سرنوشت ثریا اسفندیاری همسر دوم محمدرضا پهلوی چه شد؟ +عکس

با مرگ او و تحریکات تاج­‌الملوک و دسیسه‌چینی‌های اشرف‌ در دربار خاله‌زنکی، مسئله ولایتعهدی ‌جدی‌ شد

سرنوشت ثریا اسفندیاری همسر دوم محمدرضا پهلوی چه شد؟ +عکس

هفت صبح نوشت:در روز شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۳۷ ‌‌محمدرضا پهلوی‌ پس از هفت سال زندگی مشترک، اسناد طلاق ثریا اسفندیاری بختیاری همسر دوم خود را امضا کرد. هرچند دلیل این طلاق نازایی ثریا و نگرانی رجال حکومتی از آینده سلطنت اعلام شد اما برخی شایعات از نارضایتی نزدیکان شاه از جمله اشرف پهلوی از ازدواج او با ثریا و نقش پررنگ آنان در وقوع این ماجرا حکایت داشت.

ثریا اسفندیاری

 با این حال اشرف پهلوی با رد این شایعات بار‌ها در مصاحبه‌های گوناگون اعلام کرد که «باتوجه به عشق شاه به ثریا اگر او می‌توانست فرزندی به دنیا بیاورد، جدایی این دو غیرممکن بود.»موضوع لزوم جدایی شاه از ثریا از ماه‌ها قبل مطرح بود اما این طلاق بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان و تردید شاه در اتخاذ این تصمیم که در علاقه بسیار زیاد میان او و ملکه سابق ریشه داشت، در میانه فروردین 1337 عملی شد و ثریا که از دو ماه قبل به تنهایی در آلمان به سر می‌برد، دیگر به کشور بازنگشت.

ثریا اسفندیاری پس از جدایی از شاه به علاقه همیشگی خود یعنی سینما پرداخت و حتی در فیلمی ایتالیایی نیز به عنوان بازیگر حضور یافت.او چندی بعد با کارگردانی ایتالیایی به‌نام فرانکو ازدواج کرد؛ ازدواجی که با مرگ زودهنگام همسرش در سانحه‌ای هوایی ناکام ماند. او پس از این تجربه، تا پایان عمر تنها ماند و سرانجام در چهارم آبان ۱۳۸۰ در پاریس درگذشت.

ثریا اسفندیاری بختیاری، دومین همسر محمدرضا پهلوی، ‌ اول تیر 1311 در بیمارستان میسیونرهای انگلیسی در اصفهان متولد شد. پدرش خلیل فرزند اسفندیار سردار اسعد بختیاری و مادرش زنی آلمانی به نام ‌اوا کارل‌ بود.

نشان دادن عکس‌­های ثریا توسط عمه‌اش فروغ­ ظفر به شمس پهلوی سرنوشت ثریا را دگرگون کرد. ثریا به تهران دعوت شد و در 23 بهمن 1329 به عقد محمد‌رضا پهلوی درآمد و ملکه ایران شد. 

در سال  1333‌علیرضا برادر تنی محمد‌رضا بر اثر یک سانحه هوایی مشکوک کشته شد.  با مرگ او و تحریکات تاج­‌الملوک و دسیسه‌چینی‌های اشرف‌ در دربار خاله‌زنکی محمدرضا پهلوی که ساخته بود، مسئله ولایتعهدی ‌جدی‌ شد، چرا که ثریا تا آن زمان نتوانسته بود فرزندی به دنیا آورد. از آن پس درمان ثریا توسط پزشکان متخصص خارجی آغاز و در سفرهای متعدد به اروپا و آمریکا پی­گیری شد، اما ثمری نبخشید.

چندی بعد شاه گرفتن زن دیگری را تنها جهت بچه‌دار شدن مطرح کرد، ولی ثریا ‌تصمیم خود را در خصوص جدایی اعلام کرد. ثریا در بهمن 1336 ‌به سوئیس رفت و در 23 اسفند همان سال خبر طلاق آن دو منتشر شد. گفته می‌شد محمدرضا پهلوی ارثیه­‌ای 40 میلیون دلاری به اضافه ماهانه 300 هزار فرانک برای ثریا باقی گذاشت. 

ثریا‌ سرانجام در ‌آبان1380 در آپارتمان ‌خود در پاریس بر اثر سکته مغزی جان سپرد و در گورستان مونیخ در مقبره خانوادگی خاندان اسفندیاری به خاک سپرده شد.

ثریا اسفندیاری در جمع خانواده

ثریا اسفندیاری

ثریا اسفندیاری در جوانی

ثریا اسفندیاری

ازدواج ثریا اسفندیاری با محمدرضا پهلوی

ثریا اسفندیاری

ثریا اسفندیاری ‌ در سفر به هند و بازدید از دانشکده پرستاری در دهلی نو

ثریا اسفندیاری در سفر به هند

ثریا اسفندیاری در حال گفتگو با شعبان جعفری (بی مخ) پس از رویداد 28 مرداد32

ثریا اسفندیاری

ثریا اسفندیاری در پشت صحنه یکی از فیلم‌های سینمایی مصری پس از جدایی از محمدرضا پهلوی

ثریا اسفندیاری در پشت صحنه یکی از فیلمهایسینمایی

ثریا اسفندیاری بختیاری در پشت صحنه یکی از فیلمهای سینمایی مصری پس از جدایی از محمدرضا پهلوی

ثریا اسفندیاری

ثریا در ایتالیا - سال 1342

ثریا اسفندیاری ایتالیا

ثریا اسفندیاری در آخرین روزهای زندگی

ثریا اسفندیاری اواخر عمر

مقبره خانوادگی ثریا اسفندیاری

ثریا اسفندیاری مقبره خانوادگی

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 155355

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر