پمپ باد ایستاده بهتر است یا خوابیده؟ بررسی 4 تفاوت + 2 شباهت

انتخاب پمپ باد مناسب می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص با وجود تنوع مدل ها و برندهای موجود در بازار. در میان فاکتورهای مختلفی که باید در نظر گرفته شود، نوع پمپ باد، ایستاده یا خوابیده، یکی از مهم ترین آنهاست. هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد که باید متناسب با نیازها و شرایط شما سنجیده شود.

پمپ باد ایستاده بهتر است یا خوابیده؟ بررسی 4 تفاوت + 2 شباهت

انتخاب پمپ باد مناسب می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص با وجود تنوع مدل ها و برندهای موجود در بازار. در میان فاکتورهای مختلفی که باید در نظر گرفته شود، نوع پمپ باد، ایستاده یا خوابیده، یکی از مهم ترین آنهاست. هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد که باید متناسب با نیازها و شرایط شما سنجیده شود.

در این مقاله به بررسی تفاوت های پمپ باد ایستاده و خوابیده مانند فضای اشغال شده، ظرفیت، سهولت حمل و نقل، قیمت، و کارایی هر دو نوع پمپ باد خواهیم پرداخت تا بتوانید با دیدی بازتر و اطلاعات کامل تر، انتخابی درست داشته باشید.

 

پمپ باد ایستاده بهتر است یا خوابیده

همانوطور که در کمپرسور سازان آمده است:

کمپرسور باد در دو مدل ایستاده و خوابیده تولید می شوند که به لحاظ کیفیت و قطعات استفاده شده در ساخت آنها دقیقا مشابه هستند و از نظر قیمتی نیز تفاوتی دارند.بسته به فضای کاری می توانید هر کدام از این دو مدل را سفارش دهید. عموما مدل های ایستاده برای فضاهای کوچک مناسب هستند.

اما این موضوع را باید مد نظر قرار بدهیم که کمپرسور های باد خوابیده به لحاظ ایستایی بهتر هستند پس اگر می خواهید کمپرسور را در فضای پر رفت و آمد قرار دهید پیشنهاد می کنم از مدل خوابیده استفاده نمایید.

تفاوت های پمپ باد ایستاده و خوابیده

پمپ باد، که با نام کمپرسور هوا نیز شناخته می شود، دستگاهی است که هوا را با فشار بالا فشرده می کند و برای مصارف مختلفی از جمله باد کردن لاستیک، ابزارهای بادی، و رنگ پاشی استفاده می شود. انتخاب بین پمپ باد ایستاده و خوابیده به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. پمپ بادها در دو نوع اصلی ایستاده و خوابیده عرضه می شوند که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به مقایسه این دو مدل می پردازیم.

فضای اشغال شده

  • پمپ باد ایستاده: به طور کلی، پمپ بادهای ایستاده فضای کمتری اشغال می کنند. چرا که طراحی عمودی آنها، به خصوص برای فضاهای محدود، کارآمدتر است.
  • پمپ باد خوابیده: این نوع پمپ ها به دلیل اشغال فضای افقی بیشتر، برای محیط های باز و یا کارگاه های بزرگ مناسب تر هستند.

سهولت حمل و نقل

  • پمپ باد ایستاده: به دلیل عدم وجود چرخ، جابجایی پمپ بادهای ایستاده دشوارتر است.
  • پمپ باد خوابیده: اکثر پمپ بادهای خوابیده دارای چرخ هستند که حمل و نقل آنها را آسان تر می کند.

قیمت

همانطور که در کمپرسور صفوی آمده است:

قیمت کمپرسور باد با توجه به نوع برند و ظرفیتش متفاوت است. عوامل اصلی تعیین‌کننده قیمت کمپرسور کیفیت هواساز، مخزن، الکتروموتور، مونتاژ کمپرسور و قطعات یدکی هستند. معمولا کمپرسورهای ایتالیایی قیمت بالاتری نسبت به کمپرسورهای چینی دارند.

  • پمپ باد ایستاده: به طور کلی، پمپ بادهای ایستاده به دلیل پیچیدگی بیشتر ساخت، قیمت بالاتری نسبت به نوع خوابیده دارند.
  • پمپ باد خوابیده: این نوع پمپ ها به دلیل طراحی ساده تر، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر هستند.

کمپرسور باد

کارایی

  • پمپ باد ایستاده: به دلیل فاصله بیشتر مخزن از زمین، پمپ بادهای ایستاده هوای خنک تر و خشک تری را ارائه می دهند که برای ابزارهای بادی مانند پیستوله های رنگرزی که به هوای خشک نیاز دارند، مناسب تر هستند.
  • پمپ باد خوابیده: این نوع پمپ ها ممکن است به دلیل نزدیکی مخزن به زمین، هوای خروجی مرطوب تری داشته باشند.

تفاوت کمپرسور ایستاده و خوابیده

کدام نوع پمپ باد برای هوای خشک تر مناسب تر است؟

اگر خشک بودن باد خروجی برای شما مهم است، باید از کمپرسور عمودی یا ایستاده استفاده کنید. در نوع ایستاده فاصله بیشتری تا کف مخزن وجود دارد و این امر سبب می‌گردد تا رطوبت کمتری از مخزن خارج شود.

شباهت‌های پمپ باد ایستاده و خوابیده

عملکرد

هر دو نوع پمپ باد اعم از کمپرسور اسکرو و پیستونی از یک موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن واحد هواساز برای فشرده سازی هوا استفاده می‌کنند. موتور الکتریکی در هر دو نوع پمپ باد، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.

هوای ورودی به پمپ، توسط پیستون یا دوار به داخل محفظه کوچکتری فشرده می‌شود. هوای فشرده شده در مخزن ذخیره می‌شود تا بعداً برای استفاده از آن استفاده شود. شیر تخلیه برای تخلیه هوای فشرده شده از مخزن استفاده می‌شود.

کاربردها

هوا نیز مانند گاز، برق و آب یک منبع انرژی است. یکی از تجهیزات پنوماتیکی کمپرسور باد است. کمپرسور هوای فشرده لازم برای صنایع را تامین می‌کند و عموما در صنایع چوب و مبلمان، صنایع معدن، صنایع خودرو و صنایع پزشکی به کار بسته می‌روند

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 139627

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر