مذاکرات به بن‌بست رسید!

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در بن بست قرار دارد.

مذاکرات به بن‌بست رسید!

 جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای در بن بست قرار دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - روز چهارشنبه در رابطه با مذاکرات احیای برجام، به خبرگزاری فرانسه گفت: متاسفانه با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل همچنان قطعی نشده است، ما در نوعی بن‌بست مانده‌ایم.

آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

بورل پیش‌تر در کنفرانسی خبری گفت که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به جای نزدیک‌شدن نظرات، در حال فاصله‌گرفتن آرا است.او تاکید کرد: موضع‌ها نزدیک‌تر نشده، بلکه فاصله گرفته‌اند.

بورل عنوان کرد که این «بسیار مایه نگرانی» است؛ چراکه توافق ممکن است به‌کل به خطر بیافتد.

این مقام ارشد اروپایی در ادامه گفت که «در حال حاضر نسبت به حصول توافق در مقایسه با ۲۸ ساعت پیش اطمینان کمتری وجود دارد.»

طعنه دیپلمات ارشد روسیه به غربی‌ها/ دیپلماسی مگافون در قبال ایران کار نمی‌کند

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در جلسه با موضوع توافقنامه پادمان با جمهوری اسلامی ایران گفت: “دیپلماسی مگافون” همیشه جواب نمی دهد و اغلب نتیجه معکوس دارد.

وی با بیان اینکه این سیاست خطر تشدید تنش بر سر برنامه هسته ای ایران را به دنبال دارد، افزود که مسکو نسبت به تعهد طرف‌هایی که دیپلماسی مگافون را دنبال می‌کنند در رسیدن به توافق وین، تردید دارد.

مگافون وسیله بزرگ و قیفی شکلی است که فیلم سازان، به ویژه در دوران صامت به دست می گرفتند و برای اینکه صدایشان جهت و شدت پیدا کند و همه آن را بشنوند، در داخل آن فریاد می زدند. اولیانوف با استفاده از این واژه به غربی ها طعنه زده که تلاش دارند با استفاده از این سیاست ایران را تحت فشار قرار دهند.

قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر از رسیدگی به موضوعی مرتبط با ایران در نشست شورای حکام برای دومین بار خبر داد.

به گزارش «انتخاب»؛ اولیاف در توئیتی نوشت: امروز برای دومین بار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موضوعی مرتبط با ایران رسیدگی می‌کند. این بار در مورد «توافق پادمانی NPT با جمهوری اسلامی ایران» است. انتظار نمی رود هیچ قطعنامه ای صادر شود، صرفا بیانیه های ملی و جمعی صادر خواهد شد.

وی ساعاتی پیش در صفحه توییترش نوشت که بحث درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در این جلسه شورای حکام به پایان رسید. هیچ قطعنامه‌ای صادر و تصمیمی از سوی شورا در این باره اتخاذ نشد. فقط تبادل نظر شد.

مواضع ایران در مذاکرات تغییر می‌کند؟

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) ۲۳ شهریور ماه در صفحه اینستاگرامش درباره گفت‌وگوی تلفنی‌اش با وزیر امور خارجه عمان نوشت: امروز با بدر ابوالسعیدی وزیر خارجه عمان به صورت تلفنی گفتگو کردم.

در این گفت‌وگوی تلفنی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها به بدر البوسعیدی گفتم ایران و باقی طرف‌های مذاکره طی چند ماه گذشته تلاش زیادی برای رسیدن به نقطه توافق انجام داده‌اند، ایران همواره به روند گفتگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‌ها پایبند بوده است و تنها مانع پیش روی توافق در شرایط حاضر، عدم واقع بینی و نداشتن اراده لازم از سوی آمریکا است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: از سوی دیگر، در شرایطی که فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب توافق باقی نمانده، شاهد تلاش برای صدور بیانیه غیر سازنده در نشست جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم که هیچ سودی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همانطور که همیشه تأکید کردم، ایران اراده کافی و حسن نیت لازم برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را بار‌ها از خود نشان داده و تغییری در مواضع ایران به وجود نیامده است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: وزیر خارجه عمان هم با تأکید بر اهمیت رسیدن به توافق و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، ضمن قدردانی از نقش سازنده تهران در روند مذاکرات، بر ضرورت تلاش جهت نتیجه گیری مثبت از ماه‌ها مذاکره، تأکید کرد.

قطعنامه علیه ایران صادر شد؟

ایرنا نوشت، نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایرانروز چهارشنبه بدون صدور قطعنامه پایان یافت.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر این مطلب را اعلام کرد و افزود که هیچ تصمیم و قطعنامه‌ای از سوی شورا صادر نشد و فقط تبادل نظر صورت گرفت.

نشست درباره موضوع ایران از دیروز (سه‌شنبه) در شورای حکام آژانس آغاز شد. برخی طرف های غربی در ادامه تاکتیک مقصر نمایی، از تدابیر جبرانی ایران برای ایجاد توازن در اجرای برجام انتقاد کرده و ایران را عامل تعلل در حصول توافق نهایی وین و از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای معرفی کردند.

اما سفیر روسیه در این نشست، ضمن نسنجیده خواندن قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام در خرداد ماه گذشته تصریح کرد که این اقدام روند مذاکرات وین و راستی‌آزمایی برجام را پیچیده کرده است.

منبع: اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 41696

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر