عهدی که قالیباف شکست

​قالیباف که چند روز قبل به فراکسیون مستقلین مجلس برای حمایت از ریاست خود قول عدم ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری داده بود به قول خود وفا نکرد.

عهدی که قالیباف شکست

قالیباف که در انتخابات ریاست مجلس به فراکسیون مستقلین قول داده بود اگر با حمایت این فراکسیون به ریاست مجلس برسد برای ریاست جمهوری کاندید نخواهد شد! 

روزنامه سازندگی در روز ۹ خرداد به نقل از غلامرضا نوری‌قزلجه عضو فراکسیون مستقل‌ها خبر داد که قالیباف عهد کرده اگر رئیس مجلس شود کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شود.

در این گزارش آمده بود:

غلامرضا نوری قزلجه عضو فراکسیون مستقل‌ها گفت: دلیل رای بالای قالیباف برای ریاست پارلمان، نظر مثبت فراکسیون مستقلین بود زیرا قالیباف به آنها گفت که در مجلس خواهد ماند.

سرانجام تکلیف مجلس دوازدهم هم روشن شد و صندلی ریاست به محمدباقر قالیباف با ۱۹۸ رای «آری» رسید. قالیباف راه سختی را برای کسب دوباره این صندلی پیمود. از تخریب چندساله پایداری‌ها گرفته تا رقابت و لابی‌های سنگین رقبایی چون مجتبی ذوالنوری از جبهه پایداری و منوچهر متکی. به هر حال در نهایت روز گذشته صحن علنی چهار سال ریاست او را دوباره تضمین کرد و در نهایت ذوالنوری هم ۶۰ رای و متکی ۵ رای کسب کردند. نکته جالب توجه این است که بین نمایندگان ۲۴ رای باطله هم وجود داشت و گویا آرای باطله چه در مجلس و چه در ریاست‌جمهوری جزء لاینفک انتخابات‌ها شده است. نواب رئیس مجلس دوازدهم هم علی نیکزاد و حمیدرضا حاجی‌بابایی شدند.

سوالی که پیش می‌آید این است حال که محمدباقر قالیباف رئیس شده است، باز هم برای کاندیداتوری ریاست قوه مجریه به میدان خواهد آمد یا خیر؟ این سوال را علیرضا نوری‌قزلجه، عضو فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم به سازندگی پاسخ داد و یک بار برای همیشه شائبه حضور قالیباف برای نامزدی چهاردهمین ریاست‌جمهوری پایان پذیرفت.

این نماینده مجلس که با ۱۳۰ رای به ‌عنوان ناظر هیات‌رئیسه برگزیده شد، می‌گوید دلیل اصلی اینکه فراکسیون مستقلین به ریاست قالیباف رای داد این بود که قالیباف رسماً اعلام کرد در پارلمان می‌ماند و هرگز کاندیدای ریاست‌جمهوری نخواهد شد. فراکسیون مستقلین درحال حاضر قدرتمندترین فراکسیون مجلس دوازدهم محسوب می‌شود و تمایل اعضای او به ریاست قالیباف، او را وارد پنجمین سال ریاستش کرد. جریان‌های اصولگرایی مانند پایداری، مصاف و امنا هنوز اما به جمع‌بندی و اتحاد نرسیدند و با این اوصاف امکان اینکه از درون این طیف‌ها دو فراکسیون خارج شود بسیار است.

سه ضلع شبیه به هم در مجلس

نوری‌قزلجه درخصوص آخرین آرایشات سیاسی مجلس گفت: به نظر می‌آید آرایش سیاسی هیات‌رئیسه مجلس که می‌توان آن را جزو اولین برون‌دادهای مجلس دوازدهم دانست تقریباً نزدیک به همان تنوع سیاسی است که این مجلس را تشکیل داده است. آرایشی که خودش را تا حدودی در ترکیب هیات‌رئیسه و ریاست مجلس نیز نشان می‌دهد.

وی افزود: اکنون در هیات‌رئیسه، دو نیرو از فراکسیون مستقلین هستند و فراکسیون‌هایی که می‌خواهند تحت عنوان یک فراکسیون شکل بگیرد هنوز ترکیب آنها صددرصد مشخص نشده است. البته در درون آن دو فراکسیون بالقوه وجود دارد که نفرات آنها هم توانسته‌اند به ‌نوعی در هیات‌رئیسه حضور پیدا کنند. شاید عددها خیلی متناسب نباشد اما حضور آنها تقریباً متناسب با همان علاقه سیاسی است که الان در فصل دوازدهم وجود دارد.

این نماینده مجلس دوازدهم اظهار کرد: فراکسیونی که تحت عنوان فراکسیون انقلاب اسلامی قرار است شکل بگیرد، در درونش عملا خبری از اتحاد نیست زیرا متشکل از طیف مخالفان قالیباف و موافقان قالیباف است. البته آنها کمی بیشتر متمایل به جریان قالیباف هستند. اگر بخواهیم درصد حساب کنیم، می‌توان گفت که ۳۵ به ۶۵ درصد بیشتر از قالیبافی‌ها هستند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که فراکسیون انقلاب اسلامی به دلیل وجود تشتت آرا دو فراکسیون کمی کوچک‌تر از مستقلین و کمی بزرگ‌تر تقسیم شود.

او با تاکید بر اینکه در کل باید گفت که اثر رای فراکسیون در تعیین نفرات هیات‌رئیسه و رئیس مجلس مشهود بود، می‌گوید: اگر فراکسیون انقلاب اسلامی بتواند به صورت یکجا شکل بگیرد، فراکسیون مستقلین جزو حداقل محسوب می‌شود اما اگر این اتفاق نیفتد و فراکسیون‌هایی در داخل فراکسیون انقلاب اسلامی شکل بگیرد، آنها جزو حداقل هستند زیرا به طور کلی فراکسیون حداقل شامل فراکسیونی می‌شود که زیر ۵۰ نفر باشد. یعنی مجلس از یک سه ضلع شبیه به هم شکل می‌گیرد. وزن جبهه پایداری، مصاف و امنا درحال حاضر در مجلس دوازدهم کمتر از مستقلین است که چون هنوز نامی برای فراکسیون‌هایشان در نظر نگرفته‌اند ما از آنها تحت عنوان طیف مخالفان قالیباف نام می‌بریم. بنابراین اگر فراکسیونی هم تشکیل دهند احتمالاً کوچک‌ترین فراکسیون مجلس دوازدهم خواهند شد.

قالیباف برای اداره مجلس مصمم است

در ادامه این مصاحبه، نوری‌قزلجه با بیان اینکه در مجلس دوازدهم سه فراکسیون سیاسی خواهیم داشت، گفت که شاید فراکسیون مستقلین در مجلس اکثریت مطلق را نداشته باشند اما از نظر طیف فکری که بخشی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را هم شامل می‌شود، وقتی به عقبه اجتماعی نگاهی می‌اندازیم، این تفکر طیف بیشتری از جامعه را در بر می‌گیرد.

به گفته این عضو فراکسیون مستقل مجلس، دلیل رای بالای قالیباف برای ریاست پارلمان، نظر مثبت فراکسیون مستقلین بود زیرا قالیباف به آنها گفت که در مجلس خواهد ماند.

او ادامه داد: هیات مذاکره هیات مستقلین که مذاکرات مربوط به انتخابات هیات‌رئیسه را انجام می‌داد در دیداری که با آقای قالیباف داشتند، قالیباف رسماً اعلام کرده بود که بنای رفتن به ریاست‌جمهوری ندارد و محکم پای مجلس می‌ایستد و مجلس را مدیریت خواهد کرد لذا گرایش بیشتری به سمت آقای قالیباف پیدا شد که بالاخره ایشان برای امور مجلس مصمم هستند و به دنبال صرفاً پست و موقعیت نمی‌گردد. آن‌طور که شخص قالیباف اظهار کرد، می‌خواهد در مجلس بماند. این سخنان او تاثیر بسیار مثبتی داشت برای اینکه آرا به سمت ایشان تمایل پیدا کند.

فراکسیون مستقلین اثرگذارترین تفکر سیاسی است

این نماینده مجلس معتقد است که آرای ریاست‌جمهوری را مردم مشخص می‌کنند، همان‌طور که مجلس مشخص شد و می‌گوید: بحث انتخابات ریاست‌جمهوری در کف جامعه اتفاق خواهد افتاد و می‌توان همان‌قدر تشبیه کرد که مجلس رای خود را از جامعه گرفت، بنابراین نمی‌توان روی این تناسب بست که فراکسیون مستقلین یا دیگر فراکسیون‌ها چقدر می‌توانند بر انتخابات قوه مجریه تاثیر بگذارند. هرچند مجلس به هر حال مکانی سیاسی است و نمایندگان شخصیت‌های سیاسی کشور هستند و حتماً در موضوعات مهم، به‌ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری هم ورود پیدا خواهند کرد. آن‌طور که آرایش‌های سیاسی داخل مجلس نشان می‌دهد، اثرگذارترین تفکر سیاسی می‌تواند همین تفکر سیاسی مستقلین باشد.

در ادامه نوری‌قزلجه در این خصوص که مجلس دوازدهم با تذکرات رهبری مبنی بر وحدت بیشتر کارش را آغاز کرد، بیان داشت: یک‌سری از اتفاقات و اختلافاتی که در بحث هیات‌رئیسه میان منتخبان اتفاق افتاد شاید منجر به چنین تذکراتی از سوی مقام معظم رهبری شد. در نتیجه امیدواریم که با اتمام انتخابات هیات‌رئیسه تمام و انرژی‌ها به سمت حل مسائل اساسی کشور معطوف شود.

او به این موضوع هم اشاره کرد که قالیباف نیز پس از انتخاب ریاستش بر این موضوع تاکید کرد که رویکرد اصلی مجلس دوازدهم باید وحدت و امید باشد لذا برای ایجاد امید در مردم باید به فهم مشترک برسیم و همگرا و همدل عمل کنیم و با هر گرایش و سلیقه سیاسی که داریم روی اولویت داشتن حل مسائل مردم اتفاق نظر داشته باشیم. اختلاف سلیقه‌ها در روش حل مسائل هم طبیعی است و باعث دقیق‌تر شدن بحث‌ها می‌شود اما همه باید مراقب باشیم که هر حاشیه‌پردازی یا مسابقات رسانه‌ای یا مجادلات سیاسی، خلاف آرام‌بخشی و امیدآفرینی و خلاف رهنمودهای صریح رهبر انقلاب است.

قزلجه پس از یادآوری سخنان قالیباف افزود: افراد با تفکرات رادیکالی در طیف‌های مختلف مجلس دوازدهم هستند. شخصاً چندین بار تاکید کرده‌ام چنانکه اخلاق اسلامی و حرفه‌ای در مجلس رعایت شود و گفت‌وگوها بر مبنای گفت‌وگوهای منطقی و عقلایی باشد نه ‌تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه منجر به پختگی خروجی مجلس و تصمیمات و قوانین مجلس کمک خواهد کرد اما اگر برعکس باشد می‌تواند هفته یک ‌بار در کشور جنجالی جدید به پا کند.

قزلجه درباره اینکه مجتبی ذوالنوری، نماینده جبهه پایداری یکی از رقبای قالیباف بود و حال پس از باخت به قالیباف چه رفتار سیاسی‌ای را از خود بروز می‌دهد، سخن گفت و ادامه داد: رفتار آقای ذوالنوری قبل و بعد از انتخابات ریاست قالیباف تغییر چندانی نکرد. تصور می‌کنم که ایشان برای کاندیداتوری ریاست احساس تکلیف کردند و چندان بر نتیجه پیگیری نمی‌کردند. اگر پایداری‌ها هویت سیاسی‌شان را حفظ کنند باید برای خودشان فراکسیون تشکیل دهند و اهداف و دیدگاهایشان را داخل همان فراکسیون پیگیری کنند، در غیر این صورت حل شدن آنها در یک فراکسیون بزرگ که جریان‌های دیگر نیز وجود دارند دیگر دیده نمی‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 140430

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر