جنجال جدیدی که مسیح علی‌نژاد به‌پا کرد

کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به رای دادگاهی در آمریکا مبنی بر پرداخت بخشی از دارایی های ایران به مسیح علی نژاد گفت: راهزنی آمریکا در قبال دارایی های دیگر کشورها را به هیچ عنوان نمی پذیریم. این اقدام کاملا غیرقانونی و نامشروع است.

جنجال جدیدی که مسیح علی‌نژاد به‌پا کرد

مسیح علی‌نژاد بابت شکایت از جمهوری اسلامی ایران، غرامت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلاری دریافت می‌کند. انتشار خبری مبنی بر رای دادگاه فدرال آمریکا به پرداخت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار از اموال بلوکه‌شده ایران در آمریکا، خبرساز شده است. بر اساس این رای، ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار از اموال بلوکه‌شده ایران در آمریکا به عنوان غرامت به مسیح علی‌نژاد در پرونده شکایت او از جمهوری اسلامی پرداخت خواهد شد؛ این خبر سروصدای زیادی به‌پا کرده است.

مسیح علی‌نژاد پس از متهم شدن به سوء‌استفاده از اموال ملت ایران مدعی شد از دریافت این غرامت انصراف می‌دهد. اما ماجرای این شکایت چیست؟

ماجرای شکایت مسیح علی‌نژاد از جمهوری اسلامی ایران چیست؟

روز یکشنبه «۱۸ تیرماه ۱۴۰۲» در خبرها اعلام شد یک دادگاه فدرال در آمریکا در پرونده ی شکایت مسیح علینژاد از جمهوری اسلامی به نفع این خبرنگار جنجالی ساکن آمریکا رأی داده و مبلغ غرامت تعیین شده ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار، چیزی معادل ۱۷۰ میلیارد تومان است که از پول بلوکه شده ی ایران در آمریکا به علینژاد پرداخت خواهد شد.

مسیح علی‌نژاد در این شکایت مدعی شده بود برادرش، علیرضا علی‌نژاد، نویسنده و ویراستار ساکن ایران، به دلیل فعالیت های خواهرش علیه حکومت جمهوری اسلامی بازداشت شده و برادرش خود مرتکب جرمی نشده بود.

علیرضا علی‌نژاد اوایل مهر ماه سال ۹۸ بازداشت و در سال ۹۹ به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

علیرضا علینژاد

خبرگزاری تسنیم در سال ۹۹ پس از صادر شدن حکم علیرضا علینژاد درباره ی اتهامات وی نوشته بود:

اخیرا، علیرضا برادر مسیح علینژاد که با مشورت‌های خود، خواهرش را در پیشبرد اهداف مجرمانه شبکه اش هدایت فکری میکرده، در دادگاه بدوی محکوم شده است.

این فرد از ابتدای خروج مسیح علینژاد از کشور تا زمان دستگیری، با وی در ارتباط بوده و نسبت به انتقال برخی اخبار داخل ایران و ایجاد شبکه ارتباطی داخلی ضد انقلاب مبادرت می ورزیده و از مهمترین عوامل پنهان شبکه ارتباطی اپوزوسیون خارج از کشور بوده است.

از مهم ترین موضوعاتی که فرد مورد اشاره به مسیح علینژاد مشورت داده است، می‌توان به ایجاد و چگونگی اداره کمپین های مروج مباحث ضد دینی اشاره کرد که این همکاری و نقش محوری تا زمان دستگیری وی ادامه داشته است.

نامبرده، ضمن تدوین مباحث تئوریک، برای شبکه مسیح علینژاد، شخصا اقدام به نگارش و ویرایش کتابی کرده که با حمایت موسسات جاسوسی غربی به نام مسیح علینژاد چاپ و منتشر شده است.

وی همچنین، کتابی ضد ایرانی را نگارش و ویراستاری کرده است که از مهم ترین ویژگی‌های محتوایی آن می‌توان به فعالیت علیه نظام، نشر اکاذیب و وارونه نمایی مسائل اشاره کرد.

از دیگر موارد مطرح شده در پرونده این فرد ارتباط با عناصر محکوم، جواسیس و متهمین امنیتی متواری به خارج از کشور است که این موارد مستند در پرونده موجود است.

علیرضا علی‌نژاد در نهایت در سال ۱۴۰۰ به صورت مشروط از زندان آزاد شد.

واکنش‌ها به غرامت سنگین شکایت مسیح علی‌نژاد

خبر اختصاص ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار از پول های بلوکه شده ی ایران در آمریکا به غرامت شکایت مسیح علینژاد واکنش های زیادی را به دنبال داشت و حتی با انتقاد برخی چهره های اپوزیسیون مواجه شد و آن ها علینژاد را به بالا کشیدن اموال ملت ایران متهم کردند.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به شکایت مسیح علی‌نژاد

سخنگوی وزارت خارجه به رای دادگاهی در آمریکا مبنی بر پرداخت بخشی از دارایی ایران به مسیح علی‌نژاد واکنش نشان داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به رای دادگاهی در آمریکا مبنی بر پرداخت بخشی از دارایی های ایران به مسیح علی نژاد گفت: راهزنی آمریکا در قبال دارایی های دیگر کشورها را به هیچ عنوان نمی پذیریم.

این اقدام کاملا غیرقانونی و نامشروع است.

علینژاد  با انتشار متنی در توییتر خود مدعی شد به دادگاه اعلام خواهد کرد که این غرامت را دریافت نمی کند. او همچنین ادعا کرد از ابتدا هدف او از این شکایت نه دریافت غرامت، بلکه جلب توجه ها به اقدامات جمهوری اسلامی بوده است.

طعنه المیرا شریفی مقدم به مسیح علینژاد روی آنتن صداوسیما

 المیرا شریفی مقدم به مسیح علینژاد بابت شکایت از ایران و دریافت غرامت چند میلیون دلاری طعنه زد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 96694

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر