه عاملان کشتار هفدهم شهریور ۱۳۵۷

فراری دادن رهبر عملیات کودتای نوژه سرهنگ احسان بنی عامری

عامل اصلی انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در هشتم شهریور

تلاش برای منفجر کردن بمب در منزل امام خمینی (ره) در جماران

انفجار در دفتر نخست‌وزیری

به گفتهٔ منابع جمهوری اسلامی در آغاز چنین تصور شد که مسعود کشمیری که آن زمان جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی بود نیز در این انفجار کشته شده و قطعاتی از اجساد دیگران به عنوان بازمانده جسد وی دفن شد، ولی پس از مدتی معلوم شد که وی از مرتبطان با سازمان مجاهدین و عامل اصلی انفجار بوده و به خارج از ایران گریخته‌است.

شایعه بازداشت

روز شنبه بیست و پنج اردیبهشت ۱۳۹۵ پلیس ایران اعلام کرد که عامل بمب‌گذاری دفتری نخست وزیری در سال شصت بازداشت شده‌است. سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در دهمین نشست خبری از دستگیری یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در کشور آلبانی که در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی دست داشته‌است خبر داد. با این خبر پلیس، گمانه زنی‌ها مبنی بر دستگیری مسعود کشمیری قوت یافت، اما پس از یک روز خبر دستگیری مسعود کشمیری تکذیب شد.

برخلاف گمانه‌زنی‌ها و شایعات مطرح شده، عامل دستگیر شده مرتبط با انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی بوده و یک زن است. سردار منتظرالمهدی در تشریح جزئیات دستگیری یکی از عوامل انفجار ساختمان حزب جمهوری که اخیراً در کشور آلبانی دستگیر شده‌است اظهار داشت: این خانم به استناد اعلان قرمز (red wanted) صادر شده از سوی اینترپل، دستگیر شد. سخنگوی ناجا افزود: اعلان قرمز اینترپل به مثابه حکم جلب سیار بین‌المللی است که پس از صدور این اعلان، این عضو گروهک تروریستی منافقین که در انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در سال ۶۰ دست داشته‌است، در کشور آلبانی دستگیر شد. در اخبار تکمیلی نام فرد بازداشت شده فهیمه اروانی اعلام شد که توسط دولت آلبانی بازداشت سپس آزاد شده‌است.

شایعات جدید از بازداشت مینو دلنواز حکایت دارد. او همسر کشمیری و خواهر ابوالفضل دلنواز عضو سابق گروه مجاهدین و داوطلب نمایندگی اولین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه اسلام‌آباد غرب است.

فیلم سینمایی ماجرای نیمروز

فیلم سینمایی ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان، که به حوادث سال ۱۳۶۰ می‌پردازد و طی آن شخصیت مسعود کشمیری نیز به تصویر کشیده شده‌است.  مهدی پاکدل بازیگر نقش کشمیری در این فیلم است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91684

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر