مجسمهای بهخاطر معلوم بودن ساق پایش جمع شد!
در پی اعتراض به یک مجسمه زن در گرگان، که با عنوان «پوشش نامتناسب با فرهنگ دارالمومنین» به دلیل بلند نبودن شلوار و مشخص بودن ساق پایش صورت گرفت، مقامهای استانداری گلستان اعلام کردند با دستور دادستانی گرگان این مجسمه جمع شده است.
در پی اعتراض به یک مجسمه زن در گرگان، که با عنوان «پوشش نامتناسب با فرهنگ دارالمومنین» به دلیل بلند نبودن شلوار و مشخص بودن ساق پایش صورت گرفت، مقامهای استانداری گلستان اعلام کردند با دستور دادستانی گرگان این مجسمه جمع شده است.
بعد از سروصداهای زیاد درباره توسعه گردشگری در جزیره آشوراده که سبب اعتراض فعالان محیط زیستی شد حالا یکبار دیگر نام استان گلستان بر سر زبانها افتاده است، اما این بار خبری از مسائل محیطی نیست بلکه پای یک مجسمه در میان است.
طی روزهای گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر حذف یک مجسمه در شهر گرگان دست به دست شد، این المان شهری که «تنها با هم» نام دارد خانوادهای را نشان میدهد که علیرغم کنار هم نشستن بر روی نیمکت توجهشان بهجای یکدیگر به تلفنهای همراه خود جلب شده است تا به قول عضو شورای شهر گرگان «جایگاه فضای مجازی در زندگی روزمره را به چالش بکشد.» با این وجود بهنظر میرسد نوع حجابی که برای مجسمه زن انتخاب شده مورد توجه و انتقاد گروهی از شهروندان گرگانی قرار گرفت و آنها تلاش کردند با انتشار تصاویری از این المان شهری توجه شهرداری و شورای شهر گرگان را به آن جلب کنند، این شهروندان معتقد این مجسمه ترویج بدحجابی است.
با افزایش انتقادها سید روح الله حسینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری گلستان در حساب توئیتری خود نوشت: «الحمدالله با ورود دادستانی انقلابی مرکز استان، مطالبه به حق شما قلع و قمع گردید.» توئیتی که از برداشته شدن مجسمه خبر داد.
صفرعلی پایین محلی رییس شورای شهر گرگان دراینباره به ایرنا گفت: «در احترام به نظر شهروندان و رسانههای گرگان، این اثر که به زبانی استعاره، نشاندهنده انسانی مسخ شده در قابی کوچکتر به نام رسانه است اصلاح خواهد شد. لذا پس از افزایش گلایه رسانهها و شهروندان در مورد نحوه طراحی المان مفهومی «تنها با هم»، این مجسمه برای انجام برخی اصلاحات جمعآوری و به زودی با اعمال تغییرات باز دیگر نصب خواهد شد.»
وی گفت: «این اثر نشان میدهد که روابط خانوادگی، نوع پوشش و حضور در اجتماع تحت تاثیر رسانه به سمت و سوی خلاف اخلاقیات جامعه گرایش پیدا میکند. در تمامی ادوار، آثار هنری فارغ از مباحث زیبایی شناسانه، نگاهی انتقادی و گفتمانی داشته اند و به این معنا، اثری که در بستر فرهنگ یک جامعه شکل میگیرد بهجز ساختار فرمی بصری باید رویکردی مفهومانگارانه و آشنا زداگونه داشته باشند. این اثر جایگاه فضای مجازی در زندگی روزمره را به چالش کشیده و انتخاب شخصیتها از قشر جوان جامعه بوده که در معرض بیشترین هجوم تاثیرات مخرب فضای مجازی قرار دارند. همچنین عید نوروز که نمادی از همبستگی و در کنار هم بودن است در این اثر به خاطر رسانه و فضایی مجازی تنها شدن آدمها را نشان میدهد.»
ارسال نظر