آخرین اخبار از انفجار معدن در طبس/ تعداد کشته‌ شدگان و نجات‌ یافتگان

شب تلخ طبس، 51 معدنچی در اتفاق تکان‌دهنده طبس جان‌باختند

وقوع حادثه انفجار گاز متان در یکی از معادن زغال سنگ طبس، تاکنون جان ۵۰ نفر جان خود را گرفته و 22 نفر نیز مصدوم شده‌اند.‌

شب تلخ طبس، 51 معدنچی در اتفاق تکان‌دهنده  طبس جان‌باختند

وقوع حادثه انفجار گاز متان در یکی از معادن زغال سنگ طبس، تاکنون جان ۵۰ نفر جان خود را گرفته و ۲۲ نفر نیز مصدوم شده‌اند.‌

حادثه معدن طبس ‌به دلیل تصاعد آنی گاز متان در محل بلوکc معدن زغال‌سنگ طبس سبب تصاعد شدید گاز متان و انفجار ‌شد که به تونل بلوک B نیز سرایت کرد که در این حادثه ۵۰ نفر جان خود را از دست دا‌ده‌اند و ۲۰ نفر نیز مصدوم شده‌اند که جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

در زمان حادثه انفجار ۴۷ کارگر در بلوک b و ۲۲ کارگر در بلوک c این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند که جسد ۳۰ کارگر از بلوک B خارج شد و ۱۷ مصدوم نیز به مراکز درمانی منتقل شدند؛ بلوک B کاملا تخلیه و بسته شد و جانباختگان و مصدومان منتقل شده‌اند در این بلوک ۳۰ جانباخته و ۱۷ مصدوم بودند.

در بلوک c نیز ۲۰ کارگر در زمان انفجار حضور داشتند که جسد ۲ نفر از آنها با تلاش امدادگران از طریق تونل B خارج شد.

هنوز جسد ۱۸ ‌کارگر دیگر در بلوک C معدن زغالسنگ باید از معدن خارج شوند که به علت حجم بالای گاز متان، تاکنون امدادگران موفق به حضور در بلوک C نشده‌اند و در حال حاضر امدادگران در تلاشند با طی کردن مسافت ۸۰۰ متری مورب در طول معدن و رسیدن به عمق ۲۰۰ متری معدن بتوانند با کنترل شرایط و خروج بخشی از گازهای سمی، بتوانند بقیه کارگران محبوس را از معدن خارج کنند.

متاسفانه به دلیل انفجار صورت گرفته در بلوک C علاوه بر تصاعد گازهای سمی، معدن نیز ریزش کرده و عملیات امدادرسانی طولانی شده و شاید به این زودی نتوان به کارگران دسترسی پیدا کرد.

۱۷ مصدوم این حادثه در مراکز درمانی تحت درمان هستند و ۳ نفر از کارگران دیگر که برای امداد رسانی به کارگران رفته بودند نیز دچار مصمومیت با گاز متان شدند که در مجموع ۲۰ مجروح در این حادثه داریم که در مراکز درمانی تحت درمان هستند (تسنیم).

پیش از این، ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه امروز اول مهر، محمدعلی آخوندی، مدیرکل بحران استانداری خراسان جنوبی اعلام کرده بود که تعداد جان باختگان حادثه معدن طبس به ۳۰ نفر و همچنین ۱۷ مصدوم رسید.

محمدعلی آخوندی، مدیرکل بحران استانداری خراسان جنوبی دقایقی قبل در جمع خبرنگاران تعداد فوتی‌ های حادثه معدن طبس را تا ساعت ۷:۲۵ صبح امروز ۱۹ نفر و تعداد مجروحان رهاسازی شده را ۱۷ نفر اعلام‌ کرده بود. 

وی گفت:متأسفانه حادثه تلخی ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در محل یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که موجب انفجار شد.

 آخوندی افزود: در زمان حادثه انفجار  ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند (فارس).

کمبود سردخانه‌ در طبس برای نگهداری اجساد کارگران

در پی انفجار معدن زغالسنگ که منجر به جان باختن 51 کارگر این معدن شد، اجساد ‌کارگران بعد از خروج از معدن برای بررسی پزشکی قانونی به سردخانه ‌منتقل شد.

متاسفانه این شهرستان با داشتن جمعیت 10 هزاری در حوزه کارگر، کلا 3 کشو متعلق به شهرداری و 8 کشو متعلق به بیمارستان ‌برای نگهداری اجساد دارد(تسنیم).

۳ روز ‌در خراسان جنوبی عزای عمومی اعلام شد

در پی حادثه تأسف برانگیز در معدن معدنجو طبس و ‌جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف آن خطّه، امام جمعه و استاندار خراسان جنوبی این ضایعه جانگداز را به مردم گرانقدر استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت گفته و ‌از روز دوشنبه دوم مهر ‌ماه، سه روز را در استان خراسان جنوبی، عزای عمومی اعلام کردند. 

اسامی مصدومان حادثه معدن معدنجوی طبس

  • میثم معینی، بستری در بخش icu
  • هادی محمدنژاد، بستری در بخش داخلی
  • مهدی علی‌زاده، بستری در بخش icu
  • حسین کرمی، بستری در بخش داخلی
  • حجت عصمتی، بستری در بخش icu
  • مجتبی حسین‌پور، بخش داخلی
  • حسن قلی‌نژاد، بستری در بخش داخلی
  • علیرضا کدهی، بستری در بخش ccu
  • امیر سلطانی، بستری در بخش icu
  • علی عباس‌زاده، بستری در بخش داخلی
  • ناصر آخوندی، بستری در بخش ccu
  • کاظم نخعی، بستری در بخش icu
  • هادی نوباغی تحت نظر در بخش اورژانس
  • رمضانعلی دهقان‌نژاد تحت نظر در بخش اورژانس
  • محمد بهمدی، بستری در بخش جراحی عمومی
  •  یک مصدوم بدحال نیز با اورژانس هوایی طبس به بیمارستان اعزام شده است.

ارائه گزارش کامل ابعاد انفجار معدن به مردم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گزارش کامل کارشناسی ابعاد حادثه به مردم ارائه می شود.

سید محمد اتابک ظهر امروز ضمن تسلیت به خانواده‌ های داغ‌دیده حادثه طبس به رسانه‌های گروهی اظهار کرد: کارهای شرکت خصوصی که این معدن زغال‌سنگ را بر عهده دارد ،در دست بررسی است.

به گفته وی؛ در شرایط پیش آمده نیاز است یک گروه کارشناسی کامل این حادثه را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: قبل از هرگونه اظهارنظری باید کارشناسان نحوه وقوع این حادثه و مسائلی که باعث انفجار در معدن زغال‌ سنگ شرکت معدنجو طبس شده را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ایمنی این معدن هم توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و  یک گزارش کامل کارشناسی خدمت مردم ارائه و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

اتابک تأکید کرد: اکنون اصل موضوع تخلیه و رسیدگی به حادثه معدن طبس است که باید انجام شود و گزارش کارشناسی هم حتماً با هماهنگی وزارت کار و همه ذینفعان تنظیم خواهد شد.

دستور ویژه وزیر بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

وزیر بهداشت در پی حادثه معدن طبس، به روسای سازمان اورژانس کشور و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دستور داد تمامی امکانات برای خدمت رسانی شایسته به مصدومان این حادثه بسیج و به کار گرفته شود.

محمدرضا ظفرقندی در تماس با دکتر میعادفر، رییس سازمان اورژانس کشور خواستار حضور حداکثری نیروها و ناوگان اورژانس در محل حادثه و انتقال مصدومان به مراکز درمانی شد.

وی همچنین در تماس با دکتر سید محمد موسوی میرزائی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اهمیت خدمت رسانی شایسته به مصدومان این حادثه، بر آمادگی مراکز درمانی و حضور نیروهای متخصص برای ارائه خدمات درمانی تاکید کرد.

احتمال افزایش آمار جانباختگان انفجار معدن

اجساد کارگران طبس انفجار معدن

در همین رابطه، خبرنگار صدا و سیما از احتمال  افزایش آمار جانباختگان حادثه معدن طبس خبر داد و گفت: نیروهای امدادی شرکت زغال‌سنگ برای امدادرسانی وارد تونل شدند.

به گفته او، الویت کار امدادگران تخلیه گاز متان از معدن است تا به شرایط استاندارد برسد.

ماجرا چه بود؟

«نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌شب در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدن جوی طبس سبب انفجار شد.» این خبری بود که دیشب در خروجی‌ها قرار گرفت و اعلام شد بر اساس مشاهدات ۲۰ نفر از کارگران در محدوده حضور داشته‌اند که تاکنون اطلاعی از وضعیت سلامت آنان در دست نیست. 

بلافاصله خودروهای امدادی برای نجات محبوسین به محل حادثه که در ۸۵ کیلومتر مرکز شهرستان طبس قرار داشت عازم شدند.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استانداری و معاون سیاسی، امنیتی استانداری و تیمی از مدیران کل خراسان جنوبی نیز سعی کردند خود را دراسرع‌وقت به محل حادثه برسانند (فارس).

همچنین، رئیس هلال احمر عازم معدن زغالسنگ طبس شد. پیرحسین کولیوند با هدف حضور میدانی و مدیریت عملیات جست‌وجو و نجات کارگران مفقود شده در حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طبس، راهی استان خراسان جنوبی شد (ایسنا)

نجات ۱۷ مصدوم حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طبس

معدن طبس

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز گفت: به دنبال انفجار در معدن زغالسنگ طبس، تاکنون ۱۷ مصدوم با تلاش شش تیم تخصصی امدادونجات هلال‌احمر خراسان جنوبی نجات یافتند.  

محمدعلی کاوسی امروز یکشنبه یک مهر به رسانه‌ها گفت: به دنبال اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان مبنی بر وقوع انفجار شب گذشته در یکی از معادن زغال‌سنگ طبس، بلافاصله چهار تیم‌ امدادونجات جمعیت هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند. 

وی افزود: در ادامه روند عملیات رهاسازی دو تیم امدادونجات دیگر نیز به محل حادثه اعزام شدند که در حال حاضر در مجموع شش تیم از هلال‌احمر خراسان جنوبی در محل امدادرسانی می‌کنند. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: یک دستگاه آمبولانس، یک خودروی نجات، ۵ خودروی کمک‌دار و ۳۰ نیروی عملیاتی هلال‌احمر در محل حادثه حضور دارند. 

کاوسی بیان داشت: عملیات رهاسازی حادثه‌دیدگان همچنان ادامه دارد. 

جزئیات انفجار معدن در طبس از زبان استاندار 

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی دباره آخرین وضعیت حادثه انفجار طبس بیان کرد: ما شاهد استقرار عضو ستاد مدیریت بحران و حضور مدیران استانی در محل حادثه بوده‌ایم و هر آنچه که برای امدادرسانی از جمله لوازم مورد نیاز جهت امدادرسانی که نیاز بود، مهیا شده است.

وی افزود: برای امدادرسانی که یک فرایند تخصصی است از گروه امداد و نجات اس اچ دی کمک گرفته و تاکنون در جهت امدادرسانی خوب عمل کرده‌اند. طبس یک منطقه زغالی است و معدنی که انفجار در آن صورت گرفته است، زیر نظر شرکت «معدن جو» است.

قناعت ادامه داد: این حادثه در بلوک بی و سی اتفاق افتاده است و بیشتر آن در بلوک سی بوده است که فاصله این ۲ بلوک حدود دو کیلومتر است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در معادن طبس به صورت تونل کار شده است که در این تونل‌ها گاز متان وجود داشته و هر کسی نمی‌تواند این گازها را تخلیه کند، بنابراین ابتدا گروه‌های امدادی متخصص جهت تخلیه گاز اقدام کرده و پس از تخلیه گاز، امداد رسانی صورت می‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر بلوک بی گاز تخلیه شده و امدادرسانی آن تمام شده که تعداد فوتی‌ها ۳۰ نفر و مصدومان آن ۱۷ نفر بوده است و مصدومان را به بیمارستان شهید مصطفی خمینی واقع در طبس انتقال داده شده‌اند.

قناعت ادامه داد: بلوک سی تراکم گاز متان زیاد است و در حال تخلیه گاز جهت امدادرسانی به مصدومان هستیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: همچنین وزیر کشور ، وزیر سمت و معاون اول رئیس جمهور و رئیس جمهور در مسیر فرودگاه جهت حضور در محل حادثه هستند.

وی یادآور شد: ستاد مدیریت بحران با ریاست وزیر کشور پس از امدادرسانی برگزار می‌شود که در این جلسه وزیران سمت، کار و رفاه اجتماعی به همراه مسئولین استانی برگزار خواهد شد (ایسنا).

دستور ویژه رئیس جمهور  برای رسیدگی به حادثه 

در این میان،  الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از پیگیری ویژه رئیس جمهوری برای حادثه انفجار در معدن معدنجوی خبر داد و گفت: وزرای صمت و کار با دستور دکتر پزشکیان برای پیگیری موضوع به طبس اعزام شدند.

حضرتی، در تماس تلفنی با جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت انفجار در معدن معدنجوی را بررسی کرد.

وی همچنین از دستور ویژه رئیس جمهور برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و گفت: وزرای کار و صنعت، معدن، تجارت نیز با دستور رئیس جمهور به خراسان جنوبی اعزام شدند تا جلسات مرتبط را برگزار کنند. همچنین نیروهای هلال احمر، اورژانس و ... نیز در محل به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

وزیر کشور نیز پیگیر موضوع بوده و دستورات لازم را در این  خصوص صادر کرده است.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به مصدومان و خانواده آنان و همچنین خانواده جانباختگان صادر کرده است.

همچنین از سوی پزشکیان تاکید شد که علت این حادثه به‌طور دقیق بررسی و اعلام شده و با مقصران احتمالی این حادثه نیز بر اساس قانون برخورد شود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پایان با تأکید بر بسیج تمامی امکانات برای مدیریت این حادثه به خانواده جانباختگان این حادثه و مردم ایران تسلیت گفت  (فارس).

جزئیات دستورات قضایی حادثه طبس 

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی نیز گفت: در رابطه با آخرین وضعیت حادثه معدن طبس اظهار کرد: به منظور بررسی حادثه به همراه مسئولان قضایی استان در محل حادثه حاضر شدیم.

محمدجعفر عبداللهی گفت: دستورات قضایی برای جست‌وجو و امدادرسانی به مصدومان صادر شده است. 

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی از بررسی قصور و ترک فعل‌های احتمالی رخ داده در حادثه انفجار در معدن طبس خبر داد .

حجت‌الاسلام علی نسائی زهان نیز در رابطه با حادثه انفجار معدن در شهرستان طبس اظهار کرد: بلافاصله بعد از این حادثه دستورات قضایی برای امدادرسانی صادر شد.

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی افزود: انفجار در عمق زمین داده است و منجر به بسته شدن راه‌ها و تجمع گاز شده است به همین دلیل افرادی هم که برای امدادرسانی در محل حاضر شده اند دچار آسیب می‌شوند به همین دلیل دستور داده شده است امدادرسانی به گونه‌ای انجام شود که کمترین آسیب به امدادگران وارد شود و حادثه جدیدی رخ ندهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر امدادگران از شهرستان معین در محل حاضر شدند و بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها در کل استان در آماده باش کامل هستند.

دادستان مرکز استان خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر اولویت امدادرسانی به مجروحان و خارج کردن افراد از زیر آوار است، اما یقینا به قصور و تقصیر عوامل مربوطه رسیدگی و با ترک فعل‌های رخ داده شده در این زمینه برخورد می‌شود.

وی افزود: موضوع حادثه باید توسط کارشناسان بررسی و قصور و تقصیر‌ها مشخص شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیگیر حادثه طبس شد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با محمد نصیری نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان، بشرویه و عشق آباد در مجلس شورای اسلامی پیگیری ابعاد حادثه معدنجو و چگونگی بروز و آخرین وضعیت وضعیت امدادرسانی به حادثه دیدگان شد (تسنیم). 

اطلاعیه وزارت کار درباره انفجار معدن 

همچنین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروز حادثه تلخ انتشار گاز و جان باختن شماری از کارگران معدن زغال‌سنگ معدنجو در طبس را به خانواده حادثه‌دیدگان و هموطنان تسلیت می‌گوید.

در پی بروز این حادثه، احمد میدری، وزیر کار به «علی‌حسین رعیتی‌فرد»، معاون روابط کار این وزارتخانه ماموریت داد تا برای بررسی علل بروز حادثه به این منطقه سفر کند. 

میدری امروز اول مهرماه به محل حادثه سفر می‌کند. وزارت کار به جامعه کارگری و هموطنان اطمینان می‌دهد که گزارش دقیقی از دلایل حادثه و تقصیر یا قصورهای احتمالی در زمینه رعایت اصول ایمنی معدن تهیه و منتشر کند.

اخبار تکمیلی در خصوص اسامی مصدومین و آخرین وضعیت درمانی آنان به‌روزرسانی خواهد شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 154244

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر