رپورتاژ

بررسی انواع قالب فلزی لبه خم کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

قالب‌های فلزی از اساسی‌ترین ابزارها در ساخت انواع سازه‌های بتنی هستند که در دو نوع لبه خم و لبه جوشی تولید می‌شوند. به‌دلیل برتری‌ها و مزایایی که قالب‌های لبه خم دارند، این ابزارها بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی انواع قالب فلزی لبه خم بپردازیم، ویژگی‌ها و کاربردهای هرکدام را شرح دهیم و دلایل برتری این قالب‌ها را بررسی کنیم.

بررسی انواع قالب فلزی لبه خم کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی انواع قالب فلزی لبه خم بپردازیم، ویژگی‌ها و کاربردهای هرکدام را شرح دهیم و دلایل برتری این قالب‌ها را بررسی کنیم.

قالب فلزی لبه خم چیست؟

امروزه قالب فلزی بصورت لبه خم از مهم‌ترین ابزارها در ساخت‌وساز به‌شمار می‌روند که برای ساخت سازه‌های بتنی مانند دیوارها، ستون‌ها و سقف‌ها کاربرد خوبی دارند. این قالب‌ها از ورق‌هایی با ضخامت ۳ میلی‌متر ساخته می‌شوند و سری خم‌شده دارند که آن‌ها را از دیگر قالب‌های بتن متمایز می‌کند. انواع قالب فلزی لبه خم معمولاً فرایند ساخت پیچیده‌تری نسبت‌به نوع لبه جوشی خود دارند که موجب افزایش قیمت آن‌ها می‌شود.

قالب لبه خم چه تفاوتی با قالب لبه جوشی دارد؟

قالب‌های لبه خم و لبه جوشی هرکدام نوعی قالب فلزی برای بتن هستند که ویژگی‌ها و کاربردهای متمایزی دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو قالب در روش ساخت آن‌ها است؛ قالب‌های لبه خم را با دستگاه‌های تخصصی خم می‌کنند و همین موجب یکپارچگی و عدم نیاز آن‌ها به اتصالات جوشی می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های انواع قالب فلزی لبه خم و لبه جوشی می‌توانیم به استحکام و دوام آن‌ها اشاره کنیم؛ قالب‌های لبه خم، به‌دلیل یکپارچگی و رفع نقاط ضعف در هنگام خمیدگی، مقاومت بی‌همتایی دارند و می‌توانند فشارهای خارجی و داخلی را به‌خوبی تحمل کنند؛ درصورتی‌که قالب‌های لبه جوشی معمولاً در نقاط جوشکاری‌شده ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

انواع قالب فلزی لبه خم

قالب‌های فلزی لبه خم در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هریک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. هریک از این قالب‌ها می‌توانند در طرح‌های متنوعی (مانند قالب مدولار، گرد، سفارشی و لغزنده) طراحی شوند که طراحی مدولار و گرد از کاربردی‌ترین‌های آن‌ها هستند. در ادامه، به بررسی انواع این قالب‌ها می‌پردازیم و ویژگی‌ها و کاربردهای هریک را شرح می‌دهیم.

بررسی انواع قالب فلزی لبه خم کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

قالب فلزی دیوار لبه خم

این قالب‌ها برای ساخت دیوارهای بتنی در انواع ضخامت‌ها و اندازه‌ها طراحی شده‌اند و با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود به کیفیت و مقاومت بالای این سازه‌ها کمک می‌کنند. برای اتصال قالب‌های فلزی دیوار لبه خم از پین و گوه استفاده می‌کنند که موجب افزایش سهولت و سرعت نصب می‌شود. امکان استفاده مجدد از این قالب‌ها نیز در بیشتر مواقع وجود دارد.

این قالب‌های فلزی به شکل عمودی و با ابعاد بزرگی طراحی و تولید می‌شوند که در ساخت دیوارها کمک می‌کند. همچنین، استحکام و مقاومت بالای قالب‌ها به آن‌ها کمک می‌کند فشارهای زیاد بتن را تحمل کنند و دیوارهایی محکم تحویل دهند. پوشش‌های این قالب برای جلوگیری از نشتی بتن نیز به شکل متمایزی طراحی شده‌اند و به ایجاد سطحی صاف کمک می‌کنند.

قالب فلزی تیر و دال لبه خم

از دیگر انواع قالب فلزی لبه خم می‌توانیم به قالب‌های فلزی تیر و دال اشاره کنیم. این قالب‌ها نوعی سیستم هستند که برای ساخت تیرها، شاه‌تیرها، سقف‌ها و کف‌های بتنی مورداستفاده قرار می‌گیرند و به‌طور ویژه برای همین کار طراحی شده‌اند؛ به همین دلیل، ویژگی‌هایی (مانند پشتیبانی از بتن تازه، دقت بالا در ساخت و قابلیت تنظیم) در طراحی آن‌ها به‌کار رفته‌است تا این سازه‌ها را به بهترین شکل تولید کنند.

این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که به ساخت تیر و دال به‌صورت همزمان و یکپارچه کمک می‌کند؛ این اجزا شامل قالب‌هایی برای شکل‌دهی و نگهداری بتن تیرها و قالب‌هایی جداگانه برای دال‌ها می‌شوند که همراه پایه‌ها و نگهدارنده‌ها هستند. پایه‌ها از قالب‌ها پشتیبانی می‌کنند و جلوی جابه‌جایی آن‌ها را هنگام بتن‌ریزی می‌گیرند.

قالب فلزی ستون لبه خم

این قالب‌ها برای ایجاد ستون در ابعاد و اشکال متنوع (مستطیلی، مربعی و گرد) طراحی شده‌اند و به ایجاد ستون‌هایی مقاوم و دقیق کمک می‌کنند. به‌دلیل شکل ستون‌ها، این قالب‌ها به شکل عمودی طراحی و تولید می‌شوند. استحکام این قالب‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه ستون‌ها از اصلی‌ترین المان‌های هر سازه هستند که وزن سازه‌های بالایی را تحمل می‌کنند و موجب ایستادگی سازه نهایی می‌شوند.

قالب فلزی فونداسیون لبه خم

فونداسیون یکی از اساسی‌ترین بخش‌های هر سازه به‌شمار می‌رود که نقش مهمی در انتقال بارهای سازه‌ای به زمین دارد؛ بنابراین، قالب‌های این بخش باید طراحی و استحکام متمایزی داشته باشند. این قالب‌ها معمولاً در ابعاد بزرگ‌تری (نسبت‌به دیگر قالب‌ها) تولید می‌شوند و برای ساخت بخش‌های زیرین سازه‌ها (پی‌های بتنی، شمع‌های فونداسیون و پایه‌های عمیق) کاربرد دارند.

مزایای قالب‌های فلزی لبه خم

استفاده از انواع قالب فلزی لبه خم می‌تواند به ساخت سازه‌هایی با دوام بالا کمک کند و موجب سهولت در ساخت‌وساز شود. در ادامه به بررسی برتری‌های این قالب نسبت‌به دیگر قالب‌های فلزی می‌پردازیم.

  • لبه‌های خم این قالب‌ها به توزیع مؤثر نیرو کمک می‌کنند که موجب دوام و مقاومت بیشتر این ابزارها می‌شود. برخی از قالب‌ها نیز دارای پوشش‌های ضدزنگ و ضدخوردگی هستند که به ماندگاری آن‌ها در شرایط سخت کمک می‌کند.

  • اتصال این قالب‌ها به‌سرعت و با سهولت تمام انجام می‌شود و برای این کار معمولاً از پین و گوه استفاده می‌کنند؛ البته، ابزار اتصال‌دهنده ممکن است برای انواع قالب فلزی لبه خم متفاوت باشد.

  • با وجود لبه‌های خم در این قالب، نصابان می‌توانند به‌صورت دقیق‌تری آن‌ها را تراز کنند که منجر به یکنواختی و صافی ایده‌آلی در سازه نهایی می‌شود.

  • به‌دلیل دوام بالای این قالب‌ها، امکان استفاده چندباره از آن‌ها وجود دارد که موجب کاهش هزینه‌های نهایی برای پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی می‌شود.

  • لبه‌های خم قالب به جلوگیری از درز بتن کمک شایانی می‌کند که باعث هدررفت حداقلی مواد می‌شود.

تمامی این ویژگی‌ها قالب فلزی لبه خم را تبدیل به انتخابی برتر برای ساخت انواع سازه‌های بتنی می‌کند که نتیجه‌ای باکیفیت و دقیق به‌همراه دارد. هرچند که به‌دلیل فرایند پیچیده در ساخت، قالب‌های لبه خم قیمت بالاتری نسبت‌به قالب‌های لبه جوشی دارند، اما این ابزارها (با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود) به کاهش هزینه‌های نهایی پروژه کمک شایانی می‌کنند.

بررسی انواع قالب فلزی لبه خم کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

مستحکم‌ترین سازه‌های بتنی با تبریز صنعت

در این مقاله به معرفی انواع قالب فلزی لبه خم پرداختیم و ویژگی‌ها، کاربردها و مزایای هرکدام را بررسی کردیم. به‌صورت کلی، تمامی این قالب‌ها (قالب‌های دیوار، ستون، تیر و دال و فونداسیون) در طرح‌های مختلفی مانند مدولار، گرد و پیش‌ساخته تولید می‌شوند. یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر استحکام و دوام نهایی سازه، کیفیت این قالب‌ها است؛ به همین دلیل، باید شرکت سازنده قالب را با دقت بالایی انتخاب کرد.

تبریز صنعت از بهترین شرکت‌های تولیدکننده قالب‌های فلزی به‌شمار می‌رود که محصولاتش را با دقیق‌ترین و کاربردی‌ترین شکل و به‌صورت مدولار طراحی می‌کند. برای بهره‌مندی از خدمات این شرکت و ساخت سازه‌هایی بادوام و مقاومت منحصربه‌فرد می‌توانید به وب‌سایت تبریز صنعت مراجعه کنید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 154470

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر