این خبر راشمالی‌ها بخوانند

ئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشتدر حال حاضر استان‌های گیلان، البرز، مازندران، سمنان، مرکزی و تهران جزو سالمندترین استان‌های کشور هستند و سیستان و بلوچستان و هرمزگان جزو جوان‌ترین استان‌های کشور حساب می‌شوند.

این خبر راشمالی‌ها بخوانند

گیلان و مازندران پیرترین استان ایران شد

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت ضمن اعلام اسامی پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور گفت: میانگین سن مادران در هنگام فرزندآوری ۲۷.۳ سال و برای پدران ۳۲ سال است.

به گزارش عرشه آنلاین ، صابر جباری با بیان این که در سال جاری روند نزولی نرخ رشد باروری متوقف شده است، اظهار کرد: در حال حاضر استان‌های گیلان، البرز، مازندران، سمنان، مرکزی و تهران جزو سالمندترین استان‌های کشور هستند و سیستان و بلوچستان و هرمزگان جزو جوان‌ترین استان‌های کشور حساب می‌شوند.

چرا جمعیت برخی استان‌ها پیرتر است؟

جباری گفت: عوامل مختلفی روی پیر بودن استان‌های ذکرشده تأثیر داشته از جمله این که سن ازدواج افراد در این استان‌ها بالاست؛ جوانان از این استان‌ها به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و سالمندان بیشتر در این استان‌ها ساکن شده‌اند؛ نرخ باروری و فرزندآوری در استان‌های پیر پایین‌تر است که همه این عوامل باعث شده سالمندی در استان‌های ذکر شده بیشتر از سایر استان‌ها باشد.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این که عمده این استان‌ها که پیر هستند از نظر اقتصادی جزو استان‌های برخوردار به شمار می‌روند، بیان کرد: این موضوع نشانگر این است که علاوه بر مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی در موضوع جوانی جمعیت نقش اساسی‌تری دارد.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127639

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر