دسترسی ایرانی‌ها به چت جی‌پی‌تی کاملا مسدود می‌شود؟

از ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ که چت جی‌پی‌تی در جهان معرفی شد و پا به عرصه وجود گذاشت، کاربران ایرانی یک بار دیگر خاطرات تحریم‌ها و تحدیدها را با خودشان مرور کردند؛ چون باز هم در مواجهه با یک تکنولوژی جدید به سد محدودیت‌ها برخورد کردند و در جست‌وجوی راهی برای دسترسی به آنچه برای دیگران به سادگی قابل استفاده بود، به ناچار به دنیای فیلترشکن‌ها پناه بردند.

دسترسی ایرانی‌ها به چت جی‌پی‌تی کاملا مسدود می‌شود؟

ChatGPT که یکی از ابزارهای پرکابرد برای بسیاری از کاربران ایرانی است، حالا در چند قدمی مسدود شدن برای آنهاست. علت آن هم استفاده از این ابزار برای فعالیت سایبری مخرب عنوان شده است.

به گزارش عرشه آنلاین، شرکت OpenAI از حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود که از ۹ ژوئیه (۱۹ تیرماه) دسترسی به API خود را برای کاربران ساکن چین، روسیه و ایران مسدود می‌کند. شرکت OpenAI حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود که از ۹ ژوئیه (۱۹ تیرماه) دسترسی به API خود را برای کاربران ساکن چین، روسیه و ایران مسدود می‌کند. ChatGPT  که یکی از ابزارهای پرکابرد برای بسیاری از کاربران ایرانی است، حالا در چند قدمی مسدود شدن برای آنهاست. علت آن هم استفاده از این ابزار برای فعالیت سایبری مخرب عنوان شده است. اما ماجرا از کجا شروع شد؟

ماجرای ایجاد محدودیت‌های شرکت OpenAI برای کاربران ایرانی چیست؟

روزنامه «هفت صبح» در تاریخ ۹ تیرماه خبری مبنی بر محدود کردن کاربران ایرانی از سوی شرکت OpenAI  منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که حدود ۱۰ روز دیگر (یعنی امروز ۱۹ تیرماه)، شرکت OpenAI دسترسی کاربران ایرانی، چینی و روسیه را مسدود خواهد کرد.

این روزنامه در ادامه به گزارش شرکت OpenAI در خصوص فعالیت‌های این سه کشور اشاره کرد و نوشت: بخش زیادی از این گزارش ۳۹صفحه‌ای این شرکت به فعالیت‌های چین و روسیه اختصاص یافته بود؛ با این‌حال، فعالیت‌هایی هم به عواملی از سوی ایران نسبت داده شده بود، اما خیلی مبهم. به این صورت که «به نظر می‌رسد عده‌ای در حال تهیه و ترجمه مطالبی با کمک چت جی‌پی‌تی برای ایجاد و انتشار پروپاگاندا هستند.»

خبرگزاری ایندیپندنت فارسی که از خود چت‌ جی‌پی‌تی، ربات معروف شرکت open AI  در این خصوص سوال کرده و اینطور جواب گرفته است: «اوپن‌اِی‌آی دسترسی به چت‌جی‌پی‌تی را برای کاربران مستقر در ایران، چین، روسیه و کره شمالی مسدود کرده است. این اقدام در واکنش به یافته‌های این شرکت مبنی بر این‌که گروه‌های هکر تحت حمایت دولت‌های این کشور‌ها از چت‌جی‌پی‌تی برای حمایت از فعالیت‌های سایبری مخرب استفاده می‌کنند، اتخاذ شده است.»

این شرکت پیش‌تر نیز دسترسی کاربران این کشورها به ChatGPT و API را ممنوع کرده بود، اما طی دو هفته گذشته با ارسال ایمیل‌هایی اعلام کرده اجرای این محدودیت‌ها گسترده خواهد شد.

طبق نوشته سایت «دیجیاتو» دلیل این تصمیم هنوز کاملاً مشخص نشده است، اما هم‌زمان با تلاش‌های کاخ سفید برای جلوگیری از دسترسی کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی آمریکا، چنین تصمیمی گرفته شده است. 

البته باوجودی که OpenAI می‌کوشد دسترسی به پلتفرم خودش را در چین، روسیه و ایران محدود کند، گزارش جدیدی ادعا می‌کند کاربران چینی می‌توانند با استفاده از پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت آژور همچنان از محصولات این شرکت استفاده کنند.

گزارش سایت The Information می‌گوید درحالی‌که OpenAI درحال محدودکردن استفاده کاربران چینی از API این شرکت است، مشتریان چینی مایکروسافت همچنان می‌توانند به مدل‌های هوش مصنوعی مکالمه‌‌محور OpenAI دسترسی داشته باشند. این گزارش اضافه می‌کند این مدل‌ها برای کاربران سازمانی که از پلتفرم رایانش ابری آژور به‌عنوان بخشی از سرویس OpenAI در چین استفاده می‌کنند، در دسترس است. به‌ گفته این وب‌سایت، سه کسب‌وکار چینی تأیید کرده‌اند که به مدل‌های OpenAI دسترسی دارند.

پلتفرم آژور OpenAI مایکروسافت این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا داده‌هایشان را یکپارچه کنند و با مدل‌های زبان و تصویر هوش مصنوعی سفارشی‌سازی‌شده، پرسش‌ و پاسخ‌های سفارشی انجام دهند. علاوه‌بر OpenAI، این پلتفرم محصولات شرکت مادر فیس‌بوک، متا، را نیز به‌عنوان بخشی از پورتفوی هوش مصنوعی خود برای پلتفرم هوش مصنوعی متنوع و قابل‌تنظیم ارائه می‌دهد.

پس از اطلاعیه ایجاد محدودیت‌ها توسط OpenAI، مایکروسافت تأیید کرد که به ارائه خدمات Azure OpenAI به کاربران در هنگ‌کنگ ادامه خواهد داد.

امروز .دنیای اقتصاد نوشت: با این همه اما شرکت اوپن ای‌آی - سازنده چت‌بات چت جی‌پی‌تی- از دو هفته پیش اعلام کرده بود که از روز نهم ژوئیه، برابر با نوزدهم تیر ماه، محدودیت‌های دسترسی کاربران مستقر در کشورهای چین، روسیه و ایران به این چت‌بات و API یا رابط برنامه کاربردی این شرکت را گسترده‌تر می‌کند. هر چند جزئیاتی درباره دلایل چنین تصمیمی هنوز مشخص نشده است، اما همزمانی آن با اقدامات اخیر کاخ سفید برای جلوگیری از دسترسی کشورهای چین، روسیه و ایران به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی، نشان می‌دهد که احتمالا این تصمیم اوپن ای‌آی با برنامه‌های اخیر دولت ایالات متحده آمریکا بی‌ارتباط نیست.

تولید و انتشار اطلاعات نادرست

شرکت اوپن ای‌آی در آخرین روزهای ماه مه ‌امسال نخستین گزارش خود درباره نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی این شرکت برای عملیات نفوذ مخفی را منتشر و در آن اعلام کرد که این شرکت کمپین‌ها و اقداماتی برای انتشار اطلاعات نادرست از سوی روسیه، چین، اسرائیل و ایران را مختل کرده است.

 

بر اساس این گزارش، این کشورها از مدل‌های هوش مصنوعی تولیدی اوپن ای‌آی برای ایجاد و ارسال محتوای تبلیغاتی در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و ترجمه محتوای خود به زبان‌های مختلف استفاده کرده‌اند.

البته این گزارش تاکید کرده است که هیچ کدام از این کمپین‌ها چندان با اقبال عمومی مواجه نشده‌اند یا به مخاطبان زیادی دست نیافته‌اند. با این همه اما از آنجا که هوش مصنوعی مولد به سرعت در حال تبدیل شدن به یک صنعت پررونق است، نگرانی‌های جدی و گسترده‌ای در میان محققان و قانون‌گذاران در مورد پتانسیل‌های آن برای افزایش کمی و کیفی اطلاعات نادرست در فضای مجازی وجود دارد. در واقع به همین دلیل هم بوده است که شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی مانند اوپن ای‌آی که ابزارهایی نظیر چت جی‌پی‌تی را می‌سازند، تلاش کرده‌اند تا با اقداماتی متفاوت این نگرانی‌ها را کاهش دهند و مقررات محافظتی را برای استفاده از فناوری خود اعمال کنند.

به این ترتیب گزارش ۳۹ صفحه‌ای شرکت اوپن ای‌آی که در اواخر ماه مه ‌منتشر شد، یکی از دقیق‌ترین گزارش‌های یک شرکت هوش مصنوعی در زمینه استفاده از نرم‌افزار آن با اهداف تبلیغاتی است.

 

اوپن ای‌آی در این گزارش مدعی شد که محققان این شرکت حساب‌های کاربری مرتبط با پنج عملیات نفوذ مخفی را در سه ماه گذشته پیدا کرده و فعالیت آنها را ممنوع کرده‌اند. طبق اعلام این شرکت، این حساب‌های کاربری متعلق به ترکیبی از بازیگران دولتی و خصوصی در این کشورها بودند. در روسیه دو عملیات تولید و انتشار محتوا در انتقاد از ایالات متحده، اوکراین و چندین کشور حوزه بالتیک انجام شد. در یکی از این عملیات‌ها از یک مدل هوش مصنوعی اوپن ای‌آی برای اشکال‌زدایی کد و ایجاد بات هوشمند که در تلگرام پست می‌شد، استفاده شده است. در جریان عملیات نفوذی چین هم متنی به زبان‌های انگلیسی، چینی، ژاپنی و کره‌ای تولید و سپس در توییتر و مدیوم‌(یک شبکه اجتماعی بدون محدودیت برای انتشار محتوا) پست شد.

به گزارش گاردین، در بخش دیگری از گزارش تحلیلی شرکت اوپن ای‌آی درباره نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی این شرکت به منظور عملیات نفوذ مخفی، به اقدامات ایران هم پرداخته شده است. در این بخش ادعا شده است که ایران از ابزارهای هوش مصنوعی اوپن ای‌آی برای تهیه مقالاتی با هدف ضدیت با آمریکا و اسرائیل استفاده و آنها را به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی ترجمه کرده‌ بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 145503

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت عرشه‌آنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      ارسال نظر