حاشیه و متن انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ۱۲ تیر

دوئل پزشکیان و جلیلی، کدامیک پیروز مناظره دوم شد؟

دور دوم انتخابات پایان این هفته برگزار می‌شود. تقابل میان دو نامزد راه یافته به این مرحله جدی‌تر است و در نهایت آن کسی که بتواند پایگاه رای پیشین خود را حفظ کند و بر آن بیافزاید، راهی پاستور می‌شود. اما این مسیر به هیچ وجه هموار و آسان نیست.

دوئل پزشکیان و جلیلی، کدامیک پیروز مناظره دوم شد؟

دور دوم انتخابات پایان این هفته برگزار می‌شود. تقابل میان دو نامزد راه یافته به این مرحله جدی‌تر است و در نهایت آن کسی که بتواند پایگاه رای پیشین خود را حفظ کند و بر آن بیافزاید، راهی پاستور می‌شود. اما این مسیر به هیچ وجه هموار و آسان نیست.

مناظره امشب میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو نامزد اصلی چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری به طور شگفت‌انگیزی  برگزار شد.

دو‌ نامزدی که در فضای رسانه‌ای و مجازی، به صورت تمام‌قد در مقابل هم ایستاده‌اند و حتی در توییتر، علیه هم پست می‌گذارند، در مناظره زنده، با هم از مواضع مشترک به جامعه نگاه کردند.

چالشی‌ترین نکات مناظره، سئوال‌های مجری برنامه را در این گزارش بخوانید 

این گزارش بطور لحظه ای بروز می شود

برنده اولین مناظره دو نفره مشخص شد

در آستانه برگزاری دومین مناظره بین پزشکیان و جلیلی، داده‌های گوگل نشان می‌دهد که پزشکیان برنده مناظره اول بوده و بیشتر جلب توجه کرده است.

بر اساس داده‌های قبل و بعد از مناظره، پیش از مناظره میزان جستجو راجع به پزشکیان (رنگ آبی) و جلیلی (رنگ قرمز) تقریبا برابر شده بود؛ اما پس از مناظره فاصله‌گرفتن پزشکیان از جلیلی مشاهده می‌شود.

بر این اساس بنظر می‌رسد پس از مناظره، پزشکیان بیشتر محل توجه مردم بوده است.

برندگان مناظره اول

عذرخواهی مسعود پزشکیان در آغاز مناظره دوم

مسعود پزشکیان در ابتدای مناظره دوم از مردم عذرخواهی کردمسعود پزشکیان در ابتدای مناظره و پیش از آغاز سخنان خود گفت: این نکته را عرض کنم دیشب در بحث ها این تداعی شده است که من نسبت به سردار بزرگ کشورمان شهید قاسم سلیمانی توهینی را داشتیم، من ایشان را خار چشم دشمنان و الگوی جوانان می دانم و اگر ایشان را الگو قرار دهیم بسیاری از مشکلات کشور را می توانیم حل کنیم. روحش شاد و یادش گرامی باد

بگو مگوی جلیلی و پزشکیان بر سر قفس شدن ایران با تحریم

ویدئویی از بحث پزشکیان و جلیلی بر سر تحریم‌ها در مناظره امشب منتشر شده است.

پزشکیان در مناظره امشب گفت: هیچ حاکمیت و دولتی در طول تاریخ در درون قفس نتوانسته به رشد و شکوفایی برسد. مجبوریم برای رشد و شکوفایی اول با کشورهای منطقه تعامل و تبادل کنیم و بعد با کشورهای دیگر. هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم یا نکنیم. این یک گفتگوست؛ بستگی دارد که چه می دهیم و چه می‌گیریم.

جلیلی نیز در پاسخ به پزشکیان گفت: آقای پزشکیان! متاسفم که کشورمان را در قفس می‌دانید

پزشکیان نیز با کنایه پاسخ داد: یعنی با تحریم شما پرواز خواهید کرد؟

پزشکیان پای خاتمی و رئیسی را وسط کشید؛ بگویید کدام دولت بهتر بود

مسعود پزشکیان در آنتن زنده به وضعیت مردم در دولت خاتمی اشاره کرد و به سابقه اجرایی جلیلی و بی‌برنامه بودن او کنایه انداخت

پزشکیان گفت: مردم زندگی شما در زمان اقای خاتمی بهتر نبود؟ 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره دوم دور دوم: کل بلد بودن اینها، این است که چهارتا کاغذ امضا می‌کردند. ۱۰ تا آدم مدیریت نکرده است. برنامه وجود دارد چرا اجرا نمی‌کنید؟

رئیسی و خاتمی

جلیلی منتقد حدیث خواندن پزشکیان شد

جلیلی در مناظره امشب گفت: از اینکه آقای پزشکیان احادیثی می‌خوانند و جلسهٔ ما را متبرک می‌کنند ممنونم، اما این را ائمهٔ جمعه هم انجام می‌دهند؛ باید این احادیث در عمل جلوه کند.

سعید جلیلی:  از اینکه آقای پزشکیان احادیثی می‌خوانند و فضا متبرک می‌شود خوب است ولی این احادیث را امام جماعت‌ها هم می‌خوانند. 

 شما باید امتداد بدهید که این احادیث چطور باید در عمل خود را نشان دهد. حدیث بسیار ارزشمند است، ولی چگونه میخواهد این محقق شود؟ این را باید به مردم بگویید.

دعوای جلیلی و پزشکیان بر سر ظریف بالا گرفت

سعید جلیلی در مناظره امشب ظریف را به تهمت و افترا متهم کرد.

جلیلی در مناظره امشب درباره ظریف گفت: دور و بر شما غیر از وزرای آقای روحانی هستند؟ آقای ظریف وزیر روحانی نبود؟ شما می گویید تهمت؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی نتیجه در ستاد شما هست یا نیست؟ شما حتی به خاطرآن قراردادی که آقای ظریف نوشت،‌ نمی‌توانستید شکایت هم بکنید از آمریکا که از برجام خارج شده است!

جلیلی افزود: آقای پزشکیان! شما می گویید تهمت؟ همین کس که در ستاد شماست امروز گفته اینها به مردم ۳۰۰ هزار تومان پول داده اند به مردم تا رای بدهند؟ این اهانت به مردم و تهمت به ما نیست؟

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جریان مناظره دوم از مرحله دوم انتخابات گفت: وقتی که طرف مقابل در موضع زورگویی است. شما که ده‌ها امتیاز دادید و نتیجه نداد! ما قائل نیستیم که چنین امتیازاتی باید بدهیم. نمی‌شود همه امتیاز را بدهیم و بعد او عمل نکند و ما بگوییم کاپ اخلاق را بردیم!

او ادامه داد: شما نمی دانید حتی اطرافیانتان در ستاد چه می گویند! آقای ظریف وزیر روحانی نبود؟ شما می گویید تهمت؟ دور و بر شما غیر از وزرای آقای روحانی هستند؟ آقای ظریف وزیر روحانی نبود؟ شما می گویید تهمت؟ آقای ظریف با آن عملکرد غلط و بی نتیجه در ستاد شما هست یا نیست؟

جلیلی افزود: شما حتی به خاطرآن قراردادی که آقای ظریف نوشت، ‌نمی‌توانستید شکایت هم بکنید از آمریکا که از برجام خارج شده است!

او خطاب به پزشکیان گفت: قانون راهبردی مجلس برای رفع تحریم ها بسیار قانون دقیقی بود. اشکال شما این است که جوانان را قبول ندارید. دولت سایه جز جوانان و نخبگان کشور بودند؟ اطرافیان شما چه کسانی هستند؟

جلیلی در واکنش به سخنان پزشکیان درباره حمله به سفارت‌های عربستان و انگلیس گفت: حمله به سفارت بخاطر ضعف دولت بود.

پزشکیان: نمی‌دانم ظریف چه گفته است 

جلیلی: اشکالت این است که نمی‌دانی اطراف خودت چه خبر است 

جلیلی: آقای ظریف وزیر روحانی نبود؟ شما می گویید تهمت؟آقای پزشکیان! شما افتخار می کنید که با این افراد می خواهید دولت را اداره کنید؟ اینها کارنامه شان مشخص است! افتخارشان این بود که مسکن نمی سازند.

آقای پزشکیان! اشکال شما این است که مردم را قبول ندارید؛ جوانان و متخصصان را نگاه نمی‌کنید.

اینکه از سفارت عربستان بالا رفتند هم ناشی از ضعف همان دولتی است که می خواهید دوباره آن را احیا کنید. 

من به آقای روحانی در این باره هشدار داده بودم.

می شود برنامه تان را نشان دهید که می گویید از آن حمایت کرده اند؟ کدام برنامه را دارید؟ شما که می گویید برنامه من همان برنامه هفت ساله است و....

پزشکیان  درباره یارانه چه گفت؟

پزشکیان از پاسخ به این سوال در مناظره طفره رفت

مجری از پزشکیان پرسید: قبلا گفتید ۴۵ هزار تومان یارانه کمر اقتصاد را خرد کرده است؟

پزشکیان در پاسخ گفت: خبرنگاران حرف‌های آدم را کوتاه می‌کنند و یک چیزی برای خودشان می‌نویسند.

کنایه پزشکیان به جلیلی با لندکروز و پژو ۴۰۵ 

پزشکیان در کنایه به میرسلیم گفت: از نظر کارشناس آقای جلیلی بین لندکروز و ۴۰۵ هیچ فرقی نیست. البته پزشکیان این جمله را به اشتباه بازگو کرد چرا که میرسلیم گفته بود بین لندکروز و ۲۰۶ هیچ فرقی نیست.

جلیلی: کی بوده؟ بگویید.

پزشکیان: من اسم نمی برم؛ مردم خودشان می دانند.

جلیلی: من چنین کارشناسی ندارم؛ تهمت میزنید.

پزشکیان: بنده اهل نام بردن از شخص خاصی نیستم، مردم خودشان به خوبی آگاه هستند. 

 

 

 

 

 

.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 144470

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر